CR7

Portugal, Funchal

Zondag 29 mei, Funchal. Pas in de morgen bij daglicht zien we pas echt goed waar we terecht zijn gekomen. Ons appartement heeft 'n balkon met zitje en we hebben zeezicht. Het ontbijt wordt gebracht heerlijke verse broodjes, en sap. Er zit dan ook een bakker hier net onder.
We besluiten te gaan starten bij de Jardim Botanico, die ligt halverwege een berg best steil omhoog. Maar gelukkig komt er ook een bus, en die start hier vlakbij. Het is even rondvragen waar de halte precies is (blijkbaar achter een gebouw). In het Spaans begrijpen ze me heus ook wel, van Portugees heb ik geen kaas gegeten. Voor 1.95€ pp scheurt die bus omhoog door supersmalle maar vooral hele steile straatjes. Hij zet ons voor de ingang af. Toevalligerwijs bevind er zich 'n cafeetje recht tegenover de bushalte. De perfecte plek voor 'n eerste koffie.
De botanische tuin is een hele grote tuin op een helling. Met diverse terassen, en vele leuke kronkelpaadjes. Alles is tip top onderhouden, en overal staan bordjes met uitleg. Er staat veel in bloei, echt de prachtigste bloemen. Er fluiten overal vogels. Ook zijn er diverse miradoures, uitzichtpunten. Je kijkt heel Funchal over, wat mooi! We leggen nog een keer aan in het park, er vallen net wat spetters.
Het is vandaag een dag met redelijk wat bewolking maar ook met veel zon, afgewisseld door een spettertje regen.
Na een paar uur denken we de tuin wel voor gezien te houden, maar mensen, wat een prachtige plek is dit!

Het volgende dilemma dient zich aan, de bus terug of te voet. Het schijnt maar 25 minuten lopen te zijn, dus dat is niet echt superver. We dalen af door smalle straatjes, sterk hellend naar beneden. Maar ook langs mooie huisjes, en altijd met een grandioos uitzicht op de stad Funchal en de blauwe zee.
Dus staan we een half uurtje later in de "Zona Velha" een buurtje met lage 19e eeuwse vissers- en koopmanshuizen. Het heeft wel wat, veel street art hier, en overal restaurantjes en terrassen. Midden in het wijkje staat een prachtig oud kerkje. Er liggen nog bloemen van het Madeira Flower festival dat nu zijn laatste dagen ingaat. Er zijn veel "toeristen" restaurantjes, maar we hebben meer zin in iets authentiekers. In een kleine bar "Anibal" met veel locals, en een klein tapas menu gaan we zitten. We bestellen een tapa van koude zwaardvis in 't zuur, en een tapa van warme bacalao (kabeljauw). Wat brood erbij, en een biertje. Lianne besteld "poncha" een drankje van hier. Vruchtensap, honing en sterke drank, argadiente de cana. Sterk spul zeg, maar lekker. De hele lunch is maar 10,60 € en alles was even lekker.
Het okergele fort van Sao Tiago is wat vervallen, toch zit er 'n chique tentje in. We lopen wat langs de zee, die klotst met geweld op de rotsen.
Heel de boulevard lopen we af tot aan het standbeeld van de beroemdste zoon van Madeira. De bekende voetballer Cristiano Ronaldo is hier geboren en getogen en ze zijn hier maar wat trots op hem! Er is een CR7 museo, een CR7 hotel en noem het maar op. CR7 = Cristiano Ronaldo en hij draagt altijd rugnummer 7. Big business die Cristiano hier!

In de avond trekt 't steeds meer dicht. In het restaurant straatje is het druk maar je moet wel goed kijken waar je gaat zitten. Niet onder de luifel of parasol, dan is de kans op nattigheid wel erg groot.
We gaan vanavond geen Portugees eten maar sushi. Bij n hele aardige Japanner. En binnen, op de 1e verdieping met zicht op 't straatje. Warm, koud, kymchi, gyozi, gefrituurde garnaal. We komen niets tekort, we mogen alles bijbestellen. Buiten regent het intussen pijpenstelen, er komen steeds meer verzopen katers binnen. Ergens klinkt nog fado gezang. Das zeker dagelijkse kost hier.
Via een ander straatje met minder van die spekgladde natte steentjes lopen we terug naar ons appartement. Zo blij met de regenjassen nu! De berg boven Funchal is gehuld in regenwolken. En hopelijk schijnt morgen de zon weer!

Wat een kleurige bloemenpracht . En dan ook nog de voor Portugal zo kenmerkende pasteis de nata! Jullie hebben een heerlijke dag gehad.