Grape by the sea

Cyprus, Dhrousha

Dinsdag 12 oktober, Drouseia.
Heerlijk geslapen, nog geen auto horen passeren.
We blijven hier 1 nacht en gaan vandaag weer verder. Het ontbijt hier wat we apart bijbesteld hebben valt enorm tegen. Er is (oud) brood, 2 koude gebakken eieren met ham, wat jam, en vleeswaren waar de schimmel op staat! Niks te drinken erbij. Dit kan toch niet....
Victoria zegt het bij 'n hotel besteld te hebben, wij denken toch echt van niet. Het lijkt gewoon nergens op. We krijgen het dikbetaalde ontbijtgeld terug. De enige juiste oplossing. Niet te vertrouwen die Russen! De kamer zelf was overigens wel heel comfortabel en echt super schoon.

In het dorp doen we nog 'n klein rondje. Langs de grote witte kerk op 'n heuvel. En langs het eeuwenoude kerkje Panagia Archangelos Mikail. Wat warempel open is, en van binnen ook weer prachtig beschilderd is. De muren en het plafond vol mooie frescos in hele heldere kleuren. Geen kerk oppasser dus Lianne gaat los met de camera.

We verlaten Pedoulas en rijden door de Cedervallei naar het belangrijkste klooster van het land, Kykkos.
Een rijk klooster en alles is tiptop bijgehouden. Ook is het nog steeds in gebruik als klooster, er wonen monniken. Die zien er zonder uitzondering allemaal bijna hetzelfde uit. Bruin kleed, lang haar in 'n staartje en 'n weelderige baard.
We hebben het beste voor 't laatste bewaard kennelijk want Kykkos is wel de kers op de taart. Wat een pracht! We zijn er al om half 10 en er zijn amper anderen. We hebben de galerijen vol mosaicen voor ons alleen. Wat een rijkdom hier, veel gouden mosaicen, alle heiligen komen voorbij in mosaic. Prachtig, prachtig!
De kerk zelf dat is echt helemaal om te kwijlen zo mooi. Frescos, het gouden altaar met panelen, de kroonluchters en dan overal kaarsen en gebedshoekjes. Niet kunnen vastleggen want baardmans houd de boel hier in de gaten. Fotograferen in de gangen en galerijen is wel toegestaan.

Er is een koffietentje voor het klooster, en we laten al dat moois ff bezinken. Niet veel later worden de eerste bussen met Russische toeristen leeg geladen. Goed dat we er op tijd waren.
We rijden verder naar de kust. Slechts 52km maar het is een nogal tijdrovende activiteit. We slingeren tussen de 30 en de 60km/uur door het gebergte. We komen langs diverse bemande UN posten want we rijden langs de grens af met Turkije. Heel bizar dit! Onderweg vooral cederbomen, bochten, vlinders en rap overstekende hagedissen. De wilde mouflons die hier voorkomen laten zich vooralsnog niet zien.

Tegen een uur of 1 komen we Katos Pyrgos binnen. We rijden direct door naar de strandtent "Grape by the Sea". Wat een plek zeg! Een pareltje! In Zandvoort zou dit beslist een beachclub heten. Tijd voor een lunch onder de schaduwdoek. Een salade met een limoenmunt smoothie. Echt genieten, zeker na dat ontbijt vanochtend. Na de lunch nemen we een duik in de zee. Zeer helder water, wel 'n sterke stroming en het wordt snel diep.
Het is rustig, geen andere zwemmers. Lekker opdrogen op zo'n bedje met 'n dakje erboven. Dan nog 'n laatste koffie en dan is het tijd om verder te rijden naar Drouseia waar we 2 nachten verblijven. We rijden er 1,5 uur op, langs 'n hele blauwe zee met soms 'n bordje dat schildpadden hier broeden. Prachtig!
Sappho Manor is een prachtige plek. Onze kamer is zeer ruim met 'n klein keukentje. Chrysoula brengt ons 'n welkom drankje, wat lief! In de avond gaan we eten bij' n dorpsrestaurantje. Lamsbout en calamari. We zitten onder de druivestruiken en laten het ons goed smaken. Weer een bijzondere dag in Cyprus.

“Niet te vertrouwen die Russen” Dat wordt wat in Kiev dan🤣🤣!

Christine 2021-10-12 20:42:22

Gelukkig ligt Kiev niet in Rusland!

BoschVertrekt 2021-10-12 20:58:51

Weer leuk om te lezen, lang geleden alweer voor ons, Cyprus.