Selva seca

Colombia, Rincon del Mar

Dinsdag 20 september, Rincon del Mar.
Vroeg op vandaag, we hebben om 6 uur afgesproken voor een ochtendwandeling door de "selva seca", oftewel het droge bos onder leiding van natuurgids Jalimer.
Er gaan nog 3 vrouwen mee, een oma, dochter en kleindochter uit Bogota. Jalimer verteld dat hij op zijn 37e al opa werd. In de kleine mulata gemeenschap krijgen de meisjes op hun 15e of 16e al hun eerste kind. Opleiding of beroep leren is hier niet belangrijk. Toch even wat anders dan in onze cultuur.
Eerst lopen we een stuk langs de kust af. Er zijn hier in Rincon 3 ecosystemen, de kust, daarachter de mangroves en daarna het droge bos. Het is net licht en daarom heerlijk rustig op het strand. In de struiken net achter het strand bloeien roze bloemen. Ook witte bloemen die bij Coppelmans als zeer exclusief te koop zijn, hier gewoon in de natuur.

Direct achter het strand beginnen de mangroves. Vele luchtwortels steken omhoog uit het natte zand. De mangroves zijn de kraamkamer van de zee, een heel belangrijk ecosysteem. Het pad is nogal zompig en we moeten 3 wiebelige bruggetjes over. Daarna komen we in een grassig gebied waar koeien grazen en paarden lopen. Hier begint het droge bos.
Overal zijn vogels. Grote zoals de gieren en de adelaar, maar ook talloze kleinere in de meest fantastische kleuren. Hoog in de boom nog twee aras in geel groen.
Ergens halverwege ziet Lianne een gave slang. Niet gevaarlijk, wel mooi. Overal komen schimmels en paddestoelen. En we zien een gave spin.
Hele grote bomen, de ceibas de agua (kapokbomen). Je kunt er zeker met 5 man omheen staan zo groot is de stam.
Woudreuzen!
Op het einde van de tocht nog een luiaard met baby heel hoog in de kruin van een boom. Hoe lief!
Ook vinden we een leeg nest van de wevervogel. Het is dichtgeweven en oersterk.

Ruim 2 uur hebben we gelopen, het was wat ons betreft zeer de moeite waard.
We schuiven aan voor het ontbijt.
Omelet met kaas en arepitas, fruit, guyaba sap en koffie.
De Hagenezen vertrekken naar Tolu om naar Medellin te vliegen.
Onze ochtend bestaat uit niks doen. Op het strand onder een schaduwdoek op een strandstoel. Even zwemmen in de warme zee, theetje erbij. Dit herhalen we gedurende de dag.
Lianne heeft al bijna 3 boeken uit deze reis en Michel 1,5 vele dikkere boeken.
Dat zijn we eigenlijk niet gewend zo weinig doen, maar je komt zeker tot rust.
We eten bij de buren, vissoep, garnalen in knoflook, kokosrijst, avocado, en bananenchips. Superlekker. In de middag zijn de hangmatten op het yogadeck onze plek, er vallen wat druppels. Maar meer dan een minibuitje wordt het niet.
Sunset met een mojito in de hand. Een prachtige roze oranje zonsondergang.

schitterend ,geniet ervan

marijke en jan van hees 2022-09-21 08:23:17

weer een gezellige dag voor jullie en dan voor mij een gezellig en mooi verhaal

opa bosch 2022-09-21 20:37:11

kijk iets hoger in dit bericht