Pittig die Gibralfaro

Spanje, Málaga

Donderdag 4 november, Malaga. We worden wakker in een zonnig Malaga. Goed geslapen. We ontbijten beneden in het taartjeswinkeltje. Het is er best druk, altijd 'n goed teken! Leveranciers komen verse spullen brengen, zoals fruit, taartjes en de nodige dozen wijn.
We eten pan (brood) met olijfolie en 'n tomatenprutje. Vers sapje, koffie en 'n heerlijke joghurt met granola en honing. Ruben vind dit te weinig en besteld het grootste ontbijt met 'n hele grote gevulde omelet.
Dan gaan we op pad.
We blijken vlakbij de berg Gibralfaro met het kasteel te zitten. Op weg daarheen bezoeken we een kleine prachtige kerk met triestige Madonna's met tranen.
De Alcazaba is een 9e eeuws Moors fort/ paleis aan de voet van de heuvel. We kopen combitickets met het kasteel voor de zeer democratische prijs van €5,50 voor ons en voor Ruben is het slechts €3,50 met studenten korting.
Eerst het Alcazaba. Je loopt op trapjes steeds hoger de heuvel op door 'n prachtige tuin. Ondanks dat 't al november is staat er nog steeds genoeg in bloei. Er vliegen veel papagaaitjes rond, en we zien zelfs 'n prachtige eekhoorn.
De mooiste vertrekken liggen het hoogst. Van die geweldige Moorse binnenplaatsen met water, en Moorse architectuur in de vorm van bogen en stucco werk. Heel Marokkaans, heel mooi!
Als we alles gezien hebben is het tijd voor 'n koffie. Helaas zitten we juist bij een tentje waar het supersloom gaat. Als dan na dik 'n half uur wachten de koffie nog steeds niet in zicht is, houden we het voor gezien daar.
De Gibralfaro op. Iris had ons al gewaarschuwd dit is een pittige klim. Onderweg zijn wat uitzichtpunten, en hoe hoger je komt, hoe mooier de vistas.
Hier doe je het voor! Je ziet de stierenvechters arena, de haven, de hele stad en de hogere bergen in het achterland. Het Castillo zelf is wel leuk, maar stukken minder dan het Alcazaba. De uitzichten zijn je motivatie om de berg op te gaan.

Tijd voor een lunch! We zijn dichtbij 'n "100Montaditos" vestiging, en dat is een waar feestje! Heerlijke minibroodjes met allerhande lekkers er op. Twee cervezas erbij en een tinto de Verano, het is smullen daar! We tikken nog geen €25 af voor de hele, uitgebreide smulpartij. Wij kennen de 100Montaditos nog van Sevilla, en Ruben kende het van Madrid. Wij zijn fan!

Langs het water. Hier ligt de Paseo Maritimo met een pad waar je heerlijk in de schaduw langs zee kunt lopen. Langs allemaal eettentjes, en winkeltjes richting de vuurtoren.
Daar achter ligt het Malagueta strand. Er liggen wat mensen te zonnen maar het is er vrij rustig. Een mooi breed strand met rieten parasolletjes.
Het is inmiddels al een heel stuk in de middag.
Via de Plaza de Toros, en de grote stierenvechter arena lopen we door een mooi parkje weer terug naar de oude stad. Terug naar ons hotel. We zijn er moe van, hebben toch ruim 15km gelopen. Maar veel gezien. Malaga is een leuke gezellige stad.
In de avond bij Pitaya gegeten, een Thais Street food restaurantje. Er kwamen daar zulke lekkere geuren naar buiten drijven, we konden niet anders dan onze neus volgen.
Heerlijk! Echt Thais. We hadden ieder een ander gerecht, opgediend in een bamboe bowl.
Daarna nog wat door 'n prachtig verlicht Malaga gelopen en ergens nog 'n drankje gedaan. Overal gezellige pleintjes, en barretjes. Mensen eten hier nog veel buiten, ook al is het november. Het Alcazaba was prachtig verlicht.
We tikken maar liefst 18,95km af vandaag, inclusief de pittige Gibrafaro klim.

Lekker weer op pad, heerlijk die Tonto Verano he! Mmmmm. Geniet er lekker van deze dagen.

Inge 2021-11-04 23:11:37

Leuke stad, hè! Geniet ervan!!