Into the blue

IJsland, Reykjavik

Zaterdag 24 juli, Reykjavik. Er is een grijze dag voorspeld. Maar dat mag de pret niet drukken. Er is namelijk een hele bijzondere activiteit in het vooruitzicht.
Na het ontbijt maken we de day pack klaar. Warme kleding vooral.

We rijden naar het Pingvellir National Park. Het parkeren is hier 750 ISK (4,75€). Ze fotograferen het kenteken zodra je het parkeerterrein oprijdt. En als je er weer afgaat. Dat hebben ze slim bedacht, die IJslanders. Je kunt betalen via een app of bij de betaalautomaten die zelfs bij de toiletten gestationeerd zijn.

Onze wegen scheiden zich hierna. Lianne gaat snorkelen in de Silfra kloof. Michel gaat een aantal wandelroutes lopen, die houdt niet van ijskoud water en is niet heel snorkelvaardig.
Voor het snorkelen verzamelen we bij P5. Hier staat het vol busjes allerlei van outdoor bedrijfjes. Maar iedereen komt voor hetzelfde, om te snorkelen in de Silfra kloof. Je zit hier op de grens van 2 tectonische platen. De noord Amerikaanse, en de Euro Aziatische platen. Elk jaar schuiven ze 2 cm verder uit elkaar.
De Silfra (silfra = zilver) kloof is een bijzondere plek. Een kloof gevuld met superhelden gletscher water, duizenden jaren oud, gefilterd door ondergrondse lavasteen. Het zicht is ongeëvenaard helder

Boven water zie je nog weinig, maar onder water, daar is het te doen! Het water is altijd 2 a 3°C, dus je hebt een duikpak nodig. Je kunt kiezen drysuit of wetsuit. Het wordt de drysuit. Over je kleding krijg je een onesie (soort thermo overal), en daar overheen gaat dan de drysuit van elastisch materiaal. Niet dat je het makkelijk aan kunt trekken, het is echt een heel gesjor en geheis voor je er in zit. Maar goed, als het zit dan zit het. Erg charmant ook!
Er zit een loopgedeelte, een soort laars aan vast.
Aan je polsen en om je hals komen nog strakke banden zodat het water er niet in kan. Duikmuts op, dan de handschoenen erover. Die zijn semi-dry wat inhoud dat je handen gewoon nat en dus koud gaan worden. Enfin, Lianne is er klaar voor! We hebben van te voren de uitleg gehad, er moest iets getekend worden dat je weet waar je aan begint.
150 meter lopen in vol ornaat naar de Silfra. Nu de flippers aan, om de schoen, duikmasker op en daar gaan we.
2°C is best fris. Maar het went. We zijn met een groepje van 5, en de Madrileense Maria is onze begeleidster. Dat moment dat je in het water ligt en de kloof beneden je voor het eerst ziet, is onbeschrijfelijk.
Alle tinten blauw en groen. De helderheid van het water. Op een gegeven moment kan je tot 22 meter diep kijken. Echt geweldig!!!
Lianne heeft hier zo naar uitgekeken, dit zou absoluut een hoogtepunt van IJsland zijn. En dat is het ook, zeker weten! Je snorkelt over hele diepe stukken met steeds donker blauwere rotsformaties. Dan weer lichtgroen tot licht okergeel.
Er zijn geen vissen, de enige vorm van leven die je hier aantreft zijn algen. En wat voor algen! Zulke gave algen heb ik nog nooit eerder gezien. Een soort lange dunne spaghetti slierten in bossen bij elkaar, en dat in een prachtig fluoriserend groene kleur. Onaards mooi!
Net of je in een compleet andere wereld bent.
Maria heeft ondertussen met de GoPro foto's gemaakt die we kunnen downloaden met een link.
Na afloop, als iedereen zijn of haar duikpak weer heeft uitgepelt, is er warme chocolade melk. Heerlijk. Wat een ervaring was dat zeg, die Silfra kloof!

Michel heeft ondertussen alle beschikbare wandelroutes gelopen bij het Pingvellir np
Hij had ook 3 uur de tijd! Hij heeft 3 watervallen gezien, het Pingvellirkerkje, oude huisjes, en prachtige watervogels. Hij heeft er van genoten want ook de natuur boven water is zeer de moeite waard.

Via de Bonus supermarkt (ijslandse Lidl) terug naar de airbnb. Daar valt vervolgens de stroom uit. De meneer van de airbnb gebeld en die het komen fixen.
In de avond nog even lekker Reyjavik ingelopen. De winkels zijn tot 23 uur open in het café en shopping gedeelte. Het is er gezellig druk.

Dat lijkt me een gave ervaring.

Ans 2021-07-25 00:17:22

wat een belevenis lian ik geloof dat ik dit niet na zou doen maar michel houd er ook niet van maar als je het graag doet gaat het ook goed nog een paar fijne dagen en tot ziens in veldhoven een goede reis terug groetjes

Greet 2021-07-25 11:25:50

wij hebben jullie trip op afstand mogen volgen , erg mooi we hebben er van genoten goede reis terug

marijke en jan van hees 2021-07-25 12:01:17

Wauw Lianne, wat bijzonder!!