Expedition 6

Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Vrijdag 24 juni, Edinburgh. De regen komt met bakken uit de hemel. Dat past precies bij de bestemming van ons reisje, we gaan namelijk naar Schotland. Daar schijnt het echt heel vaak te regenen. Naar Edinburgh om precies te zijn. Dit keer gaan we met twee andere vriendenstellen, Gerrit & Christine en Ronald & Ingrid. Het is voor de eerste keer dat we gezamenlijk zoiets ondernemen, maar we kennen elkaar al echt heel lang. Een reisje met 6 "Expedition 6" dus.
We nemen de bus naar Airport Eindhoven, die stopt er precies voor de ingang, in de parkeergarage.
Er staan bijzonder veel mensen te wachten op de bus. Zo lijkt het in eerste instantie ja. Maar al die mensen in lange rijen in die parkeergarage, en dan nog het bochtje om..... Die staan dus helemaal niet te wachten op de bus!
Dit is de rij voor de security!
Het duurt ongeveer een uur voor je het airport gebouw in bent dit is een complete chaos!
Het regent ondertussen stug door.
De anderen zijn inmiddels ook gearriveerd en staan 100m achter ons in de "security" rij.
Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt. En dan moet het zomer seizoen nog beginnen. Tja.... Niks aan te doen, gewoon rustig blijven.
Ondertussen zien we wel heel wat mensen stug naar de ingang lopen zonder aan de rij deel te nemen. Behoorlijk asociaal gedrag!

Binnen schuifelen we langzaam verder. Bij de AH snel een gevulde koek. Duur maar krakend vers. Lekker!
En dan ineens zien we op borden dat passagiers voor de vlucht naar Edinburgh zich mogen melden voor de fasttrack. Hehe, nu gaat't sneller. Via een binnendoor gangetje direct naar security. Hartstikke fijn. Nu gaan we de vlucht zelfs misschien wel halen. Ook de horde "douane" wordt genomen. Het is inmiddels "last call" voor de vlucht naar Edinburgh. Ingrid durft zelfs nog even een sanitaire stop te maken. Gewaagd!
We zitten amper in het vliegtuig of de deuren gaan dicht. Mondkapjes hoeft gelukkig niet meer ook heel fijn.
Maar poeh hee, wat een onderneming. Vliegen is dezer dagen niet meer zo vanzelfsprekend.

Wordt je vlucht niet geannuleerd, dan gaan ze wel staken. Of je staat 3 uur in een rij voor security. Ga je je vlucht nog wel halen? Het is net een russische roulette vliegen in deze tijden. Houd mijn hart vast voor de zomerperiode.

Maar goed, we zitten dus op tijd in het juiste vliegtuig. De expeditie kan beginnen.
Enfin, aangekomen in Edinburgh. Het is maar 5 kwartier vliegen. Vanuit de airport nemen we een taxibusje naar ons gehuurde huis in Portobello. De chauffeur Doug is tevens een persoonlijke gids. Hij blijft maar informatie spuwen, zoveel we kunnen het niet onthouden. Look at left, and you will see this or that.
En nou, het is gewoon niet normaal zo mooi en pittoresk dat oude Edinburgh. We zien het kasteel en de old Town vanuit de taxi.
Ons gehuurde huis is ook prachtig. In een pittoresk oud straatje hebben we een heel huis gehuurd. Met tuin, en 4 slaapkamers. Er hoeft niemand op een bedbank gelukkig!

Op 2 minuten lopen van Portobello Beach. Een familie strand aan zee. Heel gemoedelijk en leuk.
We gaan lunchen in The Beach House bakery. Een lekkere clubsandwich met een drankje. Het is hier een uur vroeger, dus we zijn er wel aan toe.
Daarna wat flaneren over de boulevard.
In de middag de buurt verder nog wat verkennen, en inkopen doen.
Ook ff langs de bakker voor wat taartjes. In onze eigen tuin genieten we van koffie met gebak. In het zonnetje want het is prachtig weer! Warm zelfs.
Daarna nog wat alcoholische versnaperingen. Genieten! We bewonderen de mooie schoorstenen van de buren en het zeer bijzondere loodgieterswerk aan de achterkant van elk huis hier.

In de avond gaan we op pad om te gaan eten. We zijn nog geen 3 minuten op pad of ineens begint 't keihard te regenen. Het Thaise restaurant wat we in gedachten hadden accepteert alleen cash (hebben we niet) en er zit niemand binnen. Geen goed teken. Twee andere restaurants zijn fully booked. Blijft over een vage ongezellige pub of een Indiaas restaurant. We kiezen de laatste, en we worden niet teleurgesteld. Een explosie van smaken plus een ontdekkingsavontuur voor Christine en Gerrit die nog nooit eerder Indiaas aten. We smullen van de papadums with seeds, Naan broden met knoflook en Peshwari naan (zoet). Sizzling tandoori dishes, verschillende curries. Samen met grote flessen Indiaas Cobra bier en de mango lassies brengen wij hier een super gezellige avond door.
No sorry sir, een toetje kan er echt niet meer bij!
We ploffen nog ff neer in onze zitkamer op de 1e etage. En dan is het stilletjes aan tijd om de oogjes te sluiten.

Dus bij jullie verliep het ook niet soepel. Wij 2 dagen later weg na annulatie vlucht Schiphol. Toen Eindhoven ging wel vrij snel. Heel veel plezier, reis klinkt erg leuk en lijkt me een mooie stad.

Inge 2022-06-25 08:17:15

Ik was nl helemaal in verwarring toen ik de kop van je reisverslag las... ik dacht huh gaat er iets mis op de socials, zitten wij in Schotland?? een bug? Wij reizen met ons gezin 4 kids sinds 2009 onder de reisnaam Expedition6 -nu sinds afgelopen reis ook aanhang meereisde tijdelijke omgedoopt tot Expedition9, maar Schotland zat daar nog niet bij ;) Maar realiseer me voor een onderscheidende naam is Expedition 6 niet uniek genoeg. Veel plezier daar!

Expedition 6 or 9 2022-06-25 08:36:00

Nee vond 't wel leuk die naam voor ons, alleen bij 't artikel van gisteren hoor! 😜

BoschVertrekt 2022-06-25 08:48:59

Haha, jullie zijn de reizen van de afgelopen 3 jaar aan het inhalen! Heerlijk genieten hoor. Je leeft tenslotte maar één keer.

Marjo 2022-06-25 09:11:52

Wat leuk, alweer op reis 😅😅🥳 Mooie stad, geniet!

Moniek 2022-06-25 09:26:47

Leuk, Edinburgh! En dat schotse taaltje ...🤔🙃🤣 Veel plezier.

Monique 2022-06-25 10:24:12

Wat gezellig! Veel plezier daar.