Some like it hot

IJsland, Múlaþing

Maandag 12 juli, Borgarfjörður Eystri.
De zee is gehuld in een dikke mist. Dat was ook voorspeld. We schuiven aan in het gezellige restaurant van Blabjorg om te ontbijten. Het ontbijt is uitgebreid en in buffetvorm. Er is zelfs artic kaviaar! Eigengemaakte pindakaas (aanrader!), jams in spannende combinaties, zoals abrikozen met chilipepers. Alles biologisch en zelf gemaakt. En dat proef je! De skyr met noten is verrukkelijk! Eigenlijk is alles top.

We nemen koppen thee mee naar buiten en genieten van de zon. Na een lunch in de guesthouse rijden we een landweggetje af naar een startpunt van een trail. We lopen naar het bergmeer Gaesavatn. Eerst door moerassig gebied en daarna heuvel op. Over een smal richeltje en dan achter enkele heuvels is daar 'n groot bergmeer. Direct achter het meer liggen hele gave witte bergen van rhyoliet. Dat is een vulkanisch gesteente met een hoog silica gehalte, ik heb 't ook op moeten zoeken. We lopen bijna 2 uur over de Urdalholar trail. Het was een leuke wandeling, en we konden 'm in ons T-shirt lopen, heerlijk weer is het. Onderweg nog mooie vogels gezien.

Terug in Blabjorg zijn de hottubs vol mensen. We hebben wel 'n pilsje en wijntje verdiend, dus dat is dan de volgende activiteit.
Goed, de hottubs zijn leeg, dus snel naar de spa. Voor je er in gaat moet je naakt douchen, daarna je badkleding pas aan. Dat is zo in alle zwembaden, spas, blue lagoons, etc. Is wettelijk bepaald. De hottubs zijn heerlijk! Na 'n tijdje komen er een Ijslandse vrouw en dochter bij. Ze doen elk jaar 'n rondje ijsland samen. Ze is boerin, heeft schapen en ijslandse paarden. De dochter heet ook Iris en is 23. Wat leuk ook weer! Na 'n tijdje wordt het wel erg heet in de hottub. De alcoholische versnaperingen....... Pfff das dubbel zweten!

In het restaurant is pas om 21 uur plek. Stom dat we niet gereserveerd hadden vanochtend!
Dan toch maar eerst naar de puffins. Het is pas half 8, maar we gaan kijken. Nou, ze zitten er gewoon hoor! Wel minder dan over 'n paar uur misschien maar ze zijn er wel. Wat fijn! Het blijven aandoenlijke beestjes. Een beetje klungelig hoe ze lopen. Ze maken ook rare geluiden. Maar vliegen en visjes vangen daar zijn ze sterren in!
Na een uurtje gekeken te hebben rukken we ons met moeite los van de vogels.

In het restaurant bestellen we de catch of the day, en dat is "cod", kabeljauw. In een pannetje met groenten en een salade. Het smaakt geweldig goed, en het is een flinke portie. Een laat etentje, maar het wachten waard.

hoi hoi wat maken jullie veel moois mee geweldig