Wine and dine

Georgië, Koetaisi

Niet normaal, we horen het gesnurk van de bovenbuurman gewoon door het plafond heen! En hij ligt me een partij te zagen, als onze wekker gaat om 05.30 uur.
We moeten bepakt en bezakt om 06.00 uur buiten staan want dan worden we opgepikt. De jongen van de receptie geeft ons een "lunchbox" mee, we kunnen immers geen gebruik maken van het ontbijt vanaf 9 uur. Hij blijft ook stug de term lunchbox gebruiken. Wel superaardig dat hij dit voor ons geregelt heeft.
We rijden een donker en uitermate rustig Tbilisi uit, en de rit naar Kutaisi duurt 3 uur. Daar hebben we een uurtje vrij om wat te eten en een koffie te scoren.
We hebben de tour "Wine & Dine" geboekt bij een burootje. Daarbij zit dus het vervoer naar Kutaisi, een stadswandeling, twee kloosters en bezoek aan een winery. Gids Georgi leidt ons door Kutaisi, wij zijn de enige voor de wandeling. Kutaisi blijkt een aangenaam klein stadje, met een relaxte sfeer. Er stroomt een riviertje door, en zitten veel vogels bij de rivier op stenen eilandjes. Midden in het stadje staat een enorme fontein met bronzen diertjes. Over de top, en ook weer schattig.
We lopen zo'n kleine 2 uur. Dan ontmoeten we 5 andere reizigers. We rijden eerst een stukje buiten de stad een heuvel op. Daar staat de Bagrati kathedraal van waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. De kathedraal zelf stond op de Unesco Werelderfgoed lijst, maar de restoratie is dermate slecht gedaan, dat hij waarschijnlijk van de lijst geschrapt gaat worden. De kerk is uit het jaar 1003, maar er zijn nu allerlei "moderne elementen" toegevoegd waardoor je een heel vreemd geheel krijgt. Echt lelijk gedaan.
Oke, verder naar het Motsameta klooster. Die ligt op een rots boven de Tskhaltsitela rivier. Prachtig oud klooster gesticht door de broers Davit en Konstantin Mkheidze. Het klooster is klein en mooi. Prachtig schilderwerk en ikonen.
Het Gelati klooster is veel groter, het bestaat uit meerdere gebouwen. Misschien wel het mooiste klooster van heel Georgië! Van de bodem tot boven in de koepel helemaal versierd met fresco's. Lianne had hier nog wel een uurtje langer willen blijven, dat is dan weer het nadeel van zo'n groep. Tijdsdruk! Voor 'n dagje is het prima, maar een groepsreis is voorlopig niet aan ons besteed.
De populaire koning David de Bouwer heeft ook dit klooster gebouwd in 1106, en het bevat de helderse en kleurrijkste fresco' s van Georgië zegt men. We denken dat dit zeker moet kloppen. Koning David ligt hier ook begraven, bij de zuiderpoort. Als je daar binnengaat, stap je bovenop het graf, precies zoals hij het wilde!
In Kutaisi nemen we afscheid van de Noorse, Slowaak en de Rus.
Met de Zwitserse, en de Ukrainse Julia gaan we naar de Wine & Dine, het hoogtepunt van de dag. We rijden 45 minuten naar de wijngaard van
Baia Ubuladze. Op het platteland, erg relaxed. Eerst krijgen we uitleg van opa, hoe ze de wijn maken in grote ondergrondse keramieken kruiken. De druiven worden geplet en het sap met een deel van de schillen in de grote kruiken gedaan. Het is nu oogsttijd dus we kunnen het meemaken. Tegen januari zakken de druivenschillen naar beneden en kan je de wijn er zo uitscheppen. Er komt 900 liter uit 1 kruik, ze zijn dus heel erg groot. We lopen in de wijngaard en mogen proeven zoveel we willen! Dan is het tijd voor het home-cooked dinner. Met verschillende wijnen. Het smaakt allemaal fantastisch, en we lachen heel wat af met de meiden! Opa komt op 't laast nog met een fles chacha. Hij giet gewoon voor allemaal een heel wijnglas chacha in. We proeven.......kuch kuch, dit is minstens bocht van 80 procent of zoiets! Niet te doen! Maar we willen niet onbeleefd zijn, dus de glazen moeten wel leeg!
Wat een superleuke afsluiting van de dag. Op de terugweg loopt er een man over de straat te zwalken. Vast ook een paar glazen chacha gedronken!
We worden afgezet bij Nana's house, ons onderkomen van vannacht. Weer een superleuke plek, mooie kamer in een heel groot huis. We gaan nog even de stad in voor een koffie met een gebakje. Kosten 3 euro voor 2 koffie en twee gebakjes. Het prijsniveau in Georgië is erg prettig!

Ziet er allemaal geweldig uit, wel een heel verassend land volgens mij en heel anders dan je zou denken. Dat eten ziet er ook heerlijk uit zeg! Geniet er lekker van!

Inge 2019-10-05 14:19:40

Super leuk om weer met jullie mee te reizen.

Marjolijn 2019-10-05 21:57:27

hoi lian en michel wat is het weer een geweldig reis jullie kunnen er wat vanhier kunnen wij ook mee genieten super nog een paar dagen en het zit er weer op er is vast iets in het vooruitzicht geweldig