Singapoooo

Filipijnen, Lapu-Lapu

Heerlijk geslapen. Om 6 uur staan we op, we zijn ook al wakker van de verkeersgeluiden buiten. We hebben een probleempje in de badkamer. Er komt amper water uit de douche, alleen een pisstraaltje. Dan maar een kattewasje.
Het ontbijtbuffet staat klaar, we zijn een van de eersten. Gebakken eitjes van de eggstation, wafels, pancakes en gebakken banaan. Koffie ook, het komt allemaal goed!

Het Goldberry busje brengt ons om 7.30 uur naar het vliegveld. Wat fijn zeg als je hotel deze service heeft. Dat zijn wij normaal niet zo gewend.
Op het vliegveld is het echt super rustig. De stewardess zou ook wel eens naar Amsterdam willen, in het bijzonder naar het "tulip festival". We vermoeden dat ze graag naar Keukenhof zou willen gaan.

De douane zet nog een mooi exit stempeltje en dan is er nog meer dan genoeg tijd voor een koffie bij "Beans & Leafs".
We vliegen met Scoot, een dochtermaatschappij van Singapore Airlines. Om half 3 landen we op het hypermoderne Changi vliegveld. Blijkt dat we weer een online arrival document in moeten vullen, dat wisten we niet en het kost (te) veel tijd. Bij de douane willen ze ook nog een electronische vingerafdruk. We hadden eigenlijk liever een ouderwetse stempel in ons paspoort gehad, maar dat is totaal geen optie hier.
Op naar de pinautomaat en de bagage. Nog weer met een treintje naar Terminal 3 want daar is de metro. Het is echt een gigantisch vliegveld dat Changi airport. Je bent zo een uur verder. We kopen uit een automaat een OV pas voor 3 dagen. De metro komt er net aan, alles is hier strak georganiseerd. We moeten op een platform overstappen op de groene lijn 2. En bij Lavender station er uit. Nog een heel klein stukje lopen en dan zijn we er. Hotel Beverly Elements. Een strak nieuw hotel, we blijven hier 2 nachten. De kamer is piepklein maar alles past er in, net zoals in Hongkong destijds. Heel praktisch en comfortabel op een relatief klein oppervlak.
De douche werkt hier supergoed, en heerlijk warm. En we kunnen koffie en thee maken ook altijd fijn.

Er barst een onweer los. Maar op een gegeven moment moeten we toch gaan vertrekken. Het eerste stuk is toch met de metro. Bij metrostation Bayfront gaan we eruit. Dat is onder het bekende Marina Bay Sands hotel, 3 grote gebouwen met de infinity pool op het dak. Daar kost een kamer zonder ontbijt niet minder dan 600€ per nacht.

We lopen naar de "Gardens by the Bay" een heel groot stadspark met 18 Supertrees. Hele grote sierlijke bomen van staal bekleed met planten. Hier is elke avond een gratis sound & light show om 19.45 en 20.45 uur. Het is inmiddels weer droog geworden maar wel ontzettend vochtig uiteraard.
Nu blijkt dat er de hele maand december een Christmas Wonderland is onder de Supertree Grove waarvoor je tickets moest hebben. Daardoor mogen we nu niet onder de supertrees komen.
Nou dat is jammer dan, wij hebben die tickets niet. We bekijken de sound & light op een kleine afstand met honderden anderen. Ook prima. De show heeft een hoog Efteling gehalte en inderdaad met kerstmuziek erbij.
Het is mooi en de bomen veranderen steeds van kleur. Knap gedaan hoor!

Met de metro een paar haltes verder. Daar is Lau Pa Sat, een hawker centre met allemaal eetkraampjes. Om een uur of 7 sluiten ze elke dag de straat af en komen er sateh tentjes. Daar komt heel wat volk op af! Een populaire plek dat is wel zeker. We bestellen ook een portie van 20 stokjes, kip/rund/schaap gemixt. Het smaakt goed, je krijgt er 2 sausjes bij. En je krijgt er ook best vette handen van, dat zeker. Maar wat maakt het uit. Pas na tien uur zijn we weer terug bij het hotel. Het is verder droog gebleven. We leggen onze oren te rusten, morgen is er weer een nieuwe dag.