Spooky

Filipijnen, Loboc

De eerste dag in de Filipijnen gaat een bijzondere dag worden. Vandaag willen we enkele highlights afvinken hier op Bohol.
Na een heerlijk ontbijt met een mango smoothie bowl voor Lianne en gebakken eieren voor Michel gaan we op pad.
Zo vroeg mogelijk in verband met het weer. Er worden weer hevige regenbuien voorspeld. We vertrekken om 8 uur, en we hebben een auto besteld. Andy gaat ons rondrijden, en de eerste stop is bij de Manmade Forest een dicht stuk bos van 2km lang wat is aangeplant. Met hele hoge mahonie bomen. We zien hier een gigantische duizendpoot op een boom . Het heeft wel wat zo'n dicht schaduwrijk bos! Want het is vandaag 32°C en heel klef.

De volgende stop is bij het Bilar Tarsier Conservation Center. Hier leven nog spookdiertjes, de tarsiers. Het zijn hele kleine nachtdiertjes met super grote ogen. Het is een beschermde diersoort en ze komen alleen hier op Bohol voor in het bos. Hun gigantisch grote van ogen staan totaal niet in verhouding met de rest van het lijfje. De diertjes zijn heel klein en passen in je hand, ze kunnen 18 tot 20 jaar oud worden. Ze zijn goed beschermd, je mag er echt niet te dicht bij komen en dat is alleen maar goed. We zijn er lekker vroeg, dus er is nog bijna niemand. We kunnen de spookdiertjes op ons gemak observeren en fotograferen. Ze zien er super schattig uit!
En we waren zeker weten op tijd, want als we terug lopen komt er net een hele bus vol luidruchtige Koreanen aan!

Op naar een andere highlight op Bohol. De bekende "Chocolate Hills".
Op een oppervlakte van 50 vierkante km liggen ruim 1200 bijna identieke en symmetrisch gelijke heuveltjes. Ongeveer 30 tot 50 meter hoog. We beklimmen het viewpoint en inderdaad het landschap is prachtig! Heel veel dezelfde grappige heuveltjes op een bijna vlakke ondergrond. De naam " Chocolat Hills" komt van het droge seizoen als ze bruin kleuren. Nu zijn ze frisgroen en dat is ook echt prachtig!
Het is superdruk op dit uitzichtspunt.
Megatoeristisch ook, maar dat wisten we.
Onderweg bezoeken we nog twee hele oude kerken. Ze zijn hier nog zwaar katholiek. De kerken hebben hier nog meer dan genoeg publiek. Bij de zondagmis moeten er mensen blijven staan zo druk zegt Andy.

In Sevilla is een dubbele bamboe brug. De Sipatan twin bridge. Erg mooi, en leuk om al wiebelend naar de overkant te komen. Over de andere brug kom je dan terug.
Het normale smaragd groene water van de Sipatan rivier is nu sfeervol caramelbruin van de vele regen. Maar ook dat vinden we prima en ook erg mooi! We zijn de enige bezoekers, lekker rustig. Zelfs de kaartjes verkoper om de brug op te mogen is spoorloos. Wellicht een siësta.

We drinken een goede koffie onderweg, Andy verkiest een cola.
We passeren vele rijstvelden, waar de karbauen het natte veld omploegen.
Ook zien we kleine huisjes boven de rijstvelden, dit blijkt een begraafplaats te zijn. We sluiten af bij een vlinder- en slangenzoo, Xzootic
Je struikelt er bijna over de gigantische pytons op de vloer. Veel aziaten willen er mee op de foto. Het aantal vlinders is echter minimaal. Hadden we kunnen overslaan deze plek.

Al met al hebben we een prima dag gehad. Nog even lunchen bij "Food & Fables" restaurant. Je kunt hier geweldig eten, en de prijs valt ook nogal mee.
We lopen zelf nog een stukje langs de rivier. Veel kinderen, honden en hanen op straat. Het is vandaag blijkbaar ook wasdag denken we gezien de enorme hoeveelheden was die overal buiten hangt te drogen. Op een paar druppels na blijft het gewoon droog. Dat is een enorme meevaller! In de avond wel flinke plensbui maar dat is niet erg.
In de avond weer lekker eten in the "Foods & Fabels" restaurant.

Hele fijne vakantie en wat een supermooie foto’s weer! Geniet van de Filipijnen en Singapore ☀️🍀

Sonja 2023-11-17 12:35:28

Wat een prachtige foto’s en wat een mooie omgeving. Geniet er van👍

Marian Janssen 2023-11-17 14:48:25

Oihoihoih wat geweldig weer 🤩

Jolinde 2023-11-17 15:42:39

Prachtige foto’s van het spookdiertje, zagen wij in Sulawesi, heel bijzonder!

Lida 2023-11-17 16:29:11

Wat een mooie foto’s! Ohh en dat spook diertje ….. lief

Vivian 2023-11-17 19:26:31

Mooie’s foto’s en leuke verhalen al! Veel plezier!