Heel veel mosaicjes

Cyprus, Episkopi Municipality

Woensdag 6 oktober, Episkopi.
Een stralende dag, met volop zon. Dat wordt 'n ontbijtje buiten op het terras. Lekker in de schaduw. We hebben een best wel druk programma vandaag.
Om half 10 staan we voor de ingang van Kourion, een hele grote en belangrijke archeologische vindplaats. Een oude stad, uit het jaar 14BC. Uiteindelijk is er ook hier weer vanalles over elkaar heen gebouwd in verschillende tijden en door de verschillende heersers.
We starten met het huis van Eustolius. Werkelijk prachtige mosaic vloeren zijn bewaard gebleven in dit paleis.
Zo ook in het Gladiatoren huis, en het huis van Achilles.
Meer dan prachtige mosaicen, vaak goden en heiligen, zeer gedetailleerde afbeeldingen. Soms met tekst en altijd mooie omlijstingen in diverse kleuren.
Ook is er een groot theater wat weer gereconstrueerd is. Er kunnen 3000 mensen zitten. Die hebben dan wel 'n stenen kont gehad, want erg comfortabel moet dat niet gezeten hebben. Vanaf de heuvel van Kourion heb je spectaculair zicht op de wel heel blauwe zee. Wat een vista's mensen!

We nemen een ijskoffie bij een busje en rijden dan verder naar het "Sanctuary van Apollon Hylates", het heiligdom van de god Apollo van het bos. De geschiedenis gaat hier terug tot 2000 voor Christus.
We betalen de 2,50€ entree en kijken rustig rond op de veel kleinere archeologische site. Mooier nog, we hebben 'm voor ons alleen. Hoewel aanbevolen met een * in de Lonely Planet loopt het hier zeker geen storm. Veel zuilen, bogen en een badhuis. Maar het topstuk is het oude altaar gewijd aan de god Apollo, geflankeerd met 2 zuilen.
Pas als we weg gaan wordt het pas echt druk, er arriveren maar liefst 2 auto's! Toe maar!

We gaan rijden, het wordt ondertussen steeds warmer tegen de 29°C.
Bij het kasteel van Kolossi nemen we een kijkje. Dan is het tijd voor een lunch bij een bakkerij/koffietentje. Een calzone, en 'n pastei van kip met 2 grote koffie.
We kunnen buiten onder 'n parasol zitten. Lekker!

Daarna rijden we door naar het oude centrum van Limassol, wat hier gewoon Lemesos heet. Aan de wandel. Een prachtige basiliek kunnen we niet in, want er is net 'n uitvaart. Dan maar flaneren langs de lange boulevard langs de zee. Omlijnt met hoge palmbomen is het hier goed toeven. In de verte is de haven en marina. We duiken de nauwe straatjes weer in. Er is veel street art in de vorm van muurschilderingen. Ook zijn de balkonnetjes en afgebladderde maar toch ook weer statige voordeuren zeer charmant. Vergane glorie is vaak heel sfeervol.
Een oude moskee, en straatjes vol groen en gezellige terrasjes.

Terug naar Episkopi om de zwemspullen te halen. En dan naar Kourion beach, net onder de opgraving van vanochtend. Het water is erg lekker en helemaal niet koud. Heerlijk ff zwemmen in de zee. Een beetje opdrogen en dan gaan we naar een best wel luxe strandtent, "Chris Blue Beach". Hier doen we ons tegoed aan octopus en calamaris. (was dat niet hetzelfde dan, nee dus!) Een droom zonsondergang kleurt de lucht sfeervol warm oranje, en dan wordt 't snel donker. Het was een mooie dag!

Het ziet er weer schitterend uit! Veel plezier en geniet er van! Groetjes van ons.

Mieke 2021-10-06 21:18:14

Wat heerlijk! Jullie zijn de reislust nog niet verloren! Wat zal Michel ook genieten van het lekkere warme weer na zijn (overigens prachtige) Schotse wandelavontuur (mét pintjes) Men only ;)

Jolinde 2021-10-06 22:16:01

ziet er weer erg goed uit , fijne vakantie