Trollaskagi

IJsland, Hofsós

Zondag 18 juli, Hofsos.
Audrey heeft voor ons een ontbijtje klaarstaan, en ook de koffie is net vers gezet. Heerlijk!
Ook is het stralend weer, het beloofd een prachtige dag te worden.
We vertrekken tegen 9 uur. Langs de fjord rijden we vandaag omhoog en doen het hele Trollaskagi schier eiland. De eerste stop is in het kleine dorpje Hjalteri. Vanaf hier gaan ook boten om walvissen te spotten. North Sailing heeft hier ook een piepklein kantoortje bij de pier. Er staat een hele grote visfabriek. In deze baai werd flink op haring gevist in het verleden, nu liggen de visfabriek en er verlaten bij. Er zijn kleine bedrijfjes in ondergebracht. Je kunt hier duiken naar zee-schoorstenen (chimneys) in de diepte wat een bijzonder natuurverschijnsel zou zijn.
Verder naar Dalvik. Een iets groter dorp met een gezellig cafeetje. Het terras zit al vol. En het is koffietijd, dus wij schuiven ook aan. Je kunt hier voor de lunch vissoep eten, en zo te ruiken zijn ze die nu aan het koken.

Verder Trollaskagi op. In de verte zien we een walvis zijn staart opzwepen. Gewoon vanaf de weg! Via tunnels komen we aan in Olafsfjordur. Die tunnels zijn kilometers lang en soms maar 1 baan breed. Om de 100 meter is er een uitsparing (parkeerplaatsje) waar je dan even in kunt wachten tot de tegenligger voorbij is. Heel bijzonder. Voor de tunnel staat uiteraard wel een bord welke kant voorrang heeft. Wij hebben geen voorrang, de inhammen zijn ook alleen rechts. Zo duurt een tunnel van 7 km wel even maar het is ook wel weer 'n aparte ervaring.
Olafsfjordur blijkt redelijk uitgestorven. Een dichte kerk, een dicht natuurmuseum. En een cafeetje. Het ligt wel schitterend in een inham aan het fjord.

Tegen het middaguur, en vele tunnels later arriveren we in Siglufjordur. Een groot levendig dorp. Het doet direct veel gezelliger aan. We parkeren bij het haventje en gaan lopen. Prachtige gekleurde huisjes, en cafeetjes met muziek.
We kopen een broodje "pylsur" met een koffie. Pylsur is een ijslandse variant op de knakworst, met ook lamsvlees er in.
Siglufjordur heeft ook verschillende campings, en visfabrieken. We lopen naar het "Herring Era" museum. Siglu was de hoofdstad van de haringvisserij. In de hoogtijd was haring hier big business, en hadden 1800 boten met haringvissers hier hun thuishaven.
De haring handel verdween, leverde te weinig geld op. Kabeljauw visserij was makkelijker en commercieler
In het Herring Era museum wordt in 5 gebouwen prachtig weergegeven hoe dat ging met de haringvisserij. Van vangst tot export. Alles in detail en op een prachtige manier weergegeven. Van grote boten, kleding in die tijd, tonnetjes voor de haring, de tafels met schotten waar gesorteerd en schoongemaakt werd. Echt een aanrader om hier even langs te gaan mocht je ooit in Siglufjordur zijn.

Ons eindpunt van vandaag is het dorp Hofsos. We slapen in een airbnb kamer. De host heeft aangegeven pas na 17 uur thuis te zijn, normale Incheck tijd is 15 uur.
Maar gelukkig is er in Hofsos een prachtig zwembad met een infinity pool. Het is nog altijd stralend weer, en het water is lekker warm. Je kijkt uit over het fjord en de besneeuwde bergen aan de overkant. Ook is er een hotpool met echt warm water. Amper buitenlanders hier. Leuk gesprek gehad met een vrouw uit Reykjavik in deze pool.

Tegen 18 uur komen we aan bij de airbnb. Helga is net thuis. We voelen ons niet echt welkom. Ze gebruikt de keuken zelf daarna mogen wij pas. Er kan nog geen kopje koffie vanaf. Vreemde vrouw.
Later draait ze wel iets bij en geeft ons tips voor wat te bezoeken onderweg morgen.
We maken nog een wandelingetje door Hofsos, en drinken een latte bij Retro, een nieuw tentje. Prachtig, gezellig, en goede koffie. Waarom het Retro heet is niet duidelijk, het is wit, blauw Scandinavisch gezellig ingericht. Niks retros aan.
Een prachtige zonsondergang over het fjord. Weer mooie dingen gezien vandaag. Onze kamer is comfortabel en mooi. Behang met granaatappels en vogels. Maar die Helga die heeft ze niet op 'n rijtje.

super beleving ik geniet hier van groetjes en nog mooie dagen

Greet 2021-07-20 08:23:15

Wat genieten we van jullie reisverslag met prachtige foto's. Mooie reis verder!!!