De bromvlieg

Georgië, Mestia

Uitgeslapen tot half acht. Ze hebben heerlijke bedden hier bij Mountain View. De eetzaal (let wel, 3 tafeltjes!) is niet zo fris als gisteren, dus de jassen hoeven niet aan. We krijgen een compleet ander ontbijt dan gisteren, verrassend! Nu is er een gekookt ei, worstjes van het type grote knakworst, kleine dikke pannekoekjes met bosbessenjam, kaas, ander brood met kaas vulling, en gebakken aardappels. Alles even lekker. We laten het ons goed smaken. Tegen een uur of 10 lopen we naar het "Svetani museum". We passeren hierbij de cinema en steken een smalle, hele diepe kloof over met turkoois blauw wild kolkend water. Het museum is een plaatje. De entree is 10 Lari per persoon dat is nog geen 3 euro. Alles is netjes en professioneel ten toon gesteld met Engelse bijschriften. We zien bronzen voorwerpen, munten, etnische kunst en dergelijke. Maar de kers op de taart is de iconen zaal. We blijven ook koffie drinken in het museum, want ze hebben een Italiaanse koffiemachine. Lekker genieten van de koffie met uitzicht over Mestia.
We lopen terug naar het guesthouse en kopen nog een brood gevuld met kip voor de lunch straks. Bij Mountain View voorzien we onszelf van 'n kop Nescafe, en gaan in de luie stoelen in de tuin onder de appelboom. Een geniet momentje!
Om even na 1 uur brengt David ons wel even naar de "Queen Tamar Airport Mestia". Het is nog geen 10 minuten rijden, en we zijn er mee geholpen. Over service niet te klagen hier in Mestia. We checken in, het is een piepklein vliegveldje, de enige vlucht vandaag is de onze. We mogen maximaal 15kg bagage mee, dat is inclusief handbagage en cameratas. ✔️, we mogen mee. We vliegen met "Vanilla Sky", in een piepklein propeller vliegtuigje, type bromvlieg. Er kunnen 17 passagiers mee. Er is geen veiligheids uitleg, en Lianne zit direct achter de piloot.
We hebben beide een plek links aan het raam bemachtigd voor een nogal spectaculair uitzicht over de wit besneeuwde Kaukasus. Echt super!!!
Lianne zit naast een inwoner uit Ushguli, de Machu Picchu van Georgië volgens hemzelf! Als ik over de film vertel glanst hij van trots. Hoe leuk is dat!
De vlucht duurt 50 minuten en we landen veilig op het Mtsketa airport(je). Van daaruit worden we met een minibus baar het Rustaveli metrostation gebracht, dat zit bij de vlucht in. Heel praktisch. We nemen een taxi naar onze airbnb. We huren hier een appartement. De oma tegenover zal opendoen en ons de sleutels geven. We bellen aan, en de vrouw begint een heel verhaal in 't Georgisch of Russisch af te steken. Totaal niet te volgen. Tot 4x bellen we aan, en weer 't zelfde. Dan gaat uiteindelijk de deur open en sjouwen we naar de 3e verdieping. Geen lift, toch jammer! De oude oma staat boven te wachten. We denken dat ze psychisch niet in orde is, maar we krijgen in elk geval de sleutel. En het appartement is dik in orde, netjes, schoon en modern. Een lekker ruim appartementje voor onszelf. We lopen de stad in, dat is bergaf. We passeren hierbij vele mooie hangende houten balkonnetjes, rijk gedecoreerd. Typisch voor Tbilisi, en prachtig. Vergane glorie, maar mooi. We lopen de bekende moderne friendship brug op, die ken ik nog van "Wie is de Mol". Modern, mooi en toch apart. Een golvend modern bouwsel. Dan lopen we langzaam terug. We eten wat in een volks restaurant. Heel goedkoop en het eten is acceptabel maar niks bijzonders. De wijn is 90 eurocent per halve liter, en smaakt een beetje naar azijn. Het bier is 60 cent voor een halve liter en is helemaal oké. In het donker klauteren we weer naar boven, heel veel trapjes. Met maps.me komen we netjes weer bij 't appartementje.

Pubergedrag... uitslapen tot half 8 😂😛 Prachtig uitzicht en wat een gaaf vliegtuigje! Super tof!!!

Moniek 2019-09-24 19:58:40

Wauw, prachtige foto’s!! Ik lees nog met alle plezier jullie verhalen!😀

Carry 2019-09-24 20:46:11

Nu eerste verhaal gelezen, foto's via app zijn mooi. Gefeliciteerd vandaag 25/9 nogmaals

Jan B 2019-09-25 15:46:59

met terugwerkende kracht de vorige verhalen ook maar even gelezen. Er zit schot in