Ondergronds

Filipijnen, Puerto Princesa

Het ontbijt staat klaar om 7.15 uur. Yoghurt met fruit en granola en een hazelnoot koffie. Dat is genieten!
We worden tussen 8 en 9 opgehaald door een minibus om de tour naar de Puerto Princesa te maken. We reizen vandaag met een Canadese Turk (Ozgun) en een stel uit Bilbao (Jonatan & Inoa). Hele gezellige mensen.
We stoppen na 2 uurtjes rijden bij een grote rots, een monoliet in het landschap.
Je kunt in deze rots omhoog klimmen door nauwe doorgangen en spleten. Ze noemen dat hier caving & speloncology. Michel en Ozgun gaan dat doen hier bij Ugong rock caving. Boven op de top kan je dan via de zipline afdalen of gewoon terug via de rots. Dat laatste wordt het.
Daarna rijden we verder naar Sabang. Dit is het dorp vanwaar de bootjes vertrekken.
Het is er een drukte van belang. Er is vandaag namelijk ook een cruiseboot in Puerto Princesa, en deze mensen willen ook naar de ondergrondse rivier. Dat is nou jammer zeg! Massa's mensen van die boot met een sticker op. En het vervelende is, ze krijgen ook nog voorrang omdat de boot op tijd weer verder moet!
Shit zeg! Daar wisten wij niks van, van al dat cruisevolk! Echt niet leuk dat massale.
We gaan een vroege lunch doen, die zit bij het uitstapje in. Het is een zeer uitgebreid buffet, de bootmensen schuiven hier ook aan blijkbaar. Het is wel erg lekker en er is van alles.

Eindelijk, na een hele lange tijd wachten mogen we op een bootje, een banka. Er passen namelijk ook maar 5 of 6 mensen op 1 banka bootje. Het is 20 minuten varen naar een baai. Vanaf daar nog enkele minuten lopen naar de ingang van de Underground River. Ook hier is het wachten op de roeibootjes. Hier kunnen gelukkig wel 10 personen in. Iedereen krijgt een audio tour. De Puerto Princesa Subterrean River National Park beslaat een groot gebied. De karst/kalkstenen rotsformaties waar de rivier doorheen stroomt, is niet alleen een donkere tunnel. Nee, er zijn vele stalactieten en stalagmieten en duizenden vleermuizen. De ondergrondse rivier is 8,2km lang, en daarvan varen we er 1,5km. De bootman wijst ons aan wat we zien, de rotsformaties lijken met enige fantasie op vanalles en nog wat. De hoogte van de grotgewelven reikt tot wel 60 meter.
Het is eigenlijk ook veel mooier dan verwacht. Als we weer naar buiten varen over de mooie groene rivier die een stukje verderop in zee uitmondt, zien we nog prachtige rood/blauwe papagaaitjes. Dit gebied heeft een geweldige biodiversiteit!
Ook zien we nog aapjes langs het pad naar de boot. De terugweg verloopt vlotjes. We zijn net voor het donker weer terug bij Summer Days.
Het was een erg leuk uitstapje, een interessant gebied. We hadden het liever gezien zonder die cruise mensen, maar goed het is niet anders. De impact die zo'n boot heeft op het dagelijks leven in zo'n dorp is gewoon enorm. En wij ervaren dat niet als positief. En niet alleen wij denken daar zo over. Venetië laat sinds kort dan ook helemaal geen cruiseboten meer toe. Heel slim!
In de avond gaan we eten bij het "Rustic café" iets verderop. De eigenaar is een Engelsman. Hij zit duidelijk om een praatje verlegen, dus we knikken maar braaf mee. Het eten is lekker! Als afsluiter nog een grote cappucino bij Summer Days.