Onbekend maakt nog niet onbemind

Nederland, Veldhoven

Tirana, dinsdag 6 december, Tirana. We gaan een impulsief flitsreisje maken, mama Lianne en zoon Ruben. Aanleiding hiervoor was dat Ruben nog wat vakantiedagen over had voor 2022 die op moesten. Niemand kon mee deze tijd van het jaar. Alle vrienden waren vakantie-dagen-loos of hadden verplichtingen op school.
Ach gut, wat vervelend toch! Waar zullen we dan toch eens heen gaan?
De bestemming moest aangevlogen kunnen worden vanaf Eindhoven airport en niet al te duur zijn. En het moest een land zijn waar we nog niet eerder waren.
We kunnen naar Tirana (Albanië) vliegen voor de luttele prijs van 21.99€ per enkele reis. De knoop wordt snel doorgehakt.
We blijven maar 5 nachten en gaan tussendoor ook nog een ander land(je) bezoeken, namelijk Kosovo.
Ook typisch zo'n bestemming die nog niet wordt platgelopen door de massa. Sterker nog, veel mensen hebben geen idee waar dat dan weer is.
We gaan het beleven!

Opa Frans brengt ons naar het vliegveld. We nemen alleen een piep klein (lees gratis) handbagage tasje mee. Dat moet onder de stoel voor je passen. Prima te doen voor zo'n kort tripje. De fotocamera blijft ook thuis, das nieuw.
De rij voor de security valt mee, in een half uurtje zijn we er doorheen.
Het is eigenlijk nog best druk voor een dinsdag in december. Ook moeten we door de douane, Albanië is geen EU land.
Met een half uur vertraging kunnen we gaan vertrekken. De vlucht zal 2 uur duren en we landen om 19.15 op Tirana Moeder Theresa airport.
Het voelt meteen al een stuk warmer ook al is het maar 12 graden.
De shuttlebus naar het centrum is snel gevonden. We kunnen gelukkig ook met euro's betalen.
De steward van Wizzair, en de buurman uit het vliegtuig stappen ook in. De Albanese buurman (uit het vliegtuig) heeft een luxe chocoladeletter in een doosje uit Nederland in zijn hand. Die heeft hij vast op zijn werk gekregen van de Sint. Hoe leuk!
Ook reizen er 2 Nederlandse studenten mee van International Business studie. Zij hoopten vanavond nog een bus te nemen naar Sarande, 5 uur verderop. Maar dat was slechts een illusie. Gaat nooit meer lukken.
Bij Albanië denkt men vaak nog aan een grijs en grauw land, het was ook een voormalige dictatuur onder Enver Hoxha. Maar wat we onderweg zien, ziet er totaal niet armoedig uit. Een flitsende stad, mooie gebouwen en hippe winkels. Na een half uurtje worden we afgezet op het Skanderbeg Square. Hier is een grote kerstmarkt/kermis neergezet. Het bruist van alle kanten. Ons hotel is hier vlakbij, we hebben een mooie moderne kamer de komende 2 nachten.

We lopen natuurlijk nog even terug naar het plein. Beetje rondkijken en zo. Er is ook een megagroot tv scherm met van die rijen oktoberfest tafels. Het lijkt wel of heel Tirana is uitgelopen! Overal zijn cafeetjes met loungesets en terrasverwarmers. We hebben zelfs geen jas aan alleen truien. We bestellen beide een pilsje en Ruben kan de wedstrijd Portugal -Zwitserland afkijken. De Albanezen zijn unaniem voor Portugal! Suuuuui! , de Ronaldo kreet klinkt ook hier als er weer het zoveelste doelpunt gezet wordt. Mooi toch!
We zijn verbaasd over zoveel gezelligheid hier!
Door een prachtig en uitbundig verlicht Tirana helemaal in kerstsfeer lopen we terug naar het hotel. Onderweg nuttigen we nog een kleine crepe, want het kind heeft nog een beetje honger.
Het was een mooie start hier in Albanië, nu lekker slapen en dan morgen alles eens bij daglicht zien.

O wat heerlijk zo'n snoepreisje tussendoor! Ben benieuwd naar de foto's, lijkt me een prachtige stad! Geniet er lekker van. Quality time met je zoon.

Inge 2022-12-06 23:18:17

Heel veel plezier samen. Leuk met je zoon op reis! Heerlijk genieten🙂 Groetjes, Marjo

Marjo 2022-12-06 23:19:41

Veel plezier !

Vivian 2022-12-06 23:47:22

Veel plezier!!

Gertie 2022-12-07 07:45:47

Weer een leuke trip. Veel plezier!

Monique 2022-12-07 08:13:08

heel veel plezier samen

Greet 2022-12-07 09:28:05

geniet ervan

marijke en jan v hees 2022-12-07 12:39:28

Wat gezellig zeg. Geniet er samen van!

Sonja 2022-12-07 17:04:05

Wat een pech : vakantiedagen van je zoon helpen opmaken ! Géniet ervan.