Schietgebedje

Colombia, Barichara

Zaterdag 10 september, Barichara. Vroeg uit de veren, wij schuiven als eerste aan bij het ontbijt. Zelfde als gisteren alleen is er vandaag jugo de moro (bessensap).
De meneer van de receptie besteld een taxi voor ons voor naar het busstation. We zijn daar amper gearriveerd of we kunnen al mee met de volgende minibus naar Tunja van de firma Autoboy (stap 1) Die vertrekt stipt op tijd 6 minuten later.
De chauffeur is een snelle jongen, dat uit zich voornamelijk in zijn nogal roekeloze rijstijl. Er zit ook een non in de bus. Ze slaat tijdens de rit een kruis en prevelt wat. Ze doet vast een schietgebedje voor een veilige aankomst!
Ook reist er een schattige puppy mee. Hij zit op schoot bij een heel jong stelletje achter in de bus.
Maar goed, het is een mooi ritje en een uur later staan we in de terminal de autobuses van Tunja. Bekend terrein, hier kwamen we ook aan vanuit Bogota.
Nu deel 2 : Tunja - San Gil. (de reis vandaag bestaat uit 3 stukken)
Bij het loket van Libertadores kopen we een ticket en de bus vertrekt over 20 minuten. Nou dat is mooi dan! We kopen nog wat te eten voor onderweg.
En dan begint het grote wachten op de volgende minibus. De 20 minuten worden er 60! De bus komt vanuit Bogota en het is blijkbaar erg druk onderweg. Na Tunja en San Gil gaat deze nog verder door naar Bucaramanga. De irritaties beginnen op te lopen. Na weet ik hoeveel keer vragen aan de busmannetjes op het station en iedere keer afgescheept te worden met nog "diez minutos" wat natuurlijk telkens toch niet bleek te kloppen. Grrrrr....maar goed ineens was ie toch daar, de minibus naar Bucaramanga.
Gevuld tot de laatste plek. Wij hebben stoel 17 en 18. De ene stoel (17) is helemaal vooraan, en nr 18 is op de achterbank. Colombiaanse logica! Iemand wil ruilen met ons dan zitten we toch naast elkaar. De rit zal 4,5 uur duren en kost 40.000 cop (10€) pp.
Ook deze chauffeur is eigenlijk een coureur. Hij raced over de weg en houdt daarbij zijn mobiel goed vast. Onderweg belt hij namelijk ook nog continu. Inhalen waar een inhaalverbod is en zo. Dat geldt natuurlijk ook helemaal niet voor hem!
Na 3 uur is er ergens in een dorpje een stop van 25 minuten. Iedereen begint een grote maaltijd weg te schranzen maar wij houden het op een "tinto".
Tinto is in Spanje een rode wijn maar hier is het een type koffie.
Dan is het nog ruim een uur naar San Gil. Het landschap is supermooi. Veel tropische vegetatie zoals bananen bomen. Meterlange tillandsia als bruidssluiers in de bomen. Ook meters hoge bamboe. bromelias en bloeiende bomen en planten. Kolkende riviertjes en een enkele waterval. Ook zweven er vele grote roofvogels door de lucht.De afstand die we afleggen vandaag is slechts 180km maar daar doe je dan wel al snel 7 uur over. Je moet door steden heen over een tweebaans weggetje. Door elk dorp heen en dan al die bochten en vele bergen over. Ook zijn er veel scheuren in de weg door geologische instabiliteit van deze gebieden. Dat staat tenminste op borden langs de weg.
Maar goed, dan staan we ineens in San Gil. De bus naar Barichara is net weg dus dat wordt weer een uur wachten. Dat geduld brengen we niet meer op en we nemen een taxi. Agustin rijdt de 20 kilometer naar Barichara in 3 kwartier (stap 3) Netjes en rustig. Dat kan dus ook nog hier. Voor Casa Canela zet hij ons af, we blijven hier 3 nachten. We worden ontvangen door Luz.
Casa Canela is een geweldige plek. We hebben er een zeer royale kamer aan het zwembad. De tuin is tropisch en weelderig. Een goede keuze! Het is hier ook wel een stukje warmer dan in Villa de Leyva.

We lopen het dorpje in. Zo in de schemering ziet het er al zeer pittoresk uit. Lage witte huisjes, met gekleurde deuren. Mooi mooi!
Bij de kathedraal zijn enkele restaurantjes. Een man speelt en zingt "guantanamera" op een terrasje aan het plein, hoe leuk! We gaan eten bij "el Puntal Sabor Ancestral". We mogen zelfs op een balkonnetje onder een dakje zitten. Hoe gaaf is dit! De avond valt in, en wij eten daar een Lomito fino, en Chuzo mixto. Met een vers sapje erbij, beter gaat het niet worden. We zijn in een filmdecor beland zo gaaf is dit dorp.
Morgen maar eens in het dag/zon licht bekijken.

Wat een mooi plekje weer daar op dat balkonnetje, heerlijk uitzicht. Volop genieten

Inge 2022-09-11 04:21:46

Mooi hoor!! Genieten voor jullie!