Kerstmis in juli

IJsland, Akureyri

Zaterdag 17 juli, Akureyri.
Bijna het eerste wat we doen als we opgestaan zijn is de auto checken.
Of het rode waarschuwing lampje niet stiekum weer is op komen poppen. Gelukkig...... Alles is oké met de banden.
Vandaag gaan we verder reizen richting het noorden. De afstand is niet zo ver, minder dan 65 km als je tenminste geen uitstapjes zou maken onderweg.
De zon is overigens ook weer van de partij. Heel fijn! Alles ziet er direct een stuk beter en gezelliger uit als de zon schijnt.
De Godafoss (waterval van de goden) is maar een kilometertje of 14. Van een afstand lijkt ie best klein, maar van dichtbij toch best indrukwekkend. Ook hier komt het water met volle kracht naar beneden, maar niet zo absurd hard als die van gisteren.
We lopen aan beide kanten van de waterval want er is ergens een voetgangersbrug.
En van beide kanten is het zicht weer heel anders.
In het restaurantje drinken we koffie.

Daarna rijden we verder richting Akureyri. Je kunt met de (tol) tunnel of via de oude weg. We nemen de oude route 1, en we hebben er geen spijt van. Wat een vista's onderweg, gewoonweg adembenemend! Sneeuw op de bergen, en mooie valleien.
En dan de fjord waar Akureyri aan ligt. Het blauwe water steekt mooi af bij de besneeuwde bergtoppen.

We zijn op weg naar het kersthuis (Christmas house), dat ligt een stukje buiten Akureyri. We komen aan bij een heel zoet rood met wit kersthuisje. De ijspegels hangen aan het dak. Binnen is het een en al kerst. Een heel schattig winkeltje met 2 verdiepingen vol met de grappigste, mooiste, leukste kerstversieringen. Buiten een bord, nog maar 160 dagen tot de kerst!
Overal kerstmuziekjes. Heel bijzonder, vooral omdat het nu juli is.... Maar ook wel grappig.
We drinken en koffie en zitten lekker buiten in de zon. Er is ook 'n groentekraam en een decoratie winkeltje bij het complexje.

Bijna 18km verderop ligt een bijzonder gebouwtje, namelijk de turfkerk Saurbæjarkirkja.
Hoe zou je dat nou uitspreken?
Gebouwd in 1858 en een van de 6 laatste turf kerkjes in IJsland. De kerk heeft dikke stenen muren, met een dak van houten spanten. Er zijn enkele mensen bij het kerkje, met een dopeling. We mogen nog net even binnen kijken want de dienst begint zometeen.
Het turf kerkje is echt mooi en heel compact. Het omweggetje zeker waard!

Terug naar Akureyri. De 4e stad van het land, en de grootste stad in noord IJsland. Er wonen ruim 18.000 mensen en de stad ligt aan het fjord Eyjafjörður. Vreemd om weer in een "stad" te zijn. Nouja, het voelt meer als een groter dorp. We slapen in een Airbnb vannacht, bij Audrey en Andy. Deze Britten, wonen en werken sinds 3 jaar hier en runnen dus deze b&b "Artic Cottage" van 2 kamers. De ontvangst is zeer hartelijk! De kamer is gezellig, we hebben de green room.

We gaan Akureyri verkennen. Het is nog geen 5 minuten te voet naar het centrum, wat uit een pleintje en twee winkelstraten bestaat. Er is een grote moderne kerk, Akureyrarkirkja. De deur is potdicht. De kerk staat hoog, op een heuvel dus het uitzicht is erg mooi.
Vanaf de kerk nog 600 meter via een steile weg en dan ben je bij de Botanische tuin. Een prachtig aangelegde tuin, en wat staat er veel in bloei zeg! We zien er uitbundige bloemenperken. Maar de allermooiste bloem is zonder twijfel een bloem die we nog nooit hebben gezien. Een hemelsblauwe klaprozen soort, echt geweldig! Er staan er honderden, en ze staan nu net op hun mooist.
Het terras in de botanische tuin zit tjokvol, begrijpelijk met dit weer! Het is echt warm, heerlijk sandalen en t-shirt weer!

In de winkelstraat zijn relatief veel winkels met outdoorkleding. Icewear, en 66North bijvoorbeeld. En er is een onopvallend "handverk" winkeltje met handgebreide truien, lopi wol, en aanverwante artikelen. En daar ligt ie dan, de ijslandse wollen deken in de perfecte kleuren! Van Lopi wol met ster motieven in wit met taupe kleur. Made in Iceland. Niet goedkoop, maar we hebben gisteren een flink bedrag bespaard door niet naar Myvatn Nature baths te gaan. Ongeveer gelijk aan de wollen deken. Het winkeltje gaat over een half uur dicht. De deken is te perfect om niet tot aanschaf over te gaan. De BTW kunnen we terug krijgen op het vliegveld. Wat let ons! Zal prachtig staan straks in ons huis na de verbouwing. Een mooi aandenken.
Dan nog even, ja alweer, een koffie met een kersenkoek erbij op het terras bij de "bakari". En we gaan nog even gluren bij de "Vinbudin" de Ijslandse drankenwinkel. Want wat kost de drank hier nu eigenlijk? Een eenvoudige fles wijn is al snel 20€, een fles sterke drank minimaal 35€, en een blikje bier 2 tot 3€. Er wordt ingeslagen alsof het allemaal niks kost.

Audrey heeft voor ons de was gedaan. Heel fijn, alles weer fris.
We koken zelf, tandoori kip van Knorr wereldgerechten. De keuken is goed uitgerust. De Denen in de andere kamer van het Artic Cottage koken ook zelf.
In de avond lopen we nog een rondje door het stadje. Akureyri is een fijne, gemoedelijke plek om weer even onder de mensen te komen.