Eva

Colombia, San Martin de Amayacu

Maandag 3 oktober, San Martin de Amayacu. Heerlijk geslapen, vroeg wakker. Lekker gedoucht wel in het donker. Er is hier maar electriciteit van 9 tot 12 en van 17 tot 22 uur. Vorige keer alleen in de avond dus ze gaan vooruit.

Na het ontbijt gaan we op pad met gids Johan. Het water staat extreem laag. We hebben een boot met een soort speedboot motor, die moet wat dieper het water inhangen. Maar het is zo ondiep. Steeds lopen we vast op takken en boomstronken. Het is een hele onderneming, we doen er 1,5 uur over om over de Rio Amayacu naar de Rio Amazone te komen. En dat is dan nog stroom afwaarts.
Op de grote brede en diepe Amazone rivier doet de motor het supergoed. We varen op volle kracht in het kleine bootje over de brede rivier.
Onze bestemming is Mocagua een dorp verderop, of ja een uur varen verderop. Reizen kost veel tijd hier, vooral nu het water zo laag staat.

In Mocagua moeten we eerst een stuk lopen naar het dorp. Een welvarend dorp met bijna 900 inwoners. De straatjes zijn verhard, een hele luxe hier.
Doña Florenda komt ons ophalen. Zij is van de "Fundacion Maikuchiga", die hebben een opvang voor aapjes. Ze vangen hier aapjes op die ze gered hebben als huisdier. Nog altijd houden sommige mensen hier een aapje als huisdier. Maikuchiga. Ook worden er aapjes gesmokkeld of in beslag genomen. In een afgelegen stuk oerwoud. Ze worden 3x per dag een beetje gevoerd en komen alleen hierheen voor het eten. Voor de rest leven ze in het bos en zoeken daar de rest van hun voedsel. Er zijn 5 soorten apen hier. Wij zien er 3. Vooral de kleine oranje squirrel monkeys zijn heel schattig. Ze komen op je zitten om te spelen.

De kers op de taart is een 6 maanden oude baby luiaard. Een wees luiaard(je). Ze heet Eva, de babyluiaard. Ze halen haar uit een open rugzak die stelt de geborgenheid van de mama voor. Eva mag even in een boom klimmen. Ze is echt superschattig en zo dichtbij. Gewoon vertederend!

In Mocagua zijn veel beschilderde huisjes met Tikuna afbeeldingen. Heel mooi en kleurrijk.
We eten in een restaurantje met zicht op de Amazone.
De terugweg op de Rio Amayacu duurt maar liefst 2 uur. Keer op keer lopen we vast.
In de avond eten we soep en een heerlijke spaghetti.
Johan neemt ons nog mee voor een allerlaatste nightwalk.
Het is halfmaan, dus ook zonder hoofdlamp zie je genoeg. We horen continu uilen. Verder zien we een megagrote vogelspin die is minimaal 15 cm lang. Een supergrote wandelende tak, zeer goed gecamoufleerd. Nachtvlinders en sprinkhanen. De geluiden van het bos in het donker zijn ongeevenaard. Het hele bos lijkt tot leven te komen. Prachtig.

Bij Casa Gregorio heeft iemand rum gehaald. Ron de Medellin dorada. Iedereen aan de rum-cola. Gezelligheid kent geen tijd maar vanaf 22 uur zit je toch in het donker want dan heeft het dorp geen stroom meer.