Treinta y cinco

Colombia, Medellín

Zondag 25 september. Jardin.
Op tijd wakker en redelijk vroeg aan het ontbijt. Er zijn vandaag feestelijke "parfaits" in glaasjes. Misschien omdat het zondag is.
Na het ontbijt pakken we de spullen en laten een taxi bellen. Die staat er binnen enkele minuten al.
We rijden naar terminal Sur. Hier kopen we kaartjes voor de bus naar Jardin. We moeten nog een uurtje wachten.
We doden de tijd door een kop koffie te kopen bij een stalletje (1500 cop, 35 cent). Op het station op een podium zijn sportlessen, een workout op opzwepende muziek. En dansen dat kunnen ze, die Colombiaanse vrouwen!
Losjes in de heupen, en laat maar trillen die billen! Erg leuk om naar te kijken, zo vliegt de tijd ook om.

We vertrekken om 10.30 uur. Alleen staan we binnen 200 meter na vertrek weer stil. De bus heeft een lekke band. De reparatie duurt 50 minuten. Je hebt natuurlijk ook niet zomaar een band van een grote bus verwisseld! Er komen mannen meehelpen, nog een geluk dat het zo dichtbij de terminal was.

Enfin. We gaan rijden, het is inmiddels 11.20 uur. Het is erg druk om Medellin uit te komen. Medellin is dan ook een supergrote stad. Het aantal bewoners per eenheid dus de bevolkingsdichtheid is de 3 na grootste ter wereld. Alleen Manilla en Bombay hebben een nog hogere bevolkingsdichtheid.
We rijden in totaal 3,5 uur. De rit is geweldig mooi. Door een bergachtig gebied met tropische begroeiing. Omdat de weg zo ontzettend bochtig is, duurt de rit erg lang. Je kunt geen snelheid maken. Daardoor kunnen we wel goed naar het landschap om ons heen kijken. Onderweg reizen er verkopers mee op korte stukjes. Bij een van hen kopen we zalf tegen muggebulten (maar ook te gebruiken tegen migraine, pijn in de gewrichten, en noem het maar op). Bijzonder zijn wel de bestanddelen: coca, marihuana en aloe vera! Maar eens kijken wat het doet op de talrijke muggebulten, het uitproberen waard.
Halverwege is er een korte (plas) pauze. Wij zijn de enige buitenlanders in de groep.

Nog een stop in Hispania, nog een stop in het dorp Andes en dan zijn we er bijna.
De bus stopt op het centrale plein. Dan is het nog 2 blokken naar onze Airbnb.
We hebben voor 3 nachten een appartement. Bibiana komt ons de sleutels overhandigen. Wow wat een royaal appartement! Twee slaapkamers, twee badkamers, een balkon. Alles zeer modern ingericht. Er is ook een wasmachine, altijd fijn. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt!

Jardin blijkt een superleuk dorp! Kleurrijke huisjes. Een plein met een grote kerk. De mis is net aan de gang, en het zit hier nog stampvol in tegenstelling tot in Nederland.
Aan het plein zitten talloze cafeetjes. Bontgekleurde tafeltjes en stoeltjes bezetten een groot deel van het plein.
Het is gezellig druk maar niet te druk, bijna alleen locals. Amper buitenlanders, en gelukkig ook veel minder toeristisch hier. Zeker in vergelijk met gisteren in Guatape bijvoorbeeld. Het dorp ligt nog niet op de toeristen route, het kost wat moeite om er te komen.
We lopen wat rond en genieten volop.
Wat een heerlijk dorp! We drinken koffie op het plein. Een grote kop voor slechts 1200 cop (0,30€). Voor de prijs hoef je het dus niet te laten!
We gaan bij een wat luxer restaurantje eten, "Bon Appetit". We hebben namelijk iets te vieren, vandaag zijn we 35 jaar getrouwd! Treinta-y-cinco anos! Het restaurant heeft een fusion keuken, italiaans/aziatisch.
We nemen een thaise Pad Thai, en een Indiase garam masala. Heerlijk! Als het personeel verneemt dat we onze trouwdag vieren krijgen we nog een heerlijk aardbeien toetje van het huis. Sorpresa! Wat leuk zeg!

Ohhh proficiat 🥳 nog wat leuk

Vivian 2022-09-26 06:43:28

Gefeliciteerd met jullie 35 jarig huwelijk! Geniet verder van jullie mooie reis

Jenny 2022-09-26 08:13:57

Gefeliciteerd en geniet er nog van!! 🥂

Mieke 2022-09-26 08:45:10

Wat een heerlijk plek om 35 jaar getrouwd te zijn! Proficiat en nog veel reisplezier in Colombia

Expedition6 | Jolinde 2022-09-26 09:39:54

Gefeliciteerd, die leuke dag is wel gelukt volgens mij!

Christine 2022-09-26 12:14:34

Van harte gefeliciteerd, leuk om het ver weg te vieren! Ik geniet weer van jullie verhalen en foto's !

Inge 2022-09-26 12:59:16

Gefeliciteerd! En het was weer een leuke dag!

Monique 2022-09-26 18:54:05

Nog gefeliciteerd met de 35 jaar! Wist niet eens dat wij zo vlak achter elkaar getrouwd waren, wij waren het 8 september! Wat een mooie reis weer! Gaan jullie ook nog een keer van jullie verbouwde huis genieten?😉