Wollige winkeltjes

IJsland, Reykjavik

Vrijdag 23 juli, Reykjavik.
We hebben echt een fijne kamer. Net 'n hotelkamer met ensuite badkamer. Het bed is ook erg comfortabel en royaal. Op de gang ontmoeten we bekenden. Het oudere Deense stel waarmee we ook in Akureyri in de airbnb zaten. Nou, das ook wel heel toevallig weer. Zij hebben de eenvoudigere kamer geboekt zonder eigen badkamer, en met een heel smal bed. De man heeft op de bank geslapen vannacht blijkbaar. We praten een hele tijd, over reizen en zo..... Heerlijk!

Het weer is grijs, er zou ook lichte regen komen. Ook voor de komende dagen zal het niet veel beter worden.
We gaan van start, jassen aan, er is 13°C voorspeld. Reykjavik is redelijk compact, je kunt alles te voet. De huurauto krijgt een rustdag.
De beeldentuin bij het Einar Jonsson museum bekijken we het eerst. De 26 prachtige bronzen sculpturen met hoge symboliek zijn het bekijken zeker waard.

De Hallgrimmskirkja, de bijzondere moderne kerk is opgebouwd uit "basalt zuilen" die je op meerdere plekken in IJsland ziet. Mooie architectuur. De kerk zelf is vrij eenvoudig. Er is een imposant orgel wat ook live bespeeld werd toen wij daar waren. En er is een bijzonder doopvont dat helemaal uit glas bestaat. Heel gaaf!
Tegenover de Hallgrimmskirkja is een leuk restaurantje. De Denen waren daar vol lof over.
We besluiten tot een vroege lunch van Kjötsúpa, lamssoep. Een goed gevulde erg lekkere maaltijd soep. Zowel dit adres als de soep zijn dikke aanrader!
De buren eten gefermenteerde haai met Brenvinn schnapps. Best heftig, tis namelijk pas 11.30 uur.

We schieten een gezellig straatje in. Met allemaal cafeetjes, winkeltjes, en street art op de muren en op de straat zelf. Gezellige winkeltjes vooral de wolwinkeltjes. Ijslandse wol is big business in IJsland. De prachtigste gebreide truien en vesten, wollen dekens, pluizige schaapjes, de wol zelf, mutsen, en je kunt het niet bedenken wat ze niet verkopen!
Echt een shopping paradijs, allemaal leuk, allemaal mooi.
Maar ook allemaal stikduur helaas. We zien een prachtige houten ram met metalen poten. Prachtig voor na de verbouwing. Maar misschien is ruim 210€ toch een beetje over de top. Past ook echt niet in de bagage. Maar prachtig is het ding wel!

Een koffie dan maar. In een leuk tentje. En daarna door naar de oude haven. Aan het einde van een pier ligt daar het kunstwerk "Þúfa (th-oo-fha), gemaakt door Ólöf Nordal in 2013. Een grassige bolle heuvel waar je op kunt lopen. Bovenop een klein hutje waar ze vroeger vis in droogde. Die hingen er ook nog in trouwens.
Heel mooi, lekker groen en fris, maar vooral een heel leuk kunstwerk.

We bezoeken nog een foodhall, dit concept vind je tegenwoordig overal. Veel kleine eettentjes, allerlei multi culti keukens.
Via de "Sun voyager", een heel ander kunstwerk aan de kade lopen we weer richting onze airbnb. De sun voyager is een groot kunstwerk van RVS op een granieten ondergrond gemaakt door Jón Gunnar Árnason. Het lijkt een viking boot, maar zo is het niet bedoeld. Het is een ode aan de zon. Die is er nu even niet, maar het kunstwerk is echt een plaatje ook zonder de zon.

Vol indrukken lopen we terug naar onze standplaats. Ondanks de grijze dag toch weer een fijne dag!