Backpackers busje

Filipijnen, Port Barton

We worden nog steeds vroeg wakker. Dus opstaan om 6.30 uur is geen enkel probleem voor ons. Het ontbijt van warme havermout met pindakaas en banaan voor Michel, en pannekoek met banaan en kaneelsiroop voor Lianne staat klaar om 7 uur. Bakkie koffie erbij, de allerlaatste spullen inpakken en we zijn er weer klaar voor. We gaan verder naar el Nido. We hebben al tickets via ons hotel en we worden naar de terminal gebracht met een tricycle.
Daar zien we Tineke en Frederique ook weer. Ook zij reizen vandaag door. We zitten in dezelfde minibus van 8 uur in de ochtend. Alle bagage gaat weer bovenop de imperial onder een groot wit zijl.
De passagiers zijn zonder uitzondering backpackers. En hoe vervoer je die? Juist, voor een veel te duur ticket in een heel erg krap backpackerbusje! Er zijn 15 zitplaatsen, berekend op kleine tengere Filipinos. Dus iedereen moet zich 3x dubbel vouwen en je benen, ja das ook totaal onduidelijk waar je die moet laten. Ach, de reis duurt slechts 4 uur, dus "who cares?".
Een goed begin, we vertrekken slechts met 3 minuten vertraging. Het is een hele bochtige weg, door de bergen, door alle dorpjes, langs natte en droge rijstvelden. In de natte rijstvelden staan veel witte reigers in de grond te pikken. Veel bos, veel bananenplantages, en veel "werk in uitvoering" aan de weg. Een koffiestop na slechts 1 uur, met nog 3 uur te gaan. En dan ineens zijn we er! El Nido, dat klinkt heel leuk, maar het is vooral superdruk. We gaan eerst met een tricycle van de terminal naar ons hotel. Eenvoudige kamer, toch best duur. Veel reizigers al horen klagen hierover, el Nido is gewoon ontzettend duur!
In het hotel kan je de hele dag onbeperkt koffie en thee pakken, dus laten we daar eens mee beginnen dan.

We lopen het stadje in. Druk, super toeristisch. Wel keuze uit honderden restaurantjes, reisburootjes, iedereen verkoopt boottochtjes, massages, en wat niet eigenlijk.
We gaan bij een foodtruck een heerlijk bordje "Pad Thai" eten. Goede keuze!
De Filipijnen is een super mooie bestemming, maar dat Filippino eten is zeer matig. Blij dat er ook vaak Italiaans of iets dergelijks te koop is, of Thais bijvoorbeeld. Je komt hier ook niet heen voor el Nido zelf, maar juist voor de omgeving die schijnt adembenemend mooi te zijn.
In de avond gaan wij eten bij de Indiër, "Byriani kitchen", een chicken tikka masala, een butterchicken met naan brood. Een afsluiter van een gin sour in de cocktailbar tegenover. Dat blijkt een goed plan te zijn. Lekker!

Morgenochtend om 8 uur worden wij verwacht bij het kantoortje van Keelooma. Vanaf daar start onze 3 daagse expeditie van el Nido naar Coron. We slapen op 2 afgelegen eilandjes in open hutjes op het strand.
Geen internet, geen wifi.
Een totale sociale media detox.
U hoort weer van ons op dinsdag 5 december in de avond!
Ondertussen genieten wij van al het moois onderweg. Tot laters!

Heel veel plezier de komende dagen

Sylvia 2023-12-02 14:00:06

Geniet lekker vd Boottocht, ben benieuwd!

Inge 2023-12-02 14:16:44

Veel plezier

Jenny 2023-12-02 14:43:07

En de Whitsundays in Australië, ook in het rijtje van mooiste stranden, ook al zo onwerkelijk mooi!