Zweten bij tien graden

Letland, Riga

Dinsdag 17 mei, Riga. We worden wakker van 'n hele harde regenbui. Zowieso wacht ons vandaag een frisse dag, de thermometer komt niet boven 10 a 11°C vandaag. Brrrr........
Het ontbijt hier bij het Wellton is prima, buffetvorm. Schep maar op wat je wil.
We gaan op tijd op pad. Eerst naar de Centrale Markt, die ligt op loopafstand van ons hotel. Onder het spoor door en dan ben je er al bijna. De hallen zijn voormalige Zeppelin hangars, en nu dus een grote overdekte markt. Er zijn 5 hallen in totaal en ook buiten staan er veel kraampjes met voornamelijk groente, fruit en planten.
We lopen eerst door de vleeshal, waar ze werkelijk waar varkensoren en hele en halve varkens snuiten verkopen. Zou dat nou lekker zijn, vraag je je af.....
De hallen met groente en fruit zijn zonder uitzondering kleurrijk. Het aanbod is vers, veel bosjes dille die heerlijk ruiken, en ook bosjes look. Een blad waar je als je er in bijt (ja we mogen proberen) een flinke knoflook smaak in ontdekt. Interessant!
Talloze kraampjes met aardbeien en blauwe bessen. Het kan niet op! De vishal, ook altijd interessant. Ze verkopen er ook verse kuit, en de vis is zo vers dat sommige nog met de kieuwen flapperen.
We kopen op de markt een beschilderd ei en handgebreide wollen wanten. Het is er bijna weer voor. Gelukkig dat de zon wel volop schijnt.
Door naar de bloemenmarkt een paar kilometer verderop. Prachtige bloemen worden verkocht in een hele rij bloemenstalletjes. Altijd leuk om even te kijken.

De prachtige gouden koepels van de Christus Geboorte kathedraal schitteren ons al van verre tegemoet. Van binnen is de kathedraal nog bijna mooier dan van buiten. Vele frescos, het prachtige altaar, de iconen, en de vele afbeeldingen van heiligen maken deze plek wel echt uniek. Er begint met een kleine dienst, begeleid door twee zangers.

Bij een kleine kiosk naast de kerk komt een uitnodigende geur naar buiten van appel gebak met kaneel. Ze doen het gewoon expres, wij kunnen het niet weerstaan! Koffie met een krakende verse appelkoek. Genieten!

Via het hoge Vrijheids monument en de klok van Laima komen we weer in de oude stad. Er staan nu van die grote letters die je tegenwoordig overal ziet. Natuurlijk maken we een paar foto's.
We lopen langs het huis van de katten, het kasteel van de president, en nog een handvol kerken. De huizen "de 3 broers", het oudste rijtje huizen van de oude stad, staat mooi te wezen in de zon. En zo zijn er nog heel wat andere mooie pandjes. We kijken nog wat rond in een wol winkeltje, altijd leuk. Voor lunch nemen we soep met 'n broodje, een salade met dille, en 'n cranberrysap. Voor heel weinig, en prima van smaak.

Buiten is het echt guur. We besluiten wat anders te doen. Alle bezienswaardigheden in het boekje zijn afgevinkt. We trakteren onszelf op de Spa in het hotel. We mogen het zwembad, het bubbelbad, de sauna en het stoombad gebruiken. En het is heerlijk! Lekker zweten en helemaal zen worden. Why nut?

We hebben gereserveerd bij restaurant "Domini Canes". Elke avond zit het hier vol, gisteren konden we niet meer terecht. Maar nu wel! Het is een upscale restaurant, wat diverse prijzen heeft gehaald bij reizigers op TripAdvisor.
Het is een luxe etentje. Zeebaars, en zeeforel met zeewier salade en knolselderij puree. Luxe toetjes, pannacotta met duindoorn, en sorbet mango/framboos. "t Kost wa mer dan hedde ok wa" zeggen wij dan thuis.
Voldaan keren wij na een kop koffie hotelwaarts. Ondanks het weer toch een bijzonder fijne dag gehad!

Ziet er goed uit dames! Nog veel plezier. Groetjes, Mieke

Mieke 2022-05-17 22:35:38

mooi reis geniet er van groetjes Greet

Greet 2022-05-18 10:22:29

Superleuk om te lezen als je er zelf kortgeleden was, maar heey, ik mis de Jugendstil wijk.... Toch wel naartoe geweest? Zo bijzonder! Geniet verder van jullie gezellige en mooie reis samen!