Wentelteefjes

Albanië, Tirana

Woensdag 7 december, Tirana. Het zonnetje schijnt en de lucht is blauw. Het kan niet beter.
Het ontbijt is prima. Een buffetje en je kunt eieren naar keuze bestellen. Er zijn ook mini oliebollen en wentelteefjes. Dat zou je toch niet direct verwachten in Albanië bij het ontbijt. We laten het ons goed smaken.
We gaan als eerste de Et'hem Bey moskee bekijken aan het Skanderbeg plein.
Schoenen uit, en dan mogen we naar binnen.
We zijn de enige bezoekers 's morgens om 9 uur.
De Et'hem Bey moskee is van het type klein maar fijn. Een prachtige gebedsruimte, helemaal beschilderd met kleurrijke motieven. Bloemen maar ook stukjes met afbeeldingen van Tirana. Gebouwd in 1823 in Ottomaanse stijl. Zeker even binnen lopen mocht je ooit in de buurt zijn.

Dan gaan we even euros wisselen in albanese lek. Zo heet dat geld hier. Geld wisselen doe je hier bij voorkeur niet bij een geldautomaat maar in een exchange kantoortje, vanwege de hele hoge kosten bij de pinautomaat. Zowieso kan je in Albanië weinig met je creditcard of pinpas. Bijna alles draait om cash. Je kunt met euro's betalen maar dan betaal je zowieso te veel.
Goed, we hebben nu enkele duizenden albanese lek. Schiet ons maar lek dus!

De Opera is het verzamelpunt voor de free walking tour Tirana. Wij zijn de eerste, en gids Eri heet ons hartelijk welkom. Er sluiten nog 11 mensen aan uit Duitsland, Argentinië, Turkije, Denemarken en de USA.
In ruim 2 uur zien we niet alleen erg veel, maar we leren ook nog eens erg veel over de historie van het land. Ze zijn pas 30 jaar een vrij land, de tijd daarvoor onder dictator Enver Hoxha willen ze snel vergeten.
We wandelen achtereenvolgens langs de Et'hem Bey moskee, de klokketoren, het standbeeld van Skanderbeg, de Bunkart 2 bunker, een japans kunstwerk "the cloud"
en dan langs het kasteel van Tirana. De nog in aanbouw zijnde grand Mosque Xhamia e Namazgjasë, gefinancierd met Turkse geldschieters. Dan langs de pyramide, de bunkers en een stukje Berlijnse muur. Langs de villa van Enver Hoxha, de ortodoxe kerk van de herrijzenis van Christus om te eindigen bij het gebouw van de geheime politie, the house of leaves.
Heel wat informatie rijker nemen we afscheid van gids Eri met een leuke fooi.
Een zeer interessante tour!

We gaan lunchen bij een van de vele tentjes bij de nieuwe markt. Het is 17°C met volop zon. We zitten in ons t'shirt op het terras. Hoe heerlijk is dit!
Hoewel we net 2,5 uur gelopen hebben doen we er nog een eigen wandeling achteraan.
Eerst naar de PazariiRi, de nieuwe markt. Een soort open overdekte markt, met groente, fruit, en veel losse tabak. Het duurt even voor ik door heb wat ze nu precies, verkopen maar dan zie ik het. Ze verkopen er losse filterstukken bij, het is losse tabak! Zowieso roken de mensen hier flink. Jong en oud loopt te paffen. Een pakje sigaretten kost hier ook niet veel, iets van €2,50.

Via een 18e eeuwse Ottomaanse stenen brug lopen we naar het "grand park" van Tirana. Een erg groot park, met mooie paden en een groot meer. We genieten van de natuur en gaan een koffie/colaatje doen op een terras in het park.
Genieten in het zonnetje!
We bekijken daarna Bunkart 2 nog wat beter en het fraaie rose gebouw daar achter. Binnen de kasteelmuren zijn weer gezellige hippe winkeltjes en bistrobars te vinden.
Daarna even terug naar het hotel.

We gaan in de avond dineren in de buurt. Ruben heeft enkele restaurants geselecteerd op Tripadvisor.
De eerste, "Thyme" is superdruk. Buiten staat er een wachtrij om binnen te komen. We nemen de tweede, "Zgara Supreme", een grill restaurant.
Ruben neemt 3 kleine grill gerechten, Lianne iets met kip, ook van de grill. We worden verrast met een bord vers gesneden fruit "van het huis". Wat lief zeg!
We lopen nog een rondje over het plein. Heel Tirana lijkt hetzelfde te doen. Het is natuurlijk ook een gezellig plein zo in de kerstsfeer.
Dan is het stilletjes aan tijd om terug te lopen naar het hotel. We hebben heel wat kilometers in de benen vandaag!