Babyhuidje

Jordanië, Dana Biosphere reserve

Zaterdag 25 maart, Dode Zee.
Vanochtend al vroeg wakker, en op tijd er uit. Het weer ziet er anders uit vandaag, zwaar bewolkt maar wel droog. We pakken ons kleine tasje weer in. Youssuf maakt ons ontbijt klaar. Roerei, brood met vanalles voor erop. Jam, halwa, yogert, en dan nog een sterke thee erbij.
We vertrekken goed op tijd. Lianne had gisteren een sjaal gezien bij Wild Jordan. Die kost 15 jod (gisteren geinformeerd), en die willen we nog even gaan kopen, maar dat blijkt een groot misverstand.
"No, not fifteen, its fifty!"
De sjaal is handgeborduurd blauw met witte bloemetjes, maar dit is echt veel te duur, en hoe mooi de sjaal ook is we kopen hem niet.
Zulke spraakverwarring herkent vast iedereen die veel reist!

We rijden door de bergen naar de Dode Zee waar we heel veel bochten later arriveren. We stoppen bij "the lowest museum on earth". Klein maar interessant museumpje.
Daarna stoppen we bij een openbaar strandje in het zuiden van de Dode Zee. In dit stuk moet je zijn voor de zoutformaties. Zo naar uitgekeken om die te kunnen fotograferen.
Het is een hele klauterpartij naar beneden maar dan heb je ook wat! Het is best schokkend om te zien hoe veel er van de Dode Zee, eigenlijk een groot zoutmeer, is verdampt. Er liggen grote oude zoutrichels minimaal 50 meter van de waterlijn af, en meters hoger.

Het begint te lichtjes regenen, maar dat mag de pret niet drukken. Hiervoor ben ik speciaal gekomen. De zoutformaties zijn heel bijzonder, als witte koralen, als druipsteen grotten, als richeltjes en als vlijmscherpe messen recht ophoog staan. Geweldig! Het water is bijzonder lichtblauw, het is werkelijk prachtig!

We klimmen weer naar boven. Er is verder niemand hier. De zakjes Dode Zee modder van 2 jod, en de primitieve douche ook voor 2 jod zien weinig tot geen klandisie vandaag ben ik bang.
We rijden door naar ons hotel, Dead Sea Spa Hotel. Een van de vele grote hotels, zeg maar gerust resorts die hier allemaal op een rijtje liggen.
We krijgen een mooie kamer met zitje en royaal balkon en zeezicht. Helemaal prima.

De regen is gestopt en er schijnt een voorzichtig zonnetje. De temperatuur is goed, zeker niet koud een graad of 26.
Zullen we nu... of beter morgen ochtend?
We gaan nu even de zee in. Omkleden en naar beneden lopen (het zeeniveau is zo erg gezakt dat je nog best een eind moet lopen.
Er staan bakken modder uit de Dode Zee. Schijnt heel heilzaam te zijn voor de huid. Je smeert je van top tot teen in met die modder, heel glad voelt dat. Even laten drogen en dan de Dode Zee in. Dobberen op je rug. Zwemmen gaat niet eens, je blijft altijd drijven. Hier bij het hotel geen enkele zoutformatie te zien. Goed dat we gestopt zijn in het zuiden.
30 Jaar geleden mochten wij hier al eens drijven, in Israel, in Ein Gedi hier juist tegenover.
Na een kwartier ben je er ook wel weer klaar mee. Zo, die kunnen we weer afstrepen!
We hebben wel een douche verdiend! Na dit modderbad heb je echt weer een babyzacht huidje!

Er is in dit resort een pub waar alcohol wordt geschonken, en -ook niet onbelangrijk- waar ze happy hour hebben van 17 tot 19.
Eén plus één gratis! Interessant. In Jordanië is amper aan een pilsje te komen. Het is even zoeken naar de pub, we verdwalen steeds het is zo groot hier! Maar we vinden de pub, en we zijn er zeker niet alleen. 2x een halve liter, laat maar komen!
Daarna nog 2x een mojito. Er wordt zelfs Cubaanse muziek gedraait. Hoe leuk! Buiten is een hevige plensbui losgebarsten. Iedereen vlucht naar binnen....
Aansluitend hebben we diner in het Crystal Restaurant. Een groot buffet, het ziet er schitterend uit!
Ook is er zelfs
een heel toetjes buffet. Alles is echt superlekker.
Dat is dan weer een voordeel van zo'n groot hotel, er valt veel te kiezen.
We laten het ons goed smaken.
We blijven hier 1 nacht. Dat is helemaal prima, langer hoeft ook niet wat ons betreft.
Het blijft lang warm. Vanaf ons balkon zien we in de verte de lichtjes van de stad Jericho in Israel.

Ziet er “lekker” uit die modder 😂 Als het dan ook zo goed voor de huid is

Vivian 2023-03-25 19:46:39

Yammie! Een biertje met lekkere nootjes.

Ans 2023-03-25 20:01:03

Hoi, Ik heb deze reis gelezen en vroeg mij af of je het openbare punt op maps nog weet waar jullie die zoutkristallen hebben gespot? Wij gaan eind oktober en zouden graag dit stukje ook willen doen. Groet Lies

Lies 2023-08-15 12:01:35

https://maps.app.goo.gl/61JtM1Wx4WVwVsax5 Of Google op "dode zee salt beach". Je ziet niets vanaf de weg. Het was een strandje met een hutje waar je modder kon kopen en kon douchen. Langs dit stuk zijn er meer opties om naar beneden te lopen. Ik had graag langer willen blijven maar het begon te regenen.

Lianne 2023-08-15 13:00:58

Heel erg bedankt! We zullen zoeken!