Another day in paradise

Filipijnen, El Nido

Wakker worden met heel veel appjes. Mensen thuis zijn ongerust, want er is een aardbeving in de Filipijnen geweest. Maar wij hebben er echt niks van gemerkt, het was superver hier vandaan. Helemaal in Mindanao jn het zuiden van de Filipijnen. Wij zitten op Palawan.

Vandaag is het zover! Zo lang naar uitgekeken! We gaan vandaag starten met een 3 daagse expeditie met Keelooma. Drie volle dagen varen langs allerlei paradijselijke eilandjes en baaitjes. Twee nachten op twee verschillende islandcamps. We hebben er zin in!
Om 8 uur moeten wij ons melden bij het kantoor, wat een stukje buiten El Nido ligt. Ongeveer een kwartiertje met een tricycle. We zijn een van de eersten want ja, we kunnen niet wachten. Langzaam stromen de medereizigers binnen. Er is koffie en een simpel ontbijt van fruit en een soort superlekkere zoete brood/cake.

De spullen worden bovenop de open bus geladen en we vertrekken! Twee rijen mensen aan elke lange zijde van de bus een lange bank. Lekkere muziek uit een grote box, en daar sjezen wij met volle vaart richting de boot 45 minuten verderop. In San Fernándo liggen de boten klaar. Onze groep bestaat uit 16 personen. 2 Italianen (vader en dochter), 2 Canadezen, 4 dutchies waaronder wij, en de rest komt uit Portugal. Een stel en een vriendinnen groep. Allemaal gezellige leuke mensen.

Alles wordt in de boot geladen, het is een iets grotere banka boot met 2 dekken. Je kunt binnen zitten beneden, of chillen op het dek boven met schaduwdoek.
Er gaat veel personeel mee, koks, sjouwers, stuurlui, en de tourguide dat is Raymond (28). Als je zijn naam niet meer weet mag je ook Mr Handsome zeggen! Leuke gast!

We varen langs mooie baaitjes, heel veel eilandjes, en we zien heel vaak een idyllisch turkoois blauw zee. De eerste stop is bij Daracuton island. Insmeren, snorkels op en springen maar. Via het trapje mag ook!
Prachtige vissen en koralen overal. En heel veel zeesterren. En het water is gewoon heerlijk warm en uitnodigend.
In totaal maken we 4 stops vandaag, de ene plek nog adembenemender dan de andere. Takling island,
Cobra island,
Cagdanao island. We arrived in the paradise!

Halverwege is er een uitgebreide lunch. Onbegrijpelijk hoe ze dat kunnen klaarmaken in dat kleine keukentje aan boord! Een hele tafel vol met de lekkerste gerechten. Schalen vol kleine krabjes, een mega grote roofvis (de scherpe tanden nog in de bek, brrr). Maar gebakken en in een zoetzure saus kan hij niks meer met zijn vlijmscherpe tanden! Gepaneerde aubergine, kipcurry, groente, mosselen en een hele schaal vol fruit. Het kan niet op! Ondertussen leren wij iedereen steeds beter kennen. We hebben een hele fijne groep!
Wij zijn de oudsten wat we al gedacht hadden vooraf. Maar iemand moet dat zijn toch! Totaal een problemen mee.
De Italiaanse papa is 56, Tineke is 50, en dan is er nog de Portugese Ana is 49. De rest zijn twintigers en dertigers.

Bijna tegen zonsondergang komen wij aan bij ons eilandkamp. Je kunt er heen met de kano of zwemmen. Bijna iedereen zwemt maar het is nog best ver en de koralen zijn vlak onder je.
Het kamp is allerschattigst, met kleine hutjes. Een matras, klamboe en beddengoed, meer is ook niet nodig.

Iedereen gaat omkleden. Heel veel antimuggenspul sprayen en dan is het tijd voor het eerste pilsje!
Lekker kletsen met iedereen. Er zijn 2 Amerikanen aangesloten. Zij hebben de boot gemist omdat er bagage kwijt ws met hun vlucht. Ze worden keurig nagebracht door Keelooma. Netjes!

In de avond een uitgebreid diner. Gekookt op de boot, en aan wal gebracht in de kano. Het is wederom heerlijk. En de cola met Tanduay rum vloeit rijkelijk. Het werd nog heel gezellig. Er was een groot kampvuur op het strand. De hemel is helder met superveel sterren boven ons.
We vallen in slaap met het geluid van de golven. Zeer rustgevend!

Wat een leuke en mooie onderneming allemaal. Geniet er van en maak maar heel veel mooie foto's