Jump!

Filipijnen, Cagdanao

Vroeg wakker. Het ochtendlicht komt al in ons hutje, bijna iedereen is vroeg op.
We starten de dag met een kopje koffie, kijkend in de verte naar de zee. We vinden de prachtigste schelpen op het strand.
En er vliegt een grote ijsvogel voorbij!
Om 8 uur is er ontbijt op de boot, pannekoekjes, eieren en fruit. De garlic rice is niet heel populair. Dan mogen we gaan snorkelen in de coral garden bij de boot. Fantastische koralen in allerlei kleuren en vormen. Hard en zacht. Veel grote maanvissen. En een lange dunne vis model slang.
Blauwe dunne poetsvissen die andere grotere schoonhappen. Echt geweldig. Je kunt het bijna niet beschrijven hoe mooi de onderwater wereld hier is met al die verschillende soorten en kleuren vissen en koralen. Ivan vind een geweldige grote dubbele schelp met wit parelmoer van binnen.

We varen een heel stuk verder over een best wel wilde zee. De golven klotsen over het dek. In een rustiger stuk varen we naar een rotspartij waar vanaf gesprongen kan worden. Dat vinden vooral de jongelui heel gaaf. Het is nogal een klauterpartij en je moet je aan een touw helemaal omhoog trekken. Maar dan heb je ook wat! Velen aarzelen als ze boven staan lijkt het ook heel diep en dus eng. Uiteindelijk springen ze toch allemaal.

We blijven lekker lang chillen op deze plek. Beetje dobberen, kijken naar de durfals op de rots. Hangen in de zitzakken op het dek. Niks moet, en dat is fijn. Het lijkt nog bijna een vakantie!
De lunch is ondertussen ook klaargemaakt en we mogen allemaal aanschuiven. Er zijn 7 verschillende gerechten, vis 2 soorten, kipketjap, groenteschotel, iets met tofu, en een schotel met flespompoen. Alles is weer even lekker. Koken dat kunnen ze wel die jongens!

Na de lunch is het een heel stuk varen. Dit is het seizoen van de hoge golven en de harde wind. Op open zee is dit goed te merken. Zo nu en dan ketsen we op een hoge golf en krijgen we een kleine douche.
Dan varen we langs het eiland Linapacan en het stadje.
Wij slapen op een ander eiland, er tegenover.
Maar, eerst snorkelen. Het water is weer lekker blauw, er zijn mooie vissen en koralen. En de topper, we zien een zeeschildpad. Een kleine soort met een spitse snuit. Die is een beetje aan het grazen op de bodem en zwemt een klein stukje. Het is beslist een hele andere soort dan die we zagen op Apo Island. Het blijft altijd bijzonder om zeeschildpadden te zien, zonder meer.

We komen aan bij ons eiland kamp. M-Liao Beachhouse Inn. Er zijn 5 lage hutjes, en 5 kamers. Wij krijgen een eenvoudige ruime kamer met eigen badkamer! Dat hadden we niet verwacht.
Eerst maar eens een "douche" om het zout van ons af te spoelen. Een "bucket shower", een bak met water waar je met een bakje water uit schept en over je heen spoelt. We genieten van deze kleine luxe. Het zout uit je haren dat is zowieso al fijn.

We rommelen wat, lopen een stukje langs het strand. Bakje koffie maken. Aan het begin van de avond wordt Lianne niet lekker. Misselijk, iets van een kleine zonnesteek en te weinig water gedronken.
Het diner is weer super. Maar Lianne eet weinig alleen wat witte rijst en fruit.
We blijven nog even bij het kampvuur, en gaan op tijd plat. Misschien dat het helpt.
Onze kamer is vrij nieuw, en het matras knispert enorm. Wat blijkt, het plastic zit er nog om!
Altijd hendig ja! En erg praktisch ook, dat zeker.
Gelukkig hebben we een ventilator die voor een beetje koelte zorgt. Het wordt een broeierig nachtje.

Het houdt maar niet op met al die verrukkelijke plaatjes! Wat fijn dat jullie zo genieten! En zo grappig, zo’n trip met al die die jonge avonturiers. Hoe is dat? Soort van alsof je in gezelschap bent van de vrienden van je eigen kinderen. Dat gevoel?

Jolie 2023-12-06 10:34:07

Ja, Jolinde precies dat! En iedereen gaat gewoon leuk met elkaar om, ongeacht de leeftijd. Super gezellig.