Het theehuisje

Jordanië, Petra

Maandag 20 maart, Wadi Musa. Het weer is nu echt omgeslagen. Als we vanochtend buiten kijken is er zelfs lichte sneeuwval. Dat hadden we thuis niet kunnen bedenken! Goed eerst ontbijten. Uitgebreid ontbijt buffetje het ontbreekt je hier echt aan niets!

Tegen een uur of 10 rijden we naar het Petra Visitor Center voor onze tweede dag in Petra. Het is inmiddels droog maar er staat wel een flinke wind.
We lopen eerst de lange siq die je doormoet om in Petra zelf te komen. De Siq is de hoofdingang van de oude Nabatese stad Petra in het zuiden van Jordanië. Ook bekend als Siqit, het is een lange, smalle, slingerende kloof van 1,2 kilometer.
Onderweg raken we aan de praat met een Amerikaanse en haar zoon uit San Diego.
Ze komen alleen deze kant op als ze tenminste 5 landen in één keer kunnen bezoeken. "So how many weeks you have?" Ze hebben 19 dagen en bezoeken Spanje, Italië, Griekenland, Jordanië en Egypte. Moet kunnen!
Nou, niet voor ons zulke flitsbezoeken, maar ieder zijn ding he!

Ons doel van vandaag is de Al Khubtha trail naar het viewpoint. Maar we nemen eerst een arabische kardemom koffie om wat op te warmen.
Daarna omhoog langs de Royal Tombs. En verder door naar achteren want daar begint de trail. Met heel veel trappen stijg je hoger en hoger. De trappen zelf, uithouwen in de rotsen zijn al prachtig op zichzelf. In rood, oranje en mauve tinten met soms wat grijs en oker.
We klimmen al die trappen op en dan kom je op een vlakker stuk.
Dan nog hoger, we passeren verschillende shopjes en theehuisjes. Van bovenaf heb je een prachtig uitzicht op het romeins theater, daar zijn we gisteren wel langs gelopen maar we hebben het toen gemist.
Dan een stukje dalen over een heel slecht pad. Ineens zijn daar veel geiten die springen de rotsen heel makkelijk op en af.
Na een tijdje komen we dan aan bij het bewuste theehuisje met het uitzicht. Je gaat er van achteren in en komt dan in een bedouïnen tent. Voor naar binnen kan ook echt niet want daar is een afgrond!
Vanuit de tent heb je een geweldig mooi uitzicht op de treasury van boven. Alleen hier al doe je het voor!
Hier maak je DE bekende Petra foto die iedereen wel wil maken. Super uitzicht.
We kopen een thee bij de bedouïne man, hij moet zijn tent natuurlijk ook blijven runnen. In dit geval ook letterlijk zijn "tent".
Na van al dit moois te hebben genoten aanvaarden wij de terugtocht.
Die gaat een stukje sneller dan de heenweg.
Het was in elk geval wel zeer de moeite waard.
Het is inmiddels half 3, als we weer bij de treasury beneden staan. En wat een drukte daar niet normaal!
Blijken er 25! groepen van MSC cruises te lopen. Flitsbezoek aan Petra.
Hoezo massa toerisme zo'n cruise?
Ze lopen wel braaf achter de gidsen met de bordjes (groep 1 tm 25) aan.
Wegwezen hier, veel te veel mensen op een kluitje.
We lopen de siq weer uit. Het regent heel lichtjes. Maar als we bij de uitgang komen begint het pas echt hard te regenen. We lopen snel een restaurantje in, in Wadi Musa zelf.
Broodje falafel, broodje shwarna met een muntthee om op te warmen.

Daarna het Petra Museum nog even bezocht. Interessant niet al te groot museum, alles netjes en overzichtelijk uitgestald. En het is er droog en warm, ook niet onbelangrijk!
Tegen 5 uur zijn we terug in het hotel.
We lummelen wat en hangen de natte jassen en rugzakjes te drogen.
Zelf lekker douchen. Ze hebben hier een hele lijn van Dode Zee zout in de badkamer. Ook met moddershampoo. Ik denk dat je er hele mooie haren van krijgt. Was heerlijk met die spulletjes.

In de avond weer een heerlijk buffetje. Favorieten waren de kofta met tahin, de kip en de gegrilde groenten. We eten hier goed en gezond.
Op het overdekte terras staat de gaskachel aan, en de houtkachel. We zitten er warmpjes bij.

Wat een prachtig gebied en wat een topplek dat theehuis, maar je zit daar wel gevaarlijk op het randje!!!!!!