Over puppies en spinnen

Spanje, Bilbao

Zondag 18 juni, Bilbao.
Een beetje uitgeslapen, wel tot 07.15 uur. De zon is ook al op, hoewel er regen en onweer is voorspeld.
Na het ontbijt dus maar gelijk op pad en profiteren van het zonnetje. Het is echt heerlijk weer. We lopen eerst een heel stuk langs de rivier, tot aan de hoge brug waar het Guggenheim net achter ligt. Van bovenaf heb je een geweldig goed uitzicht op het gave zilverkleurige gebouw. Met allerlei rondingen en onverwachte hoekjes.
Hier wat feitjes:

"Het gebouw is ontworpen door de Noord-Amerikaanse architect Frank Gehry. Het gebouw is grotendeels bedekt met schubvormige titaniumplaten die ervoor moeten zorgen dat het gebouw honderd jaar kan schitteren. De vele glazen wanden zijn geconstrueerd om de vele kunstwerken te beschermen tegen warmte en beschadiging door zonlicht. Dit alles maakt dit gebouw tot een van de grootste kunstwerken van de hedendaagse architectuur."

De eerste aanblik is al geweldig, de schubvormige platen en al die rondingen zijn gewoon heel bijzonder. Wat een architectuur!
We lopen er eerst een rondje omheen beneden. Om exact 10 uur komt er ineens nevel uit de waterpartij. Ook dit is een kunstwerk! Uit 1000 punten wordt er een magische nevel over het water geblazen en wordt het Guggenheim omhult in een mystieke nevel. Geweldig! Het verraste ons, we hadden er niet over gelezen.
Voor het museum aan het water staat een gigantisch grote bronzen/stalen/marmeren spin. Het kunstwerk is van Louise Bourgeois, en heet "Maman", moeder. De spin heeft marmeren eieren in haar buik. Het is gewoon een geweldig mooi beeld, voetpad loopt er gewoon dwars onderdoor.
Bij een Afrikaan met een kleedje vol spinnen kopen wij onze eigen Maman. Hij maakt ze zelf van draad, echt ontzettend leuk! Hij staat er de hele dag, behalve als er politie komt zegt ie.

Voor het Guggenheim staat "the Puppy" van Jeff Koons.
Ook zo'n super leuk kunstwerk! The Puppy is een 12 m hoog kunstwerk van een west highland white terrier. die aan de buitenkant bekleed is met 70.000 levende bloemen. Deze bloemen staan op 25.000 kilo aarde die omhooggehouden wordt door een stalen frame. Om de bloemen van water te voorzien, heeft het een ingebouwd irrigatie systeem.
Dit is nog eens schattige kunst! Alles staat compleet in bloei, echt ongelofelijk mooi gedaan. Hij staat er al jaren te pronken.

Uit nieuwsgierigheid hebben we kaartjes gekocht voor het museum, online zijn ze 16€.
Niet voor de moderne kunst (daar zijn we niet van), maar om de architectuur van binnen te bekijken. Die valt een beetje tegen, van buiten is ie vele malen mooier en de kunst die is voor ons compleet niet te begrijpen. Strak, abstract, grote objecten van staal. Gewoon spuuglelijk! Toch is het blijkbaar een topmuseum op zijn gebied. Wij vinden het maar "mwah" op zijn best gezegd, haha!

Op naar de koffie! Het koffietentje heeft een prijs gewonnen voor de beste koffie van Bilbao, en terecht!
We lopen een route in dit wat modernere deel van de stad. Bekijken wat pleintjes en prachtige kerken. Dan steken we de rivier terug over naar de Casco Viejo. Wat een drukte ineens! Heel Bilbao is op de been lijkt het.
Op de Plaza Nueva bij tapasbar "Zaharra" eten we wat pintxos voor lunch. Het is retedruk, we hebben nog net de 2 laatste plaatsjes aan de bar. We kiezen de mooiste pintxos uit. Niet dat we weten wat het allemaal is. De buurvrouw aan de bar legt uit: de kroket met binnenin een zwarte ragout is van
inktvis puree met inkt, met een zoete pimiento er op. Superlekker! Ieder 3 pintxos en een drankje en we zitten er vol van.
Snel terug naar het hotel, er is heftig onweer op komst!
Net op tijd zijn we bij het hotel, het dondert als een malle en steeds bliksem en knetteren. Onderweg scoren we nog een typisch Bilbao's gebakje, en de koffie doen we bij het hotel.

In de avond wordt het droger. We willen bij Alisas gaan eten maar die blijkt ineens gesloten. Er is heel veel dicht qua restaurants. Dat vinden wij vreemd op zondag avond.
We belanden uiteindelijk bij een super duf restaurantje. Het eten is slechts middelmatig hoewel ze op TripAdvisor toch een goede rating hebben. Als we richting Guggenheim lopen zien we ineens wel gezellige hippe tentjes die open zijn. Een gemiste kans dus.
De "fuegos" bij het Guggemheim, de vuren stellen niet zoveel voor. Maar de verlichte voetgangersbrug over de rivier is wel prachtig! Het is vochtig warm, nog 23 graden. Langzaam slenteren we terug naar het hotel. Toch weer bijna 20km in de benen en veel gezien vandaag ondanks het onweer vanmiddag.

Of je het nou mooi vind of niet (ik wel!) jullie foto’s zijn weer prachtig!

Jolinde 2023-06-18 22:41:23

Veel herkenbare plaatjes en met jou uitleg erbij wordt het nog duidelijker

Jenny 2023-06-19 06:02:20

Volgens mij is dat wel een hele gave stad voor een stedentrip! Vind dat museum er wel gaaf uitzien, maar echt mooi??? Geniet er nog even van!