Onderweg naar Aphrodites eiland

Cyprus, Episkopi Municipality

Dinsdag 5 oktober, Episkopi.
Vroeg uit de veren, want er ligt een reisje in het verschiet. Om 6 uur gaat de wekker, en een uurtje later lopen we naar de bushalte aan de St. Janstraat. We zijn de eerste passagiers. Niet veel later volgen er nog vele studenten. Overstappen bij Landforum, de airport bus komt al na 'n minuutje. In de vertrekhal hoeven we geen mondkapjes meer op. Dat is pas bij de security. Lianne wordt er uitgepikt en het is lang wachten. Eerst is er 'n bak bagage zonder eigenaar. Dat zorgt voor de nodige consternatie. Ze willen niet verder gaan voor de eigenaar zich heeft gemeld. Er komt echter niemand opdagen. De extra controle van Lianne betreft een Teva sandaal waar niks mis mee blijkt te zijn. Dan maar een koffie in de "#ZO" bar. Lekker.
We moeten ook door de paspoorten controle, want Cyprus waar we zo heen vliegen is geen Schengenland. We vertrekken op tijd. Lianne zit op rij 4 naast Ansaf, een vrouw uit Syrië die met haar zoon reist. Ze woont nu in Amsterdam bij haar kinderen. Haar man is omgekomen tijdens de oorlog in Syrië. Michel zit helemaal op rij 33. Na 4 uur zien we elkaar weer op Paphos airport. We halen de huurauto op. We huren bij Sunnycars maar we moeten bij de balie van Herz zijn. We krijgen een Opel Corsa ipv een VW Up. Met airco en navigatie gelukkig. Oké, daar gaat ie dan! Ze rijden hier links en das wel eventjes wennen. Ook met schakelen. Op maar 20km afstand van het vliegveld komen we langs "Aphrodites Rock" (Petra tou Romiou), de geboorteplaats van de mythische godin Aphrodite die hier uit de golven van de zee geboren is. Nou, dat is dus geen verkeerde plek. Wat een plaatje! De fel turquoise zee en de prachtige rotsen, het is een bijzonder plekje! Aphrodite is dan ook de godin van de schoonheid....

We tuffen verder. Het plan was om nog een opgraving te bezoeken, de "Sanctuary of Apollo Hylates". Die blijkt echter al gesloten te zijn. Potdicht zelfs.
Dan maar verder door naar onze overnachtingsplaats, het dorp Episkopi. We slapen hier de komende 2 nachten in "the Courtyard Episkopi" . Een prachtig 200 jaar oud groot statig huis/gebouw. We hebben hier een appartementje gehuurd dachten we. Maar het is echt 'n supergroot huis vol prachtige details, en we hebben 't helemaal tot onze beschikking. Heel sfeervol en supermooi gerestaureerd. Met Netflix en Nespresso inclusief. Wat een vondst!
In de avond gaan we in het dorpsrestaurant "Amigos Episkopi" eten. Vlees van de grill met een heerlijk pintje bier erbij (0,5l) en witte wijn. Heerlijk! Daarna nog 'n lekkere Nespresso in the Courtyard.
De eerste indrukken van Cyprus zijn zeker positief, en we verheugen ons al op de komende dagen.

Hoi Lianne & Michel, Foto’s zijn weer prachtig. De overnachtingsplek lijkt me weer een top keuze! Ik ben heel benieuwd wat er bij deze reis weer op jullie pad gaat komen. Natuurlijk kijk ik weer uit naar je volgende berichtjes met foto’s .

Ans 2021-10-06 07:21:01

hoi beste mensen jullie genieten volop ik denk dat het weer een super reis wordt daar in Cyprus geweldig