Spetterend

Singapore, Singapore

De kamer mag dan piepklein zijn, op de kwaliteit van de bedden is zeker niet bespaard. Lang niet meer zo heerlijk geslapen! Dit hotel heeft geen restaurant, dus we hebben een "do your own" ontbijt op onze kamer. Een kop thee met een prima sandwich van de 7Eleven. Zo verliezen we ook niet veel tijd. Ondertussen checken we in voor de vlucht van morgenavond, we zullen net voor middernacht vertrekken.

Vanmiddag zal het gaan regenen dus we gooien de planning om. Eerst de wandeling, daarna naar de Garden of the Bay.
Eerst met de metro naar station Paya Lebar. Hier begint de wandeling door de wijk Katong (Joo Chiat). Eerst over een grote markt en dan door een pittoresk straatje met allemaal historische shophouses, (winkelpanden). De meeste van deze oude huizen hebben maar 1 verdieping. Beneden zijn winkels of cafeetjes, boven woont men. Prachtig houtsnijwerk en mooie houten luiken. Echt heel leuk om doorheen te lopen. We bezoeken de boedhistische Kuan Im Tng tempel, die ligt bijna op de route. Grote stenen leeuwen met rode strikken om. Goud, rood, grote beelden van heiligen. Noem het maar op, lekker vertrouwd Aziatisch rommelig.
Hoewel de Filipijnen echt een droombestemming is hebben we het stukje cultuur daar wel een beetje gemist. Dat halen we hier in Singapore nu in! Dan is de reis nog beter in balans.
Even verderop, in de Koon Seng road terraces zien we de kers op de taart qua shophouses.
Twee rijen vooroorlogse in Peranakan stijl shophouses in zoete pasteltinten. De een is nog mooier dan de andere. Wat een plaatjes! Gedecoreerd met stucco vogels, olifanten, krabben en geglazuurde glastegeltjes met bijvoorbeeld een mierzoet rozenmotiefje. De huize
hebben halfhoge klapdeurtjes zodat de wind erdoor kan waaien en zodat ze toch privacy hebben. Geweldig mooi!

De uitbundige hindoeïstische tempel Sri Senpaga Vinayagar is van een totaal andere schoonheid. Hard hindoeïstische getingel, gouden beelden met heel veel armen. Offers, kaarsjes, veel rook, en een belangrijk heiligdom. In deze ruimte die je niet mag betreden wassen 2 mannen in lendedoeken het grote vast heel heilige beeld van de god Ganesh. Hij wordt bestrooid met wit poeder, overgoten met water, hij krijgt strepen als versiering met een verfje. Dan gaat het er weer af en begint het ritueel opnieuw.
Bloemenoffers en kaarsen, heel veel gebed, en luide muziek. Een bijzondere sfeer. Buiten een hoge gopuram, een toren met Indiase goden erop.
Bij de Kim Choo Kueh Chang bakkerij kopen we een doosje met 4 kleine Peranakan snackgebakjes, iets met pandan en roze.
We lunchen bij "Isshin machi Taiwan taste" restaurant, ja zo heet het echt. Ons eerste plan was om naar Taiwan te reizen, maar later is dat de Filipijnen geworden. Het eten is ook lekker in Taiwan weten we nu. Lianne probeert een bubbletea, ook lekker.

Dan willen we met de MRT naar de Gardens by the Bay. We lopen een heel eind naar een metrostation maar dat wordt blijkbaar net gerenoveerd. Geen opties om hier ondergronds te gaan. Dan nemen we op goed geluk een bus. Een meisje in de bus moet ook naar een metrostation, dus het komt goed. Het maakt ons ook geen biet uit naar welk metrostation, want van daaruit pakken we de draad weer op.
Goed, we komen aan bij The Gardens by the Bay, en nu gaan we de 2 koepels bezoeken. We hebben al online tickets gekocht, en ze zijn zeker niet goedkoop.
We beginnen met de "Cloud Forest", een heel nevelwoud compleet met een hele hoge waterval. Met intervallen komt er nevel van boven naar beneden. We zien hier heel veel prachtige planten. Weelderig met grote bladeren en alle tinten groen. Orchideeën in alle maten en kleuren, heel veel bromelias. Je gaat met een lift naar boven en loopt via slingerenpaadjes langzaam omlaag. Het is ingenieus bedacht, alles ziet er tiptop uit.
Het thema is Avatar op dit moment, dat had voor ons niet persé gehoeven. Maar al het groen, de bloemen, de waterval, de nevel, dat alles is helemaal top!

We hebben ook tickets voor de naastgelegen Flower Dome. Die valt ons wel wat tegen. Veel bekende planten "van thuis" zeg maar. En dan in het midden de kerstgekte, helemaal over de top met kerststerren, kerstbomen, kerstmuziek (I'm dreaming of a white Christmas) alles super overdreven. Maar hier vinden ze het echt leuk!
We kunnen nu wel bij de Supertree Groove komen, het kerstgebeuren met de tickets begint pas als het donker is.
In de avond gaan we eten bij de foodcourt hier vlakbij. Lianne een Vietnamese pho soep met kip, Michel nasi goreng.

We sluiten de avond af bij "Spectra", de sound/light/water show bij de haven. Dit is echt een spetterende show, echt vele malen mooier dan die van gisteren avond! Voldaan van de indrukken keren we terug naar het hotel. Ruim 18km gelopen, ook niet niks dus.

Bij ons was er toen in die koepels ook een thema, heeeeel veel pompoenen, denk iets van Halloween , en ook heel veel plastic , beetje teveel kitsch maar die Aziaten vinden het prachtig!

Inge 2023-12-09 17:29:15

Natuur afwisselen met cultuur is een goede combi! Singapore 👍

Monique 2023-12-09 20:10:48

Geweldig leuk om te zien! Hopen hier zelf in september naar toe te gaan ;), bij een oud-collega van Alex langs.