Graveyards

Verenigd Koninkrijk, City of Edinburgh

Zaterdag 25 juni, Edinburgh. Wakker worden in een zonnig, zeg maar gerust zonovergoten Edinburgh. We zijn bofkonten! Al om 6 uur zijn we wakker. De bakker is al open om 06.30 uur, en voor 7 uur lopen Michel en ik er even heen. We kopen broodjes en caramel shortbreads. Terug in het huis bereiden we het ontbijt voor. Lekker gezellig samen eten in de dining room beneden. En plannen smeden voor vandaag.

Om 9 uur gaan we van start. We bellen een taxi deze zou "as soon as possible" komen. Na 31 minuten geen taxi gezien te hebben houden we gewoon op straat 'n taxi aan. Deze is voor maximaal 5 personen maar als Gerrit zich verstopt op de vloer is het wel oké. Wij vinden het uiteraard ook prima. De taxi zet ons af boven aan het kasteel op de Royal Mile. Wat een betoverende omgeving is dit zeg! We lopen eerst Edinburgh Castle in. We maken wat foto's maar gaan niet het kasteel zelf in. Er is hier zoveel te zien in de oude stad, en we zijn liever buiten met dit weer. We lopen de royal mile af, naar beneden. Onderweg spotten we de allereerste doedelzak speler in kilt. Wow, wat is ie fotogeniek! En spelen kan ie ook!
Bij 'n koffietentje doen we koffie met gebak. Carrotcake en caramel shortbread. De bodem is gelegd!

Aan het einde van de Royal Mile is Holyrood Palace. Het toeval wil dat koningin Elisabeth deze week op 't paleis verblijft. Niet dat we haar gezien hebben hoor!
Ook is er vandaag 'n gaypride in Edinburgh. Die gaat van start voor Holyrood. Het is een bontgekleurde verzameling van allerlei mensen, uitgedost in opvallende soms provocerende uitfits. Compleet met drag queens. Tja.....je kijkt je ogen uit!

We lopen over een kerkhof naar de Princess Street. Het is een kleine korte klim maar de uitzichten zijn zo mooi! Je ziet het paleis Holyroot. En ook de klif Arthur's Seat die de mannen morgen willen beklimmen. Het is een vulkanische rots, prachtig groen.
Via dat hele oude kerkhof komen we op Princess street. Hier sta je een stuk hoger en heb je een werkelijk prachtig uitzicht over de skyline van Edinburgh. Helemaal beneden lopen spoorlijnen. Het kasteel ligt op de uiterste klif. Door de Princess gardens lopen we langs mooie rozen perkjes langs uitzichtspunten. De vista's worden steeds mooier. De blauwe luchten werken ook mee! Wat hebben we geluk met 't weer zeg!

Bij St. Cuthbert Graveyard lopen we tussen eeuwenoude graven door. Op zoek naar het ultieme oude graf, met killerview op het kasteel op de rots. Vanuit diverse poses en hoeken nemen we foto's.
Vlakbij het kerkhof is een leuk gezellig terrasje. Een oase van rust in de drukke stad. Eigenlijk zitten we hier tussen de graven in. Wel bizar, maar ook wel erg gezellig. Wie verzint het om hier een terrasje te beginnen zeg!
Na een drankje lopen we verder naar Dean Village. Een soort Harry Potter dorpje, klein maar pittoresk. Kneuterig eigenlijk ook wel. Het riviertje "Water of Leith" stroomt er doorheen.
Het begint te regenen en onze energie levels dalen. Laten we maar 'n taxi terug nemen.
In het huisje borrelen we wat met biertjes, rose en chips. De mannen hebben chips met "haggis" smaak gekocht. Haggis is het nationale Schotse gerecht, niet heel erg populair bij toeristen.

In de avond gaan we eten bij de locale pub. Eensgezind nemen we allemaal fish & chips. Echt wel superlekker! Het café zit vol, duidelijk een populaire plek. Altijd 'n goed teken. Via de boulevard aan zee lopen we weer terug naar ons huis. Moe maar voldaan. Het was een mooie dag!

Zeker een superleuke dag🙂!