Tiflis

Georgië, Tbilisi

Wat een herrie vannacht. Blaffende grote honden en feestjes met zang en drank tot diep in de nacht. Juist onder ons raam. Tja......
We starten met een eigen ontbijt. We hebben hier immers een keukentje tot onze beschikking. Thee en opgewarmde khachapuri. En een stuk "peperkoekcake" met noten en rozijnen. We lopen eerst richting de zwavelbaden van Tiflis (zo wordt Tbilisi in de volksmond genoemd). We passeren hierbij vele fotogenieke balkonnetjes. Met tierelantijnen, bogen en frutsels. Soms prachtig opgeknapt en goed in de verf. Maar nog veel vaker vervallen, maar ook mooi en wellicht nog veel fotogenieker met afgebladderde verf. Doorleefde schoonheid, balkonnetjes met een verhaal.
We naderen het riviertje, het is te ruiken. Zwavel, het heet hier niet voor niks de "sulphur baths". Er zijn overal badhuizen. We volgen het riviertje over 'n vlonder pad tot het einde van de kloof waar een waterval is. Bij de badhuizen is ook de blauwe moskee, tegenwoordig in gebruik als luxieuze spa. De voorkant komt heel Iraans over. We drinken een veel te dure koffie op 'n terras bij Moedani. Dan bekijken we de prachtig beschilderde Armeense St. George kathedraal. Helemaal beschilderd met fresco' s, echt prachtig. De bekendere Metekhi kerk die op een subliem punt boven de Mtkvari rivier staat valt dan ook lichtelijk tegen. Vlakbij is het beneden station van de kabelbaan. We kopen hier een OV kaart die we opladen. Met de gondels gaan we naar boven, en zweven boven de rivier, de bruggen en de balkonnetjes naar het Narikala fort. Of wat daarvan over is, het is meer een ruïne.
Ook boven op de heuvel staat het standbeeld "Mother of Georgia", een hoog gevaarte van een heldhaftige vrouw met zwaard, in blinkend aluminium. Doet 'n beetje Russisch aan. De rit met de kabelbaan naar beneden is nog mooier, het uitzicht over de stad is super. Voor heen en terug betaal je 5 lari (1,50 euro). Door het Rika park, over de friendship bridge, en dan ben je weer terug in oud Tiflis. We zoeken een mooie plek tegenover de "clock tower", bij het Irish Hangar restaurant. En daar bestellen we lekker niks Iers maar een burrito met kip. Het smaakt echt heerlijk! En het is er niet eens overdreven duur. De Anchiskhati basiliek is de oudste uit de stad, uit de 6e eeuw. We mogen er in, maar ze zijn druk aan het restaureren.
We komen langs een bloemenmarkt waar ze de prachtigste verse bloemen verkopen. Hele bonte boeketten, maar ook uber- schattige boeketjes roze krokussen. Dat zie je bij ons niet.
We hebben geen zin meer in het Georgisch museum, het is veel te mooi weer. Ongeveer 25°C, met volop zon. Genieten! In plaats daarvan lopen we naar de dagelijkse Dry-market, een bric-a-brac openlucht rommelmarkt bij de Dry Bridge. Hier zitten veel "Noudjes" oude horloges en ander "antiek" te verkopen. Maar ook vind je hier russchische bontmutsen, gebreide warme sokken en sloffen, en ja, wat verkopen ze er eigenlijk niet. Tijd voor nog een koffie. In een tentje waar alleen locals komen genieten we van een veel lekkerdere koffie als vanochtend. De helft goedkoper en dubbel zo groot. Een man begint in het deutsch een gesprek met ons. Hij is terug gekomen naar hier maar hij heeft nog steeds 'n Duits paspoort en een appartementje in Duisburg. Hij woont zowel daar als hier. Het is een aardige behulpzame man.
We lopen op ons gemak terug naar het appartement. En in de avond gaan we uit eten bij "Tuk tuk", een aziatisch restaurant. Het is echt superlekker. We vieren dat we vandaag 32 jaar getrouwd zijn. Het was een fijne dag vandaag. Veel gezien, veel gelopen ruim 16 km.

Wat een leuk verhaal weer. Gefeliciteerd met jullie 32ste huwelijksjaar.❤️ Zo te lezen was het een heerlijke dag

Ans 2019-09-25 19:22:00

Met veel plezier reizen we met jullie mee...!

dineke W 2019-09-25 22:05:06

Ik ben elke dag weer benieuwd naar de foto’s en mooie verhalen. Erg leuk! Gefeliciteerd met jullie trouwdag🥂

Sonja 2019-09-25 23:14:22

Gefeliciteerd met jullie trouwdag! Mijlpaal hoor! Leuk verslag weer. Niet even zo'n badhuis uitgeprobeerd??

Inge 2019-09-26 07:01:12

Mooie verhalen en foto’s. En nog gefeliciteerd met jullie trouwdag

Gertie 2019-09-26 07:04:03

Gefeliciteerd met jullie trouwdag! Buiten het oude centrum met de kleine straatjes is de sfeer weer heel anders: grote lanen met statige panden/gebouwen. Daarbuiten weer de woonwijken: mooie nieuwbouw woningen maar ook de russische flats. De russische flats zijn gewild bij georgiers: veel ruimte voor weinig geld (nieuwbouw kleiner en heeft balkons wat men ziet als 'loze' ruimte waar je niets mee kan). Tip voor avondeten en gezelligheid buiten het centrum: fabrika (locals, jeugd, kunstenaars, graffitty, muziek, lekker en goedkoop eten).

Monique 2019-09-26 08:41:43

Bedankt voor de tips Monique!

BoschVertrekt 2019-09-26 12:09:42

Hallo Lianne en Michel . Bedankt al voor de mooie foto,s Ik wens jullie nog hel mooie dagen . Groetjes Nelly ,