Op de brommert

Filipijnen, San Juan

Vandaag gaan we iets leuks doen. We gaan brommertjes/scootertjes huren. Ieder een. Dat hebben we nog nooit eerder gedaan, dus we willen graag een "sloom model". Opa en oma op de brommert! We krijgen een korte uitleg, naar ons rijbewijs wordt geeneens gevraagd. Oké, daar gaan we dan! In het begin is het een beetje wennen, daarna is het echt geweldig leuk! De vrijheid, de wind om je helm, gaan of stoppen waar we maar willen! Super gaaf!

De eerste stop zijn de Lugnason watervallen. Heuvel op en af, langs landerijen en door bossen. Stukken zandpad, en dan ineens zijn we er. De toegang is 20 php per persoon (0,35€). We dalen een bospad af met trapjes en dan ineens staan we voor een prachtige (grijsgroene?) waterval. Die ligt heel idyllisch in het regenwoud, met weelderige vegetatie rondom. Heel rustgevend, we zijn er dan ook bijna alleen, er is nog 1 ander stel. We nemen de tijd om al dat moois op ons in te laten werken, lekker tranquillo. Nadat we ons hebben kunnen losrukken van de watervallen klimmen we weer naar boven.
Zouden ze hier koffie hebben? Nou een grote mok Nescafé 3 in 1 is snel gescoord, iets beters zit er niet in op deze afgelegen plek.
De volgende stop is bij de "Baleete enchanted tree", een behekste boom. Het is nog een heel ding die boom met lange hangende lianen en wurgvijgen. Dat behekste dat snappen we wel. Pluspunt is dat je hier tevens je voeten kunt laten reinigen in de fishspa voor de boom. Gewoon een waterpartij met knabbelvisjes. En dat allemaal voor 20 php (0,35€) pp.
We passeren de San Isidro Labrador Parish church, de RK kerk van Lazi. Een enorm gebouw, met een klooster erbij. Er wordt volop gebeden en kaarsjes gebrand. De mensen hier zijn nog echt vroom en devoot.

Vanaf hier willen we naar een vlinderfarm maar Maps.me stuurt ons een zeer slechte weg op. De route klopt zegt Michel. Maar het is meer gaten dan weg, terwijl het een grote weg zou moeten zijn. Kan niet kloppen. Die Maps.me stuurt ons nu al voor de zoveelste keer over misschien wel de kortste maar misschien ook wel de slechtste route. Grrrrr......!
We draaien om en rijden terug naar Lazi. Daar blijken we ook vlakbij de Cambughay Falls te zijn.
Laten we die eerst maar doen, we zijn er nu zo vlakbij.
Eerst lunchen we in een tentje bij de entree. Een panini kip pesto en rijst met kip.
De Cambugahay falls blijken geweldig! Fel turkoois water dat in 3 levels naar beneden komt met bijbehorende zwempooltjes. Voor de durfals kan je hier voor een prikkie een onbeperkt aantal keren aan een touw als een Tarzan heen en weer zwieren en eindigen in een grote plons. Heel leuk, maar dat is meer voor de jeugd. Lianne gaat lekker zwemmen, tot onder de waterval. Heel erg lekker en totaal niet koud. Vervolgens klimmen we naar boven om de andere levels te zien. Het is gewoon een geweldig mooie plek. Veel drukker dan die van vanmorgen, maar nog steeds nog niet te druk.
Na een tijdje vinden we het tijd om op de brommertjes te stappen. Het is nog zeker een uur terug rijden. Onze topsnelheid was niet harder dan 45km/uur geweest, maar meestal 30/40. Helemaal prima!

Om op tijd de prachtige zonsondergang te zien bij ons guesthouse. We hebben ruim 50km gereden, en veilig weer hier gekomen. We laten een literfles bier aanrukken om dat te vieren. De zonsondergang is mooi oranje, heel sfeervol.
In de avond lopen we naar het "Monkey Business" restaurant voor een heerlijke kipsaté. Tis mooi geweest voor vandaag.

Nice! Scooter rijden is bij ons altijd favoriet. Iedere reis weer. Mooi trip gemaakt! Veel plezier!

Moniek 2023-11-22 13:10:12

Geweldig, wat een mooie ervaring

Jenny 2023-11-22 13:18:40

Wat n paradijs!!

Carry 2023-11-22 18:54:56

Heerlijk dit! Geniet met jullie mee