Blauw

Filipijnen, San Juan

Vroeg op, we ontbijten al om 7 uur. Dan snel met een tricycle naar Coco Groove resort. Hier verzamelen we voor de snorkeltour naar Apo eiland. Eerst een stuk met een hele grote minibus naar een kleine oude haven. Hier ligt een prachtige boot klaar, het lijkt wel een klein jacht maar het is toch een banka.
Als we vertrekken zijn we ruim een uur verder. De politie komt zelfs nog kijken of iedereen zijn zwemvest wel aan heeft (binnen) en maakt foto's daarvan.
We varen uit en de tocht duurt ruim een uur. Dan gaan we ergens bij een klein dorpje voor anker. We moeten een stuk door het ongelofelijke blauwe water waden maar dat is niet erg. Een lange bamboe stok is de tijdelijke reling van de loopplank die 10m voor de kust in zee eindigt.
Bij het zuster resort van Coco Groove leggen we onze spullen en krijgen een gids toegewezen. We gaan met Nelson als begeleider het Turtle Point ontdekken.
Rif schoenen aan en een snorkel op, en vooruit maar. Het hele gebied rondom Apo Island staat bekend als supermooi. En extreem veel te zien. We betalen hier ook een conservation fee. Nelson werkt net als alle andere mannen van het dorp als snorkel gids. Per 2 personen krijg je een gids, dus dat komt perfect uit.
De onderwaterwereld is hier echt subliem, en niet veel later zien we al de eerste zee schildpadden. Hele grote maar ook baby turtles.
Het blijven zulke mooie dieren! We zien er in totaal wel zeker 10.
En verder heel veel knalblauwe zeesterren, zacht en hard koraal en de prachtigste vissen.

Na een uurtje staat de buffetlunch klaar bij het resort. Het smaakt allemaal prima, en er is veel vers fruit na. De honden hopen op de leftovers maar die zijn er weinig.
We hebben wat vrije tijd en we lopen nog even het dorpje door. We zien een soort kinderopvang, en kinderen in school uniform op weg naar hun klas. Wat winkeltjes en duikshops. Het is een klein gehuchtje van niks maar toch heeft het redelijk veel inwoners.

We klimmen weer in de boot en varen een stukje verder. Hier is de koraaltuin (coral garden).
Vanaf de boot de zee in en ook de gidsen zijn weer mee. Ongelofelijk mooi koraal, in vele maten en kleuren. Bijvoorbeeld oker kleurig koraal in de vorm van "hersenen" en helemaal bedekt met kleine okerkleurige tentakeltjes met witte puntjes. Als je daarboven zwemt schudden al die tentakeltjes zachtjes heen en weer. Zo supergaaf.
Fel roze hard koraal. En van die spaghetti anemonen met clownsvissen erin, de "nemo's". Die hebben we heel veel gezien. Ook kleine felblauwe visjes en een lange dunne zeeslang in zwart/wit.
We hebben de GoPro van Sander mogen lenen, en alles is gefilmt, maar we hebben werkelijk geen idee hoe we het terug kunnen kijken, laat staan hoe het te downloaden. We zullen het thuis wel zien via de microSD in de laptop. Zo blijft het nog wel even spannend!

Terug op de boot krijgt iedereen een pilsje (of fris maar daar gaan we uiteraard niet voor!). Er is ook een assortiment aan chips en nootjes voor wie wil.
Het busje zet ons gelukkig wel af bij ons guesthouse, dat scheelt weer tijd en geld.
Nadat we alle zout van ons af hebben gedouched lopen we richting de restaurants. Het is hard gaan waaien. Als we er bijna zijn begint het hard te regenen. Hoewel we onder de paraplu lopen is dat niet fijn. Bij Japans restaurant Mr Sumo gaan we graag naar binnen. We nemen elk een kom met noedels/rijst. Het is een populair tentje, en het eten is superlekker. Het was een superfijne dag! En gelukkig is de kilometer terug weer droog te lopen.

Heerlijke trip met alles erop en eraan.Prachtig blauw water!

Lida 2023-11-21 15:43:39

Wij hebben dezelfde trip naar Apo island gedaan toen, echt prachtig met die schildpadden