Vestmannaeyjar

IJsland, Vestmannaeyjabær

Dinsdag 6 juli, Vestmannaeyjar - Heimaey.
Vroeg op, inpakken en ontbijten. Tegen 08.30 verlaten wij onze mooie cabin bij de "Afternoon Cottages", en slakken we over de gravel weg naar ringroad 1.
Het is niet zo heel ver rijden tot aan het plaatsje Landeyjahofn waar de veerboot naar Heimaey vertrekt.
Gisteren hebben we al online de boottickets gekocht. Ze kosten 2000ISK per persoon per enkele reis dat is ongeveer 14 euro. We parkeren de huurauto bij de veerboot van Herjolfjur. De overtocht duurt slechts 35 minuten. Het waait hard op zee dus de meeste mensen zitten binnen. De Indiase man naast ons vind het een goed idee om 'n flesje wijn te kopen, het is net 10.45 uur in de ochtend! Net voordat je de beschutte binnenhaven in vaart kom je langs hoge rotsen waar veel vogels hun nesten hebben. Vestmannaeyjar bestaat uit 15 eilandjes, en dit is het hoofdeiland met een groot dorp erop, Heimaey.
We lopen langs een "bakari" waar we 2 cranberry broodjes scoren. Krakend vers gebakken. Het is zo'n 20 minuten lopen, ongeveer 1,5km naar de "Glamping & Camping". Hier hebben we een klein kneuterig en superknus hutje gehuurd, het lijkt net 'n kabouterhuisje. Ze zijn nog aan het poetsen dus we drinken eerst nog een bakje koffie in de grote keuken. Voor alle gasten toegankelijk, je kunt er ook koken. De mevrouw van de camping zegt dat we, om de puffins te zien pas vanavond tegen 22 uur het supersteile pad omhoog moeten nemen. Ze zijn nu nog op zee om te vissen. Het wordt bewolkte en het gaat lichtjes regenen. Op de weer app zou het de hele dag droog blijven maar ja das geen garantie! We installeren ons, we hebben een linnenpakket bijgeboekt, dat zit in een grote tas. We maken de bedden vast op, en lopen terug naar het dorp. Daar is een straatje met oude gekleurde pakhuisjes. We lopen naar de mooie zwarte staafkerk. En bezoeken een klein medisch museumpje, met hele oude medicamenten in stopflesjes met antieke etiketten. Er zijn hier nog 2 vulkanen maar het heeft geen zin de tocht te ondernemen, ze zijn compleet verhuld in de wolken en mist. Dus no view! Een kopje koffie bij een hip tentje aan de haven doet wonderen. Daar kikker je van op.
Er ligt een groot schip in de haven van "National Geographic expeditions". Ze komen natuurlijk ook voor de puffins, wellicht om er een documentaire over te maken?

In de avond koken we in de gezamenlijke keuken. De man naast mij probeert een diepvriespizza op te warmen in een pannetje op de kookplaat. Het begint wel heel erg aangebrand te ruiken. De onderkant van de pizza is helaas helemaal verkoold.
Iets na 20 uur beginnen we aan de klim van de puffin Rock. Een hele steile klim naar de rots waar de papagaaiduikers zitten. Dat zijn hele grappige vogels die leven op zee. Ze zijn van mei tot eind augustus hier om te broeden. Overdag zijn ze vis aan 't vangen op zee en in de avond komen ze aan land om te rusten.
Het pad is super super steil. Er liggen plastic honingraten met grind om enige grip te hebben. Veel trapjes en we moeten ergens nog met een trapje een walletjes over. Om ons heen krijsen de vele vogels. Veel meeuwen. We zien onze eerste puffin hij staat op een grassige rots. De hike is vele malen steiler dan de vulkaan. Maar goed na een uurtje staan we toch boven. Niet echt 'n relaxed avondwandelingetje! Er staan ook schapen boven, hoe dan?
Het uitzicht in de diepte de oceaan op is subliem. Een heel klein straaltje zo'n weerkaatst op de zee. We moeten nog een stuk verder. Dan zijn er de meeuwen nesten in de rotsen. Een grote kolonie meeuwen! Ze voeren hun jongen op de nesten en vliegen af en aan. Veel puffins (papagaaiduikers) vliegen van en naar de zee. Heel hoog en de vleugeltjes lijken wel propellertjes. Michel klimt nog een zeer gevaarlijk stuk tot achter de rots. En kijk, daar zitten ze de puffins in grote aantallen. Op hoge grassige rotsen in zee. Wat een gave vogeltjes. Ze zien er grappig, een beetje klunzig uit. Het schattigheids gehalte is zeer hoog.
We blijven best lang op puffin rots, het uitzicht is betoverend mooi!
Dan dalen we af. Ook weer opletten want ook de afdaling is stijl natuurlijk. Onderweg zien we nu ook puffins aan deze kant van de rots. Best veel. Hele mooie opnames gemaakt met de nieuwe camera. Deze foto's volgen later.
We zijn pas na 23 uur weer beneden, vol indrukken van de klim en van de puffins. Wow wat een gave dag weer!