Guatape

Colombia, Medellín

Zaterdag 24 september, Medellin.
We gaan extra vroeg ontbijten want we hebben een tourtje geboekt.We gaan vandaag de hele dag op pad, naar het dorp Guatape, en de Penol.
Bij het tourtje zit eten, ze beginnen met een ontbijt voor het vertrek.
Wij hebben afgesproken dat we eerst rustig in het hotel gaan ontbijten, en dat was ook goed.

De groep is erg groot, we gaan met 37 mensen. Veel te veel, maar dat weet je ook niet als je boekt.
Bijna geen buitenlanders, wij, 2 franse jongens, en een stel uit Panama. Verder enkel Colombianen. Er gaan 2 babies mee en wat kinderen. Met 45 minuten vertraging vertrekken we, want er zijn steeds nog mensen die moeten ontbijten.

Het is erg druk om de stad weer uit te komen. Ook moeten we door een toltunnel van 8,2 km.
Daarna rijden we door natuurgebieden. Er staan borden met een afbeelding van een slang. Let op voor overstekende slangen!
Na het vliegveld wordt het 2 baans. We slingeren door allerlei dorpjes heen tot we in Guatape aankomen. Hier is een groot reservoir (Embalse de Guatape).
We gaan hier een boottochtje maken. Een boot vol Colombianen en met hele luide muziek. De Colombianen laten hun heupen wiegen. Er komt tijdens de boottocht ook nog iemand live zingen die de woonplaats van iedereen wil weten en daar dan een paar regels over zingt. Een soort Colombiaans levenslied. Iedereen applaudiseert ook luid.
Eigenlijk is alles luid aan de boottocht. Typisch Colombiaans, niet perse onze stijl.
We varen langs enkele villas van Pablo Escobar, en langs een kruis in het water. Hier lag vroeger oud Penol, het ligt nu onder water. Dit reservoir is niet natuurlijk maar door de mens gecreeerd.

Na het boottochtje lopen we naar boven naar een replica van oud Penol.
Een kerkje, een pleintje en wat huisjes (nu souvenirwinkeltjes). Het is best aardig, wel een hoog Volendam gehalte.
We gaan hier ook eten op een panorama terras. Het eten zit ook bij de tour en is ver boven onze verwachting. Lekker plancha de pechuga met rijst, bruine bonen, salade en banaan. Smullen!

Door naar het dorp Guatape. Vooral bekend van de gekleurde huisjes. Elk huisje heeft minimaal 3 verschillende kleuren. De onderrand van de huisjes heeft nog iets extras, een rijtje afbeeldingen van bv schaapjes, paardjes, bloemen, noem het maar op. Het is superschattig en knus.
We dwalen hier op eigen houtje wat rond. Er is uiteraard ook een hele mooie pittoreske kerk.
Het is wel zo dat het tevens ook supertoeristisch is. Dat is wel een beetje jammer. Voor ons blijft Barichara met stip op 1 staan qua schattige dorpjes.

Onze laatste stop is de Piedra de Penol. Een grote monoliet. Ze hebben er trapjes ingemaakt dus je kunt naar boven zigzaggen. Het zijn 675 treden. Toegeven het kost wat zweetdruppels en de nodige moeite maar dan heb je ook wat! Wat een fantastisch uitzicht over het grote waterreservoir. Voormalige bergtoppen zijn nu eilandjes.
Jammer dat het donker weer is, het begint ook wat te regenen. We hebben zowieso ontzettend geluk met het weer. Heel veel zon alleen nu op het einde van de dag zwaar bewolkt. De temperatuur is lekker.
De entree van de Piedra is 20.000 cop (5€). Het was een leuk klimmetje.
Dan is het nog 2 uur rijden terug naar Medellin waar we om 18.30 uur arriveren.
Het was een leuke tour, handig ook. Om de hoek opstappen. Je komt overal heel makkelijk, en het is goedkoop. Nadeel is de groepsgrootte en het gegeven dat Colombianen erg luidruchtig zijn met muziek en overal een fiesta van maken. Dat laatste kan je ook als voordeel zien natuurlijk.

In de avond gaan wij eten bij de Chinees. Die zit hier 20 meter verderop en heeft altijd klanten. Wij nemen "pollo con mani", kip met pindas en groente. Erg lekker!