Koffie met een ei

IJsland, Hveragerðisbær

Zondag 25 juli, Hveragerdi.
Vandaag vertrekken we uit Reykjavik. We hebben hier 3 nachten geslapen. We pakken de spullen weer in, en rijden nog even langs Perlan. Boven op een heuvel staat dit bijzondere gebouw. Vijf megagrote, voormalige watertanks zijn nu in gebruik genomen als museum en tentoonstelingsruimten. In het midden is een grote glazen koepel gemaakt. Boven in die koepel is een ronddraaiend restaurant en buiten is een observatie dek. We rennen door de regen naar binnen. Boven op het dek waaien we bijna uit ons vel. Wat een honde weer!
Vandaag is het geen weer om erop uit te gaan, het is echt weer om met 'n warme chocomel voor de open haard te gaan zitten.
In het draaiende restaurant nemen we een cappucino. Ondertussen houden we de email in de gaten.
We hebben weken geleden al een helicopter vlucht geboekt voor vandaag om de vulkaan van bovenaf te zien.
Maar met zulke harde wind en regen is het wel een beetje kansloos. We zijn dan ook niet echt verbaasd, eerder opgelucht, dat de vlucht geannuleerd wordt. Ze laten dat een uur voor vertrek weten, zoals ze bij het boeken van de vlucht al communiceren.
Of we zo snel mogelijk willen bellen. Lianne belt, en ze verzetten ons naar een vlucht voor morgenmiddag. Wie weet is het morgen in elk geval wat beter weer.

Dan maar door naar onze volgende overnachtingsplek, Hveragerdi.
Onderweg weinig zicht, mistig door opspattende regen en nevel. We blijken een berg over te moeten waar je zicht amper 10 meter is.
We besluiten de planning aan te passen en niet verder te rijden naar de verdere bezichtigingsplekken. Het is gewoon veel te nat om überhaupt iets te doen.

In Hveragerdi is een "bakari", een grote bakkerij.
Daar nemen we de lunch van verse paprikasoep, brood, en koffie. Heerlijk! Je mag alles onbeperkt bijscheppen. De bakkerij is populair, ze doen goede zaken. Het brood is superlekker.

We slapen bij het Skyr guesthouse, en hoewel we vrij vroeg zijn mogen we al in onze kamer. Een mooie moderne kamer met grijs/licht olijfgroene tinten.
Het is inmiddels opgeklaard en we besluiten om toch iets te gaan doen. Naar het Geo Thermaal park Hveragardurin. Even kijken hoe we daar komen. We zetten de navigatie aan in de auto. Huh.....het is maar 200 meter hier vandaan. Das natuurlijk belachelijk om met de auto te doen. En inderdaad het ligt net op de hoek. Heel Hveragerdi is geothermisch actief, overal rookpluimen uit de grond. Er zijn hier veel kassen met gewassen. De grond is warm dus dan groeit het wel.
Het terrein van het geopark is niet heel groot, je hebt het in een half uurtje wel gezien. Er is een kleine geysir, wat poeltjes en een klein stomend riviertje met mooi gekleurde algen in slierten. Er waren prachtige blauwe poeltjes maar die zijn droog gevallen na een aardbeving in 2008. Voor 100isk koop je een ei aan de ingang, je kunt 'm koken in een gehaakt netje aan 'n bamboestok in een bubbelend kokend heet bronnetje. Koffie erbij, en dan dat vers gekookt ei. Leuke combi!

Dan nog even rijden naar de Kerid krater. Onderweg probeert de zon terrein te winnen. Kleine stukjes blauwe lucht. Het zicht is ook verbeterd, je kijkt kilometers ver nu. De Kerid krater is populair, de parkeerplaats staat goed vol. De krater is prachtig roodbruin gekleurd met felgroene stukken mos. Het water in de oude vulkaan krater is fel blauw. Ook weer een bijzondere combinatie. Je kunt makkelijk een rondje rond de kraterrand lopen. En dat halen we net niet droog. De regen is terug!

In Hveragerdi gaan we uit eten. Olverk is een bekende brouwerij/pizzeria. Das altijd een goede combinatie toch.
Een vers getapt pilsje, en een grote knapperige pizza. Je kunt zo in de brouwerij kijken door 'n glazen wand. Leuke, hippe tent!
Hopende op beter weer voor morgen, tot dan!

goeie reis

Greet 2021-07-27 10:30:41

bedankt voor het mooie verslag ik heb er van genoten

Greet 2021-07-27 10:32:32

Hoi, De kerid krater doet me denken aan de krater op paaseiland!

marjo 2021-07-29 16:56:09

Ja Marjo nou je het zegt!