De wolk

Italië, Lecce

Zaterdag 3 juni, Lecce. Heerlijk geslapen in de Airbnb, behalve Gerrit en Christine die zowat door hun bed heen zakten vannacht. Het probleem is inmiddels gevonden de lattenbodem zat helemaal niet zoals het moest. Dus dat was me het nachtje wel.

Er is een Italiaans ontbijtje gebracht vanochtend, veel zoetigheid. Lianne loopt met Christine naar de supermercado voor een kleine aanvulling hierop. Er zijn verse harde broodjes en verder kopen we wat kaas en enkele alcoholische versnaperingen voor later op de dag. Het ontbijt smaakt heel goed, samen met een koffietje van Lavazza.

We gaan vandaag een wandelroute lopen die ons door historisch Lecce zal voeren. Michel doet de navigatie, Ronald en Lianne doen de foto's, en dan komt het allemaal goed.
We starten bij de Porta San Bagio, en dan gaat het langs het Castello Carlo V. Hier strikken we iemand voor een groepsfoto. Ze maakt er wel 25!
Het wordt ondertussen steeds mooier. We wandelen door smalle schaduwrijke straatjes, en langs de meest fantastische gebouwen. Bij het grote Romeinse amfitheater nemen we een kijkje in een kerk. Oeps, er is een mis aan de gang, voor slechts 3 kerkgangers. Net als thuis dus.

Voor ons is de absolute highlight zonder twijfel de zeer grote en zeer rijk versierde barokke Chiesa de Santa Croce. Wat een gedetailleerde gevel, zo prachtig! Het plein dat er voor ligt is ook zeer uitnodigend, met die terrasjes in de schaduw. Die kunnen we gewoonweg niet weerstaan! Na uitgebreid genoten te hebben van onze drankjes, ijskoffie, limonada of een pilsje naar ieders keuze lopen we weer verder.
Het is inmiddels goed heet geworden. Echt goed heet! Dus mussen vallen nog net niet uit de dakgoot....
Talloze mooie pleintjes volgen. Met even zo mooie chiesas (kerken). We mogen nog ergens taralli proeven een soort koekjes uit Puglia. Er zijn zoete en zoute varianten.
We sluiten af met de immens grote Piazza Duomo. Een waardige afsluiter want echt alles is supermooi in de oude binnenstad.

Tijd voor een lunch op een schaduwrijk terras. Bij Moma restaurante is het gezellig toeven. We bestellen een grote salade als lunch per persoon, en biertjes van Peroni en voor de dames een Limoncello Spritz die bijzonder goed smaken.
Maar toch worden we enkele malen opgeschrikt door hevige donders uit de lucht. De zwaluwen komen laag over vliegen en er is zelfs een brutale donkere wolk aan het provoceren boven de kerk aan het plein. Het zal toch niet......er is immers wel onweer voorspeld. Maar gelukkig het zijn slechts dreigementen. De wolk waait heel langzaam maar zeker uit beeld. Piano, piano. Geen druppel gevallen. De zwaluwen stijgen weer naar boven.

We slenteren langzaam terug naar ons appartement. Sommigen nemen een siësta, anderen willen liever een straffe bak koffie uit de percolator. Aan het einde van de namiddag gaan de mannen nog even biertjes halen bij de supermercado. Het is gezellig op ons terras. Biertjes, bellini en pinda's, het kan niet op.
Tegen 8 uur lopen we terug naar de oude stad. Bij restaurant 'la negra Tomasa" scoren wij een prima tafel op straat. Zo zitten we bovendien op de eerste rang voor de avond passeggiata van de locals. We eten en drinken er voor een prikkie, we tikken 72€ af voor 6 personen. Uit eten is in Italië nog super betaalbaar! Bij Pinti pasticceria nog een afsluitertje in de vorm van cafe, espressino of een americano. Ook de pasticciottos (gebakjes uit deze contreien) zijn er een echte aanrader. Zo komt een mooie dag in Lecce tot zijn eind.

Erg mooi daar. Veel plezier allemaal!

Monique 2023-06-04 09:16:16

Ziet allemaal heel mooi en gezellig uit, veel plezier met z’n allen!

Mieke 2023-06-04 10:41:34

Wat een leuk verslag het lijkt wel of we er zelf lopen, nog fijne dagen allemaal maar dat zal wel lukken zo te zien vele groetjes van ons doei