Welgeteld 5 minuten

België, Zaventem

Zaterdag 28 mei, Funchal.Net terug uit de Baltische Staten staat alweer het volgende snoepreisje op 't programma. Maar nu samen op reis. De keuze is gevallen op het Portugese eiland Madeira. In de Atlantische oceaan, ligt daar dit prachtige eiland. Waar de temperatuur het hele jaar vrij stabiel is, en schommelt tussen de 20 en 25°C. Het eiland van de eeuwige lente, het bloemeneiland. Het eiland van de wandelaars, waar je prachtige wandelingen kunt maken langs de irrigatie kanaaltjes, de "levadas". Zeg eens eerlijk, wie wil daar nou niet heen?

We vliegen met TAP, de nationale vliegmaatschappij van Portugal vanaf Brussel.
Ruim op tijd rijden wij op de luchthaven Zaventem de parkeergarage binnen en wandelen zo in no-time naar de tegenover gelegen terminal. Waar momenteel op Schiphol een gekkenhuis is losgebarsten, en je soms uren in de rij moet wachten om door de security te kunnen komen, is dit op Zaventem zeker niet het geval. Het is er eerder een oase van rust. We checken de bagage in, en de wachttijd bij de security is hooguit 5 minuten. Wat een verademing zeg! We eten snel nog een broodje in een biologisch superverantwoord tentje. Niet goedkoop, wel super lekker.
Dan is het wachten op de "vlieger" zoals dat hier in België heet. Met 45 minuten vertraging gaan we de lucht in. Eerst stap 1: de vlucht van Brussel naar Lissabon duurt 2 uur en 25 minuten.
Daar stappen we over op de vlucht van Lisboa naar Funchal, stap 2.
De bagage is doorgelabelt dus daar heb je dan geen omkijken naar.
De vlucht naar Madeira duurt 1 uur en 35 minuten. Onderweg 'n prachtige zonsondergang met roze en oranjetinten.
We landen om 21.45 uur op Aeroporto Madeira Cristiano Ronaldo. Onze koffer duurt nogal lang maar uiteindelijk rolt ie toch van de bagageband. De taxi's vragen woekerprijzen dus het wordt de bus. De afstand is 18km tot aan het centrum, via een nogal bochtige weg met de nodige tunnels door de bergen. De chauffeur heeft er de vaart goed in. Vanaf grote hoogte dalen we steeds verder af.
Omdat het donker is zien we alleen veel lichtje tot hoog in de bergen. We stappen uit bij "Mercado", en het appartement is werkelijk om de hoek. We krijgen een upgrade naar 'n appartement met balkon. Heel ruim met 2 slaapkamers. Het ziet er comfortabel en modern uit.
Beneden in de straat horen we fado gezang. Rauw en melancholiek. We besluiten om nog een drankje te gaan doen in een barretje. Het is bijna middernacht. Met een pilsje en een wijntje toasten wij alvast op een fantastische tijd op Madeira!

Hoi Lianne en Michel, Wat genieten jullie toch van het leven! Heerlijk weer een reisje. Heel veel plezier op Madeira. Via de prachtige reisverslagen en foto's ga ik jullie trip weer volgen. Groetjes, Marjo

Marjo 2022-05-29 09:44:47

hoi Lianne en Michel jullie nemen het er wel van veel reis plezier

Greet 2022-05-29 10:53:30

Op Madeira een glaasje madeira drinken. Heerlijk! Geniet van deze reis!