Verdwenen

Spanje, San Sebastián

Woensdag 21 juni, Oerle. De laatste dag alweer, deze korte citytrip zit er alweer bijna op. We pakken de koffertjes weer in, past allemaal weer net.
Dan zetten we deze in de lockers bij Arroka. We zullen ze later deze dag op komen halen. Het is grijs en grauw weer. Er is ook veel regen voorspeld en zelfs onweer.
Eerst maar een ontbijtje scoren bij Casa Otaegui. We gaan lekker buiten op het terras zitten onder de arcades.
Daarna lopen we op ons gemak langs het strand "la Concha". Ondanks het grijze weer is het zeker niet koud en er zijn veel klassen met schoolkinderen die gewoon gaan zwemmen. Er zijn overigens ook nog genoeg anderen op het strand en in de zee.
We lopen langs luxe strand paviljoens, en door een voetgangerstunneltje wat prachtig gedecoreerd is met blauwe schilderingen.

Op een heuveltje staat het paleis la Miramar van voormalige koningin Maria Cristina. Ze liet hier een zomer optrekje bouwen. Het paleis staat er nog, het heeft beslist Engels/Duitse invloeden van de stijl van de vakwerkhuizen. Nu is het paleis eigendom van de gemeente San Sebastian. Er is een seminar aan de gang dus we mogen er niet in.
Voor het paleis staan vele roze hortensia's in volle bloei. Prachtig!

Dan lopen we langzaam terug naar het Casco Viejo voor een koffie.
De versmarkt hebben we nog niet gezien dus hier ook even langs. Vooral de afdeling verse vis scoort hoog, de prachtigste vissen liggen in het ijs te wachten op kopers.

We hebben het beste tot het laatst bewaard, een uitgebreide lunch bij Mendaur Restaurant waar we de 1e dag ook waren. Niet voor niets staan ze nummer 2 op TripAdvisor bij de beste restaurants.
We nemen ieder 4 gerechtjes: txipiron 3 salsas, cevice de atun roso, huevo mendaur,
arroz trufado con foie, merluza, pasta, carrilleras de ternera, en de euskaltxerri al mole.
Allemaal kleine kunstwerkjes, en om je vingers bij af te likken.
Als toetje nog een koffie voor Michel, en Lianne gaat voor de "sorpresa de oro y chocolate".
En een verrassing is het dat toetje. Chocola met gouden topping, gevuld met paars fruit. Een waardige afsluiter!

Nadat we de koffertjes opgehaald hebben lopen we naar het busstation. Er komt namelijk flink wat regen aan. We proberen een bus eerder te nemen die van 17 uur ipv 18 uur. Het is niet zo druk in de bus. Kaartjes laten zien en de duim op de 18 uur houden blijkt hier de oplossing.
We mogen gewoon door. Denk niet dat het de chauffeur wat uit maakt.
Het regent onafgebroken tijdens de rit die ons direct naar Bilbao airport brengt.
De koffertjes in het ruim zijn aan de andere kant geraakt. Michel kruipt in het ruim.

Door de security zijn we zo. Nu even een laatste pintje en een verdejo wijntje.
Tijd om onze baguettes met ibericoham te consumeren. Deze hebben we laten inpakken in het oude centrum en meegenomen in de rugzak.
Alleen.....we missen er eentje.
Ligt die nog onderin de bus of bij de security?
Gelukkig zijn het flinke jongens, dus we delen 'm. Heerlijk broodje, ik hoop dat iemand anders van de andere geniet.
De vlucht is met 45 minuten vertraagd, maar we komen toch "slechts" 10 minuten te laat aan op Eindhoven Airport, om 22.49 uur. Sander en Kaylee komen ons ophalen.

Zo komen een paar heerlijke dagen ten einde.
Veel gezien, veel gedaan, nog meer genoten.