Foxwild

IJsland, Grundarfjarðarbær

Woensdag 21 juli, Grundarfjorfur.
De zon is al op, nu wij nog. Het is hier alleen donker tussen 24 en 03 uur we zitten nog geen maand na midzomernacht. Lange dagen en korte nachten.
Na het ontbijt zitten we al om 9 uur in de auto. De eerste stop is de iconische Kirkjufell berg, met daarvoor de Kirkjufellsfoss, de watervallen. Misschien wel de meest gefotografeerde spot van heel IJsland. De zon schijnt dan wel, maar we waaien zowat uit onze jas! Maar het uitzicht is echt een plaatje!

Ergens een zijweggetje in naar 'n mooi kerkje met op de achtergrond de sneeuwkap van de Snaefellsjokul gletscher, Ingjaldshólskirkja. Een dramitisch mooie locatie! Maar het weggetje blijkt ergens afgesloten en de kerk is natuurlijk potdicht. Omdraaien dan maar. Door Olafsvik, en daarna draait de weg meer het binnenland in, richting de gletscher. Je kunt hier echter met een normale 4x4 niet komen.

Wel kom je langs een vulkaan krater waar je tot de kraterrand kunt klimmen. De Saxholl krater. Een hele perfecte symmetrische krater met een groot lavaveld rondom.
Een hele steile lange metalen trap brengt je tot boven. Pffff....als je er onderweg niet afwaait tenminste. Het is minimaal windkracht 8, zoveel wind hebben wij nog niet gehad deze reis.

De bocht om aan het einde van het Sneafellsness schiereiland brengt je bij het zwarte strand van Djupalon Beach. Hier kan je een trail lopen naar het strand, en je komt allerlei bijzondere lava formaties tegen. Een elvenkerk, pilaren en 2 brakke meertjes. In een klein poeltje zien we miniscule felrode krabbetjes. Wat gaaf! Overal prachtig zeewier met "bubbels" of juist in hele lange slierten (xxl tagliatelle). Het loopt wel enorm moeizaam met die kiezels en lavastenen. De zee is wild, en het wordt rap vloed. Sterke golven in lichtgroenig blauw spatten tegen de lava formaties. Een bijzonder strand! Op het strand liggen verroeste wrakdelen van een schipwrak uit 1948.

Bij Malarrif kan je naar
de "Londrangar" rotsformatie lopen. Er staat ook een mooie vuurtoren. De route is 1km naar de pilaren die eigenlijk de overblijfselen zijn van een oude vulkaan krater.
Bij de zee liggen mooie diep zwarte lava platen met poeltjes er tussen. Even kijken of er diertjes of waterplanten tussen zitten. We zijn zo druk met kijken en we zijn er alleen. Ineens komt er 3 meter achter Lianne ineens een poolvos (artic fox) aan wandelen op zijn dooie gemakje. Midden op de dag! Wat gaaf zeg! Hij snuffelt in gaten naar voedsel. Wij worden er foxwild van! Een poolvos, de trefkans is klein. We kunnen 'm zo'n 5 minuten gadeslaan en dan verdwijnt hij.
De pilaren in de zee lijken ineens een stuk minder mooi, de poolvos staat met stip op 1 van bijzondere ontmoetingen!

In het dorp Anarstapi kan je een kustwandeling maken naar het dorp Hellnar. De wandeling is 2,5 km enkele reis, want je loopt dezelfde trail weer terug.
We passeren zeekliffen vol broedende en krijsende zeevogels. Verschillende soorten meeuwen, noordse Stern, Aalscholvers, en een paar grote raven. Diepe afgronden beneden ons. Je komt door beschermd natuurgebied, met mos begroeide lavavelden, overal gezellige bloeiende bloemen. Vaak rose of gele bloemen. Altijd laag aan de grond. Op de rotsen veel schimmelsoorten in diverse kleurschakeringen, ook altijd weer prachtig.
Na ruim 1,5 uur zijn we weer terug bij de auto. We hebben echt veel gelopen vandaag over diverse soorten ondergronden.

Laatste stop is bij Budir daar is een zwart houten kerkje. Uiteraard op slot. Jammer! Maar Budakirkja is ook aan de buitenkant al erg mooi. Zwarte kerken zie je weinig hier, daarom al bijzonder.

We hebben voor vannacht een cabin met uitzicht op Kirkjufell mountain. Een geweldige keus, want waar vind je nou zo'n prachtig uitzicht. De cabin is erg mooi en comfortabel en staat bij een boerderij.

We gaan uit eten vanavond. Bij restaurant Bargarsteinn Mathus. In de Lonely Planet met een ster. Nou het is een dikke aanrader! In een oud houten huisje, wat zeer schattig en knus is ingericht verzorgt chef Gunni voor ons een perfect dineetje. Catch of de day, we nemen de kabeljauw schotel. Supervers, en prachtig geserveerd. Niet goedkoop, maar als je dan uit eten gaat hier wil je ook wat speciaals
En dat was het zeker!

Wat een schitterende foto’s En volgens mij uit jullie verhalen ook in werkelijkheid

Vivian 2021-07-22 09:02:22

Wauw, wat een mooie natuur daar! En weer prachtige foto’s. Vooral die vos is inderdaad erg gaaf! Geniet nog maar even van al het moois daar.