Het klimmetje waard

Macedonië, Ohrid

Extra vroeg op vandaag. We mogen zelfs een half uur voor de normale tijd komen ontbijten. Dat is aardig zeg! Om 7.45 uur schuiven we aan. We gaan vandaag een heel stuk verder reizen naar Ohrid. We hebben al kaartjes online gekocht, thuis al. Om tijd te besparen nemen we een taxi, die doet er maar 4 minuten over. De taxi maffia durft hiervoor 20€ te vragen, de werkelijke prijs is 2 à 3€. Dat lukt ons niet, we komen overeen 5€. Tis ook werkelijk overal ter wereld hetzelfde, taxi's proberen je altijd een poot uit te draaien! Maar goed, we staan op het busstation, een betonnen sovjet bunker. Bij het juiste loketje tonen we onze uitgeprinte buskaartjes met codes. Om onduidelijke reden moeten we nog 30 mad (0,60€) per persoon bijbetalen, iets met busterminal tax. Krijgen we elk nog 2 bonnetjes erbij. De bustickets waren duurder dan onze vluchten! De bus van de firma Makedonija Soobrakaj blijkt een VIP bus. Geweest ja, in een ver verleden! De meeste ramen hebben schade, in die zin dat er condens tussen het dubbelglas zit. Die gaat nooit meer weg, dus je hebt matglas. Veel stoelen kunnen alleen in de ligstand, en de hoofdsteunen van nepleer bladderen af. Dat waren de minpunten, de bus zit toch erg comfortabel, en de chauffeur rijdt veilig, en is heel aardig.
We kunnen op de eerste rij zitten. De rit duurt zo'n 3,5 uur inclusief 1x sanitaire stop.
Zodra we Skopje uitrijden veranderd het landschap.
De besneeuwde bergtoppen komen dichterbij. Eigenlijk rijden we zowat de hele busreis langs hoge bergketens met witte toppen. Supermooi!
Er zijn stops in Tetov en kleinere dorpjes om mensen in en uit te laten.
Onderweg stikt het ook van ooievaars stelletjes op hun hoge nesten. Dat blijft toch altijd bijzonder. Dwars door het National Park Mavrovo.
Tegen half 1 rijden we Ohrid binnen, het eindstation. We moeten even zoeken naar ons appartementje. Een prima erg ruim appartement met aparte slaapkamer voor Frans, en voor ons een groot bed in de woonkamer. Verder hebben we een keuken, badkamer en royale zithoek, plus 2 balkons. Bovendien vlak bij het oude centrum.
We lopen meteen het centrum in. Het is inmiddels bijna 2 uur, dus eerst even een klein hapje eten.
Ohrid blijkt een gezellig druk stadje, aan een groot meer, het meer van Ohrid. Een gedeelte van dit meer grenst ook aan Albanië.
We lopen eerst langs de boulevard, dan een stukje de old town in, langs diverse kerkjes (allemaal gesloten helaas) tot we weer bij het meer uitkomen.
Hier loopt een heel gaaf houten vlonderpad langs het water af. Aan de andere kant is rotswand. Na een tijdje zien we ons einddoel al liggen, de Saint John at Kaneo kerk.
Nog een stukje naar boven klimmen en dan zijn we er. Zeer pittoresk ligt die kerkje op een klif. Het Macedonisch orthodoxe kerkje, dat gebouwd is in de vorm van een kruis kijkt uit over het meer van Ohrid. En wat voor een uitzicht! Het is een adem benemende plek, zo mooi!
De binnenkant is piepklein, met een prachtig altaar. Veel beschilderingen en prenten van heiligen. Mensen komen een kaarsje opsteken en bidden. Lianne en Michel klimmen nog een stukje hoger voor een topuitzicht van bovenaf. Mooi, mooi!
Het is prachtig weer, warmer dan voorspeld, zo'n 16°C met volop zon. Bofkonten dat zijn we!
Via een andere weg lopen we naar beneden. Overal staan bomen in de bloesem, en we zien ook wilde irissen. We komen langs hele oude en hoge koopmanshuizen van de familie Robevi. Heel hoog, en met een typische bouw is dit echt een beroemd gebouw in Ohrid. Tijd voor een drankje op een buitenterras. Langs nog meer gesloten kerkjes, hopelijk is er morgen meer open.
Het loopt al tegen vijven als we er zelf ook klaar mee zijn voor vandaag.
In de avond nog een wandelingetje naar een restaurant. Vlakbij is de prachtig verlichte moskee van Ali Pasha. Hij lijkt wel uit de Efteling te komen zo mooi die verlichting.
Voor het restaurant staat een 1100 jaar oude plataan die in 2en is gespleten.
Vanavond nog even een planning maken voor de plekjes die we morgen nog willen gaan zien!

Ziet er weer goed uit Lianne en mooi weer heerlijk

Vivian 2024-03-23 21:52:03

Mooi is het daar. Ben aan het oriënteren om noord-macedonië te combineren met albanië. Zoals je al zegt: beide liggen aan het meer van Orchid. En weer mooie foto's!

Monique 2024-03-23 23:09:46

Jullie zijn inderdaad bofkonten!! En niet alleen om die heerlijke temperatuur!

Ans 2024-03-23 23:58:07

Wat een mooie foto's en leuke reisverslagen. Het is daar heel bijzonder en goed toeven. Het voorjaarszonnetje maakt alles heel aantrekkelijk. Jullie zijn echte reizigers die volop kunnen genieten en zich geen poot laten uitdraaien.

Gerda en Ben 2024-03-24 11:09:25

Dat ziet er prachtig uit zo in het voorjaar met ook alle bloemen in de bomen en bloemen. Is het nou ook druk in zo’n stad??