Nest & Rest

Filipijnen, Puerto Princesa

Op tijd er uit en het ontbijt van granola en joghurt en fruit is al om 7.15 uur. Heerlijk! Eindelijk wat vezels ook.
We worden tussen 8 en 9 uur opgehaald voor de transfer naar de volgende plek. Wij zijn passagiers 3 en 4 en de minivan is echt megagroot.
We moeten nog heel Puerto Princesa door om allerlei mensen op te halen, waaronder ook best veel Nederlanders. Het komt er op neer dat het ophalen van alle mensen al meer dan 2 uur in beslag neemt. En dan zijn we dus nog steeds niet verder dan Puerto Princesa. Geen steek opgeschoten dus! Overigens is het natuurlijk wel prima service dat iedereen bij zijn/haar guesthouse opgehaald wordt.
Goed, we kunnen van start dus! De rit duurt 3,5 tot 4 uur en ergens halverwege is een korte plaspauze. Onderweg zien we heel veel groen, Palawan is een weelderig groen eiland! Prachtig gewoon! Veel bananen- en palmbomen overal. Maar ook natte en droge rijstvelden. Er ligt weer veel rijst te drogen op zijl langs de zijkanten van de weg.
Op de achtergrond hoge bergen en soms rijden we een stukje langs de zee. Een hele blauwe zee met mooie baaitjes. We steken meerdere hele groene riviertjes over.
Na 5 uur "reistijd" komen we aan op de terminal van Port Barton. Hier moet om onduidelijke reden iedereen zijn gegevens in een megagroot schrift invullen.
Kijken ze waarschijnlijk nooit meer in! Maar goed.
Ons hotel is op 1,4km lopen, dus dat kunnen we makkelijk. We slenteren over slecht verharde straatjes en over zandpad met heel veel keien. Lianne weet het wel zeker, volgende keer ook de backpack mee en geen Osprey rolbagage meer. Vele malen makkelijker.
We slapen bij "Parrots nest & rest". Het ziet er supergoed uit. Mooie kamers in een cool design. Met een mooi zwembadje erbij.
We delen een terras met een stel uit Argentina en Barcelona. Hele aardige mensen!
We blijven hier 3 nachten.
We gaan een hapje eten bij "Coco Rico", op ons dooie gemak.
Zon en regenbuien wisselen elkaar af. Beetje kwakkelweer.
We zien moeder Tineke en dochter Frederique uit Hoofddorp weer, zij zaten ook in de minibus. Ze hebben zojuist de allerlaatste plekken op de Keelooma expeditie geboekt. Op onze data! Hoe leuk is dat! Hebben we daar in elk geval al goed gezelschap aan.

We gaan nog even bij zee kijken, het strand ziet er mooi uit, maar als de zon schijnt zal het nog veel mooier zijn.
En in de avond gaan we eten bij een nieuw eethuisje hier, "Bay Brew". Ze schijnen daar hele goede pasta te hebben. En dat klopt ook. Zowel de pasta seafood als de pasta met zongedroogde tomaat zijn superlekker.
En na nog een erg goede koffie lopen we door een donker Port Barton terug naar ons hotel. Op de een of andere manier hangt hier dezelfde vibe als in Vang Vieng, Laos. Ook daar zandpaden, veel restaurantje en reizigers. Maar ook nog steeds heel relaxed en rustig.