Outlander Jamie

Verenigd Koninkrijk, City of Edinburgh

Zondag 26 juni, Edinburgh. Om 6 uur in de ochtend gaat de wekker in alle slaapkamers. De heren vliegen uit bed voor hun vroege mannen-activiteit.
Nog voor half 7 vertrekken ze voor een hike naar het viewpoint "Arthur's Seat" boven op de oude vulkaan.
De wandeling start hier vanaf Mentone Street, en het iets meer dan een uur lopen voor de heren boven op het viewpoint staan. Het is dan nog erg rustig, ze ontmoeten alleen 3 andere hikers, Aziaten.
Het weer is schitterend en het uitzicht over Holyroot palace en de rest van Edinburgh is "amazing". Het heeft wel enkele zweetdruppeltjes gekost maar zeer de moeite van de klim waard.

De dames staan ook vroeg op, wel ietsje later dan de heren voor een wandeling over het strand. Het is eb, dus er zijn allerlei poeltjes, en mooie schelpen. Maar de highlight zijn toch wel 3 gigantische kwallen in roestbruine kleurschakeringen. Prachtig zeg!
Net op tijd terug om voorbereidingen te treffen voor een heerlijk ontbijt. We hebben wel een broodje "bacon and eggs" verdiend. Lekker zeg!
We moeten de ochtend goed benutten want vanmiddag komt er blijkbaar uren regen aan.
We bellen diverse taxicentrales maar niemand heeft vervoer voor ons. Zelfs Uber haakt af. Ook jammer zeg!
De bus dan misschien maar? Toevalligerwijs komt bus 21 net langs. Onze redding!
Voor 4,50 pound kopen we een dagkaart voor de bus. We gaan eerst naar Craighmillar Castle, iets buiten Edinburgh. De afgelopen dagen wordt er volop gepraat over de serie "Outlander" op Netflix, en over ene Jaimy. Een deel van Outlander schijnt op Craighmillar te zijn opgenomen. Daar willen Ingrid en Christine wel heel graag heen. Lianne kent geen Jaimy noch Outlander, maar oké, een mooi kasteel is nooit weg natuurlijk. Het kasteel blijkt een ruïne, maar de ligging is wel heel mooi! Op een heuvel met zicht op de zee tussen nissen en groene weides bol bloemen.
Ingrid vind twee geocaches, en is dus dubbelblij. Hey, Jaimy en schatzoeken!

We nemen de bus terug naar de stad. We zitten boven in de dubbeldekker. Net als in een hop-on-hop-off maar door de hills en buitenwijken van Edinburgh. Met de bus kom je overal en je ziet nog eens wat.
We drinken koffie in het Scottish National Museum, waar we ook op de rooftop wat plaatjes schieten. Mooi uitzicht vanaf daar!
Het museum is eigenlijk zeer interessant qua collectie maar we willen liever buiten rond lopen want het zonnetje schijnt weer.

Bij Greyfriars Kirkyard staat een standbeeld van het hondje Bobby. Toen zijn baasje overleed is Bobby op het Greyfriars kerkhof bij het graf van zijn baasje gebleven. 14 jaar lang! Bobby heeft nu zelf een eregraf op het kerkhof en 'n eigen standbeeld. Bijzonder!

Via een erg mooie route komen we via trapjes bij Grassmarket. Met een killer view op Edinburgh Castle. Prachtig, prachtig!
We gaan eten in de pub "Beehive Inn". Erg gezellig, erg druk en lekker eten. Burgers, fish & chips, en shrimps & chips. Pub food!
We passeren het kleinste pubje van Edinburgh, en bezoeken een mooie Harry Potter winkel en diverse whisky shopjes. Het begint te regenen, das minder.
Maarja het duurt nog geen 15 minuten en het is weer droog en zonnig.
We nemen de bus weer terug. We hebben 16km gelopen, de mannen nog wat meer. We gaan lekker borrelen thuis. Gauw nog een kleine fles whisky kopen, voor onze eigen whisky experience. Christine en Lianne lopen op voor een raspberry ijsje. Ook lekker! Onder 't genot van onze eigen favoriete playlijsten en een drankje en 'n hapje is het een mooie en gezellige avond om de dag nog eens door te nemen. En ouderwets te kletsen, en oké een klein beetje roddelen mag ook wel. Gewoon ouderwets gezellig net elkaar zijn en proosten op jarenlange vriendschappen. Het wordt 'n lange avond met heel wat alcoholische versnaperingen. Maar Ronald heeft goed nieuws, de KLM heeft 'm net gebeld dat we morgen gelukkig niet ZELF terug hoeven te vliegen. Ik zeg proost!