Appeltaart van goud

Estland, Tallinn

Donderdag 19 mei, Tallinn. De zon is al vroeg wakker vandaag. Nog maar een maand tot aan de langste dag, midzomernacht. Na het ontbijt gaan we op pad. Door de grote kustpoort en langs de "Fat Margaret" toren lopen we direct langs een rijtje huizen de 3 sisters of Tallinn. Nu omgetoverd tot het luxueuze 3 Sister hotel. In Riga de 3 broers, hier de 3 zussen. De oude binnenstad van Tallinn is betoverend mooi, een beetje Anton PIECK stijl, net een sprookje. Een stadswal met mooie rode punttorentjes, uber schattige huizen. Wat opvalt is dat de hoge Hanze huizen heeeeeel erg hoog zijn. Mooi en statig maar ook heel pittoresk. Net alsof je door een sprookje loopt.

We lopen naar het stadhuisplein wat baad in de zon. Hier nemen we een koffie en vragen of ze ook appelgebak hebben. Later blijkt dit warme appelcrumble te zijn. Geen gebak maar 'n dessert van de kaart, met bijbehorend prijskaartje. Voor ieder 2 koffie en 'n appelcrumble moeten we meer dan 30 euro neertellen. Huh?? Dit blijkt typisch 'n gevalletje location, location te zijn, eerste rang op het grote plein. Nou gelukkig maar dat ie wel lekker was..... Maar snel vergeten dit.

We bekijken de oude apotheek (Raadin Apteekki) op het plein. Interessant, leuk die oude meuk! Nostalgische blikjes met vergeelde etiketten, glazen flessen met grondstoffen en kruiden.
Via oude stadsmuren komen we op een bloemenmarkt. Het assortiment is hier nog groter dan in Riga. Bijzondere bloemen maar ook geverfde chrysanten in bizarre felle kleuren.

We lopen verder naar de Kiek-in-de-Kok toren. We willen wel 'n stukje over de stads muur lopen maar niet in een museum duiken met dit weer. Dat blijkt eigenlijk niet te kunnen. Geeft ook niets.

De Aleksander Nevski kathedraal is er net om de hoek. Prachtig van buiten en van binnen. Mooie koepels met hemelsblauwe luchten, engelen, veel gouden frescos. Ook veel gouden ikonen en een altaar vol portretten van streng kijkende mannen met baarden. Via twee uitkijkpunten met geweldige uitzichten lopen we met trapjes naar beneden.

De lokale markt Balti Jaam, daar willen we heen. Een stuk met mooie verskramen. De granaatappels en mango's zijn er groter dan groot. Ook is er 'n food court. We hebben de lunch hier vooraf ook al bedacht. Liesbeth kiest voor Mexicaanse nachos, en ik voor Samas (deegklapjes) uit Uzbekistan. Tafeltje kiezen en klaar. Lekker lekker. Mooie uitvinding die food courts! Gewoon ideaal.

We slenteren nog wat door Tallinn. Bezoeken de hoge Olavskerk van 123m hoog. Geen gebouw mag boven de toren van de Olavskerk uitkomen dat is hier de standaard. We lopen nog wat winkeltjes in en uit, en dan zijn we er klaar mee. Beetje moe gelopen, van al dat gesjouw door de 3 hoofdsteden. Zoiets..... Ff bijkomen in het hotel.
Nadat we weer wat zijn opgeladen gaan we op pad voor het avondeten. Onverwacht belandden we in Indiaas restaurant "Chi". Echt superlekker gegeten met alles erop en er aan, voor ongeveer even duur als de koffie met appelgebak. Tja.......
We nemen zelfs nog een koffie na. Het is ten slotte het laatste avondmaal van deze week dan.