Aperativo

Italië, Milaan

Woensdag 23 september
Milaan.
Na ruim een half jaar het land niet meer uit te zijn geweest, vind ik het de allerhoogste tijd. Tijd voor een reisje, zomaar ff tussendoor. De keuze is niet moeilijk, aangezien bijna heel Europa zowat oranje gekleurd is, dus verboden gebied. Blijft over bella Italia.
Een ticket is zo gescored, we vliegen met Wizz air voor een prikkie naar Milaan.
Nooit geweest, wellicht leuk voor een paar dagen. We gaan het zien!
Op 't vliegveld is het overal mondkapjes. Iedereen doet dat ook heel braaf. Het is wel erg warm, maar ja je moet er ook wat voor over hebben. Het vliegtuig is voor meer dan de helft gevuld, en de vlucht duurt amper een uur.
Milano Malpensa airport is huge, dus dat is wel even flink doorstappen om op tijd in de trein te komen. De Malpensa Express vertrekt om 15.13 uur, de rit duurt bijna 1 uur.
Het ticket voor de trein is precies even duur als de vlucht. Reistijd ook bijna even lang.
Op Milaan Centrale vergapen we ons aan het werkelijk prachtige gebouw. De metro hebben ze ergens om een hoekje verborgen, maar na enig zoeken, en nog eens vragen aan een norse carabinieri, zien we ineens een grote rode M, de M van Metro.
We kopen een 3 daagse pas voor het openbaar vervoer wat direct een "enorme" aanslag op ons budget is, hij kost namelijk wel 12 euro voor 3 dagen.

We hebben het Ramada Milano geboekt. Bij het inchecken krijgen we een verrassing. Een gratis upgrade naar een suite! Hoe leuk is dat zeg! Als we daar binnengaan zien we pas echt hoe gaaf de suite is. Twee grote tv's, een vanuit het bed, en eentje in de zitkamer. Er is een walk in closet, een nespresso machine, we kunnen ons geluk niet op.

Na de eerste Nespresso besluiten we op pad te gaan. Hoe mooi de suite ook is, we komen om wat te zien. We gaan naar Navigli Grande, een buurtje met twee kanalen. Daarover werd vroeger onder andere het marmer voor de bouw van de dom vervoerd. Nu is het een heel hip buurtje, met overal terrassen, veel gezelligheid, en bedrijvigheid. Binnenplaatsjes met kunstgaleries, mode zaakjes. En overal restaurantjes met terrassen buiten. Langs het kanaal. Overal aperativi.
Als je een drankje koopt mag je gebruik maken van een buffetje. Of zoals bij ons, we kopen een tapas plank, echt mega groot. Inclusief een drankje naar keuze.
Lianne met een Aperol spritz limone, en Michel een mojito. Dat is pas echt genieten!
Wat hebben we dit gemist! Het reizen, het vliegen, je onderdompelen tussen de locals, genieten van zoiets kleins als een aperativo. Andere talen rondom je horen. Piano, piano, niet veel haast. Afsluiten met 'n geweldig lekkere cappuccino in een koffiebar, ook langs het water. Yeah, we're back! We hebben het echt wel gemist!

Wat leuk hè, om weer effe weg te zijn! Ik ben toevallig ook een midweek weg. Zit met vriendinnen in een huisje in Epe! Óók heel gezellig en al veel gezien en gedaan hier in de buurt. Fijne vakantie in Italië 😀

Marjo 2020-09-23 23:43:21

Heerlijk weer dit zeg! Genieten en heerlijk even weg. Wij hebben woensdag besloten dat we toch ook.nog weggaan. Mm moeder lag in ziekenhuis maar is weer thuis en gaat goed dus wegwezen! We hebben 3 weken en gaan zondag( misschien al zaterdag) richting Toscane met de auto. Roteind maar wilde altijd al eens naar Toscane dus nu maar doen dus. Minimale voorbereiding helaas, moet nog veel werken deze week, maar gids mee, internet en moet wel lukken. Jullie nog veel plezier, klinkt al erg goed !

Inge 2020-09-24 09:05:53

Leuk geschreven! Veel plezier

Patty 2020-09-24 09:55:24

Heerlijk genieten; ander taaltje, andere cultuur en allerlei mooie dingen beleven. Veel plezier!

Monique 2020-09-24 10:08:43

Dankzij mijn goede tip!!!! Geniet ervan!

Carry 2020-09-24 10:22:04

Geniet ervan🥂

Sonja 2020-09-24 12:10:17

Ja, lekker genieten van het Italiaanse leven! Wij zijn za.jl. naar Como gereden en na enkele dagen Bloemenriviera (met 29 graden aan het zwembad gezeten) zijn we nu in Toscane aangekomen. Ik bewonder inderdaad de Italianen die allemaal mondkapjes dragen, dat zie ik in Nederland nog niet gebeuren.

Lida Roest 2020-09-24 16:09:27

Jullie zijn echte genieters en groot gelijk hebben jullie! Na lezing van jullie leuke verslag keken Jan en ik elkaar aan en kregen we direct zin ook een dergelijk uitje te organiseren. Wie weet... Blijf genieten! 😘

Wilma Velzen 2020-09-24 17:43:30

Nog gefeliciteerd met jullie trouwdag 💐