Baby geit

Nederland, Eindhoven Airport

Een nieuwe bestemming voor Michel, Lianne was er al eerder. We vliegen vandaag naar Albanië!
Frans zet ons af bij Eindhoven Airport dus we starten al relaxed. Het is druk buiten en in de vertrekhal. Maar gek genoeg is er niks te doen bij de security.
We vertrekken op tijd en de vlucht duurt 2 uur en 5 minuten. Onderweg wordt er iemand onwel, gelukkig zijn er 2 artsen aan boord. De mevrouw krijgt zuurstof toegediend en komt weer bij. Na het landen staat er dus niemand op, iedereen blijft rustig zitten tot het medisch team uit Tirana de vrouw mee naar buiten neemt. Zo hoort het ook.
Tegen over het Tirana Nënë Tereza vliegveld kunnen wij onze huurauto ophalen. We krijgen een upgrade naar een Fiat Tipo, een hele nieuwe. Dat is fijn zeg!
We rijden direct door naar Krujë, een stadje in de bergen aan de voet van de Albanese Alpen. Eerst slingeren we een pijnbomenbos door en dan zijn we er ineens, het is ook maar 20 km. We parkeren voor 200lek (2€) en dan lopen we eerst het kasteel in, meer een ruïne, maar nog wel met een echte oude toren. Die wel overal gestut wordt anders houd ie het wellicht niet lang meer.
De oude bazar van Krujë is een plaatje! Meer dan 4 eeuwen oud, prachtige houten luiken en deuren en schattige kronkelstraatjes. Met hobbel keien die moeilijk beloopbaar zijn, maar ach wat maakt het uit. De bazar is heel charmant. Veel handwerk zoals handgeweven kleden, vilten sloffen met borduur. Hoofddeksels van vilt, traditionele kleding. Ook is er ruim aanbod uit "China". We nemen een drankje op een terras midden in de bazar. Krujë is schattig, charmant maar ook heel klein.
We besluiten verder te rijden naar onze slaapplek. Ruim een uur later arriveren we daar. Wat een plek zeg! Een gaaf eeuwenoud gebouw met moderne architectuur. En toch traditioneel ingericht. Hoe mooi is dat!
We krijgen kamer "schaap". We installeren ons en in de avond gaan we ook hier eten. Mrizi i Zanave heeft ook een restaurant wat in de wijde omtrek bekend staat voor de fantastische lokale keuken. Er is geen menu, we laten het op ons afkomen. Er komt heerlijke rozensiroop, gevolgd door talloze bordjes met starters. Huisgemaakt brood, kazen, olijven, zoetzure groenten, gevulde warme broodjes, wijnbladeren met pikante rijst. Vleeswaren,worstjes,vijgen in zoete siroop. Het hoofdgerecht is babygeit.
Uit onze comfortzone, maar eerlijk, het smaakt echt ontzettend lekker en mals! Vers fruit na, onbekend fruit, moerbei, kleine besjes in sap.
We sluiten af met twee koffie. Het was een maaltijd om je vingers bij af te likken ! We tikken slechts nog geen 34 euro af inclusief de (alcoholische) drankjes. Een schijntje! We hoeven nu alleen nog een heuveltje op naar kamer "schaap". Het is een mooie eerste dag van de Albanië reis.

Een heerlijk begin! Ik lees weer graag met jullie mee.

Ans 2024-05-09 22:53:17

Dat wordt weer genieten Hele fijne vakantie🍀☀️

Sonja 2024-05-10 17:35:58

Wat een leuke dag hebben jullie gehad en wat zien die pantoffels er heerlijk uit. Mooi dat handwerk. Albanië is toch ook echt een vakantieland in opkomst en voor jullie weer leuk om te ontdekken. En niet eens zo ver. Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal en foto’s