Cultuurmix

Singapore, Singapore

De allerlaatste dag van de reis is aangebroken. Onze vlucht is vanavond laat net voor middernacht. We ontbijten en stallen dan onze bagage bij de receptie.
We gaan vandaag twee wandelroutes lopen uit de Lonely Planet cityguide Singapore en de eerste start in Chinatown. Zodra we de metro uitlopen is het direct al heel Chinees. Heel veel leuke winkeltjes waar leuke hebbedingetjes te koop zijn. Gekleurde shophouses zien we ook hier weer.
We starten bij de Chinatown wetmarket, een "natte" markt waar onder andere ook verse vis wordt verkocht. Daar is veel ijs en water vandaar wellicht de term wetmarket. Zulke markten zijn altijd explosies van kleuren en geuren. Altijd mooi om leuke plaatjes te schieten.
Zowat tegenover de markt is een grote tempel van 5 verdiepingen. De Buddha Tooth Relic tempel.
Meteen bij binnenkomst de bekende grote potten met brandende wierrook staafjes. Het is echt een prachtige tempel. Volop bedrijvigheid. Monniken die in een microfoon gebeden prevelen, hun volgelingen met boeken voor hun neus, ook mee biddend.
En overal echt overal waar je maar kijkt zie je buddha beelden. Grote, kleine, en allemaal mooi.
Op de 4e verdieping staat een gouden stupa met daarin een tand van Buddha (zegt men). Op het dakterras is bovendien nog een prachtige tuin met een gigantische gebeds molen. Heel het complex straalt schoonheid en sereniteit uit. Tempels zoals deze hebben we stiekem wel een beetje gemist op de Filipijnen. Daar is namelijk totaal geen cultuur. Dat gaan we vandaag maar eens inhalen dan.
Na deze geweldige Chinese tempel zijn we toe aan een koffie bij "the Food Peeps".
Daarna vervolgen we de route door het Ann Siang Hill park, direct daarna stuiten we op een 44 meter lange muurschildering met de historie van Singapore. Prachtig gedetailleerd, je ziet steeds iets nieuws. De Thian Hock Keng tempel, een hokkien tempel, ook hier weer prachtige details en heerlijk rustig. Chinatown is echt een mooi stukje Singapore.

Verder met de metro naar Little India. Een heel ander stuk van Singapore, druk, hectisch, geuren van specerijen en de kleuren van de bloemenstalletjes.
We gaan eerst eten bij "Flavours" een Indiaas restaurant. Lekker maar veel te veel, en bovendien nogal duur. Zelfs het water moet je er betalen wat eigenlijk nergens is.
Het kleurrijke er direct tegenover Tan House is echt supermooi. Instagram waardig zoals ze zeggen. Dan nog even over de Tekka Center wetmarkt wederom een gigantisch aanbod van groente, fruit, vlees en verse vis. Er liggen zelfs 3 haaien!

Langs talloze bloemen stalletjes, lopen we naar een grote hindoeïstische tempel. Helaas is die gesloten, wat wel jammer is. Aan de kleurrijke beelden die boven de muur uitsteken te zien, missen we hier veel moois. Niks aan te doen. Ook het straatbeeld is hier compleet anders. Vrouwen in de prachtigste sari's, behangen met goud en neussierraden. Rode stip op het voorhoofd. Heel exotisch allemaal.
Tijd voor nog een koffie in een rustig trendy tentje.

Dan lopen we door naar Kampong Glam, de moslimwijk. We mogen binnen kijken in de Sultan Moskee. Niks bijzonders, wel groot. We raken in gesprek met twee Iraniërs die hier een Perzische tapijtjes verkopen. Aardige luitjes!
Superveel Turkse restaurantjes in Kampong Glam. Het is er druk maar gezellig!
Op weg naar de metro passeren we een plein met daarop een beeld van de Colombiaanse kunstenaar Fernando Botero. We herkennen de stijl meteen!
We eten bij de Foodcourt nog wat en halen onze bagage op. Een laatste ritje naar Changi Airport.
We bewonderen snel nog de grote indoor waterval Jewel op Changi. Heel mooi en groot.

Dan met het treintje van Terminal 2 naar Terminal 3. En de bagage inleveren.
Onze vlucht naar Amsterdam vertrekt om 23.55 uur. Nog net voor middernacht.