¡Vamonos!

Nederland, Eindhoven

Bilbao, 16 juni. Opnieuw mogen we een reisje maken. Het is wel kort op het weekendje in Lecce, maar deze hadden we al eerder staan.
Vandaag vliegen we naar de stad Bilbao in het noord Spaanse Baskenland. Een wat onbekender stukje van Spanje, en -ook niet onbelangrijk- we kunnen weer vertrekken vanaf Eindhoven Airport. Een vroege vlucht, met vertrektijd van 7.05 uur. ¡Sí, en la mañana!
Het gonst van de activiteit op de luchthaven, er zijn maar liefst 9 Transavia vluchten die vertrekken tussen 7 en 8, waaronder die van ons dus.
Het is een indrukwekkende rij groene Transavia kisten.
We vertrekken ongeveer op tijd om iets na 7 uur.
Naast mij een man die met de groepsreis van Bolderman mee gaat. Ze komen uit Reusel met 4 man. Hij is er een beetje hyper onder. Mijn collega heeft deze reis 2 weken geleden gemaakt, en was er zeer enthousiast over.
Liever nog dan een groepsreis met 40 man trekken wij er zelf op uit.
Zo ook een jong stel op de airport, zij doen ongeveer hetzelfde als wij de komende dagen.
De vlucht van Eindhoven naar Bilbao duurt 1 uur en 45 minuten. Dus voor je er erg in hebt ben je er al. Bilbao airport is een klein vliegveldje. En we hebben geluk, de bus staat er al. Snel een Barik OV kaartje kopen want zo reizen we voor maar 1,50€ per persoon naar de stad. Bij de Plza Moyua moeten we er uit en dan is het nog een kilometertje lopen naar ons hotel Bilbao Plaza.
We worden er hartelijk ontvangen maar de kamer is nog niet klaar. Dat snappen we om 10 uur in de ochtend!
We stallen de koffertjes bij de receptie, trekken de teva's aan, en gaan op pad om de eerste route te gaan lopen.

De eerste stop is een koffie barretje. Heerlijk vers gezette koffie uit een grote Italiaanse machine. Een straffe bak, maar
o zo heerlijk!
Via het parque Etxebarria lopen een heuvel op. Boven heb je een prachtig uitzicht over Bilbao. Er staan luxe houten golvende ligbedjes, heel uitnodigend, maar allez mannekes, we moeten vooruit.

Na het park lopen we richting de Basilica Begoña. De aller populairste basiliek van Bilbao! Doña Begoña is de beschermvrouwe van Bilbao en haar beroemde houten beeld is hier te zien.
Er is net een mis aan de gang. Ze krijgen hier de kerk zelfs nog redelijk vol. De kerk zelf is prachtig met boog gewelven en een "goud" verguld altaar vol krullen en het beroemde beeld. Daar komt vast heel wat volk op af!

Via de vele trappen met kruisweg van best lelijke betonnen kruizen dalen we af naar beneden. Er staan prachtige gekleurde oude huizen langs het oude pad. Hier loopt de "Camino de Santiago", en we lopen 'm een stukje mee. Gewoon, nu we er toch zijn!
Onder aan de trappen komen we uit bij een plein, vlakbij de prachtige Plaza Nueva. Overal supergezellige restaurantjes en barretjes.
Nog even naar binnen gluren bij de Iglesia de Santos Juanes. Ook hier weer erg mooi in een overdadige, heftige barok stijl. We zijn er alleen. Tot er een hele groep binnen komt stappen. Wegwezen!

Het is inmiddels traditie, we gaan lunchen bij restaurant "100 Montaditos". Goed eten en even zo mooi van prijs. Al heeft hier ook de inflatie toe geslagen. De broodjes zijn nu 1,30€ en een halve liter cerveza (bier) of tinto de verano (zomerwijn) van de tap doet 2€ hier. Nog bijna niks dus.
We nemen beide een combinacíon van broodjes. Echt wel lekker!
Hier knapt een mens van op!
We lopen nog wat heen en weer door de prachtige kleurrijke 7 calles, de 7 straatjes.
Bij de catedral bewonderen we de rijke buitenkant. Al die details, hoe langer je kijkt hoe meer je eigenlijk ziet! Overal zijn verse kersen te koop voor 3,99€ de kilo. Spot goedkoop dus!

Uiteindelijk komen we aan bij de grote, overdekte gerestaureerde Mercado Ribeira. Het gebouw is prachtig met veel gekleurd glas-in-lood.
De vismarkt en versmarkt is eigenlijk veel uitgebreider dan wat we zien. Veel kooplui vinden het rond 2 uur wel welletjes. Toch zijn er nog enkele kraampjes met super verse grote vissen in allerlei soorten, kleuren en maten. Altijd leuk om even rond te neuzen. Ook is er een soort foodcourt zoals we die van Azië kennen. Wel bijzonder dat er nergens prijzen vermeld staan, maar we hebben ook al gegeten.
We steken de rivier over. Aan beide kanten van de rivier zijn vrolijk gekleurde gebouwen.
Het is inmiddels snikheet, thermometers op winkels geven 38°C aan maar die hangen pal in de zon.
We drinken nog een koffie en tinto bij een pulpería, een bar die inktvis als specialiteit heeft.
Een tafeltje op de stoep in de schaduw.
We hebben inmiddels bijna 14km en 6 uur gelopen.De wijk waar we daarna doorheen lopen is zeg maar erg "multicultureel", het voelt hier niet zo lekker.
We gaan nu terug richting hotel. We hebben een mooie ruime kamer. Tijd voor een kleine siësta, we waren ook al om 04.30 opgestaan vanochtend.

In de avond lopen we terug naar de wijk Casco Viejo. Onderweg veel regenboog vlaggen en optredens van dragqueens op een podium langs de rivier.
In de oude wijk gaan we eten bij "Kasko Bilbao".
Een druk terras met restaurant..we eten hier "croquetas de iberico" en een grote pan verse paella.
Heerlijk, en voldaan maken we de pan net niet leeg.
Er is veel drukte op straat. Orkestje, een kleine gayparade, en een bandje waar iedereen op los gaat. Iedereen gaat uit zijn bol, dansen op straat. Het is een gezellige boel.
Alle restaurants zijn vol, de terrassen ook.
We kunnen nu de catedral nog in, best mooi, maar er zijn hier veel mooiere kerken. Maar goed dat we vanmiddag nog niet er in waren gegaan op een ticket.
Nog ergens een koffie en dan slenteren we langzaam weer terug naar het hotel.
Bilbao, de eerste indrukken zijn erg positief.
Bovendien, dat baskisch valt ook reuze mee qua taal, met je Spaans kan je hier gewoon terecht.

Heerlijk weer even eruit!👍 Mijn broer zit er nu ook; zie je hem : doe 'm de groetjes!😘

Monique 2023-06-16 22:59:05

Fijne vakantie!

Moniek 2023-06-16 23:20:58

Wat een levensgenieters zijn jullie!! Yolo!!

Marjo 2023-06-16 23:37:11

Geniet ervan!

Sonja 2023-06-17 08:30:00

Mooie foto's en leuk verslag. Veel plezier daar!