Plankton

Colombia, Rincon del Mar

Maandag 18 september, Rincon del Mar.
Heerlijk geslapen onder deze wel heel praktische klamboe. Die hangt aan een bamboe stellage helemaal als een grote kubus van gaas om het bed, keurig afsluitend met een strakke elastische rand.
De hele lodge is trouwens echt gaaf! Aan alle details is gedacht. Er is milieuvriendelijke zeepvrije shampoo en cremespoeling. Ecovriendelijke zeep. Afvalwater wordt opgevangen, gefilterd en gebruikt voor de planten in de gave binnentuin. Alle ruime kamers hebben wegklapbare wanden, als je die openklapt zit je dus bijna buiten en toch heb je veel privacy. Je hebt een hangmat in je kamer. Maar er is ook een yogadeck met hangmatten aan de mangrove kant. 'Dos Aguas', de naam zegt het al. Tussen twee wateren, aan de ene kant de zee, en aan de andere kant de mangroves. Wat een bijzondere plek!

Voor het ontbijt kan je kiezen uit twee opties. Arepas of pannekoeken. Wij kiezen voor de 2e optie, de pannekoeken met honing van suikerriet. Bakje fruit erbij, sapje van "lulo" fruit. En koffie zoveel als je wil in heerlijk grote mokken.
Er zijn 3 Nederlandse jongens uit den Haag. We knopen een praatje aan.

Daarna gaan we een wandeling maken naar het dorp.
Het is een stuk minder druk in Rincon nu. Gisteren was er een grote fiesta waar honderden mensen op af waren gekomen. Tegen de tijd dat wij daar aankwamen was er al de nodige drank geconsumeerd en liepen veel mannen ladderzat door de straten. Veel mega luide muziek en geen fijn sfeertje.
Maar nu dat al die mensen weer weg zijn is de rust weder gekeerd.
Kleurrijke huisjes, winkeltjes, kleine pensionnetjes, het ziet er ineens toch heel anders uit. Relaxt.
De huisjes en de 100% mulata (donkere negroide) bevolking roept bij ons de herinnering op aan onze eerste reis door donker Afrika. Het is hier net klein Senegal! De mensen hier in Colombia zijn alleen een heel stuk vriendelijker.

De mannen zitten al vroeg aan het bier. Er hoeft blijkbaar ook niet gewerkt te worden. Men is wel druk met vegen. Alle troep van gisteren wordt keurig bijeen geharkt. Dat is dan weer niet Afrikaans, opruimen is daar een onbekend begrip.
We kunnen mooie plaatjes schieten.
Bij de mangroves vliegen vogels af en aan. Veel witte en zwarte reigers maar ook pelikanen. Oo de reling bij het yogadeck lopen kleine krabbetjes. We gaan wat in de hangmat hangen, beetje lezen, wat uitstapjes boeken.

Lianne zwemt wat in de zee. Het zeewater is gewoon warm!
We eten wat bij een restaurantje verderop. Vissoep, gebakken makreel met kokossaus, bruine kokosrijst, salade, gebakken banaan en een koel sapje van tropisch fruit.
Heerlijk en betaalbaar. Voor 50.000cop (12,50€) eten wij met 2 personen alles hierboven wat beschreven is.

Om 17.30 uur worden we opgehaald door een bootje. We hebben een plankton tour geboekt.
We zijn met 5 personen plus de "crew", de bootman, zijn vrouw en zoontje.
We varen eerst naar een piepklein eilandje maar we blijven op zee vlak voor het eilandje liggen. Sommigen gaan zwemmen.
Op het eiland staan wat hoge bomen en struiken. Het eiland is een rustplaats voor de vogels voor de nacht. De bomen puilen uit van de vogels. Het meest in het oog springen de grote zwarte fregatvogels. Verder veel reigers, aalscholvers en vele, vele kleinere soorten. Heel erg mooi!
De zon gaat langzaam onder en het is tijd om te vertrekken naar de mangroves. Dat is nog een heel stuk verderop.

Hier kunnen we in een meertje tussen de mangroves de zogenaamde lichtgevende plankton zien. Wat is dat nou eigenlijk? Even een uitleg:
Lichtgevend plankton heet ook wel zeevonk of bioluminescerend plankton.
Sommige organismen kunnen licht geven dankzij bepaalde stofjes in hun lijf. Door een chemische reactie komt energie vrij die wordt omgezet in licht. Dit heet bioluminescentie. Glimwormen en vuurvliegjes doen het bijvoorbeeld. Ze gebruiken het licht als camouflage, lokmiddel of om vijanden af te schrikken.
De planktonsoort Noctiluca scintillans is hier dus ook een ster in. In kalm zeewater zie je de lichtjes niet. Maar haal er ’s nachts je hand doorheen en het water fonkelt.

Aldus zover de uitleg. We springen de mangrove lagune in. Het wordt langzaam aan steeds donkerder. Door met je handen te bewegen of je voeten veroorzaak je steeds een explosie aan biolumniscente activiteit. In ons geval laat zich dat het beste omschrijven door heel veel gouden sterretjes. Dit is leuk zeg! Hoe enthousiaster je met je armen of benen slaat, hoe meer gouden sterretjes er komen. Een beetje disco.
Bovendien is de hemel boven ons ook bezaaid met gouden sterren.
Lichtgevend plankton staat al jaren op mijn bucketlist, hoe heerlijk is dit?
Met frisse tegenzin klimmen we na een half uurtje in het warme mangrovewater met de biolumniscente plankton weer in het gammele bootje.
Geweldige ervaring. Niet vast te leggen op de foto daarvoor was het veel en veel te donker.
Gelukzalig, weer een bijzondere ervaring rijker, we kunnen het eindelijk afvinken!
Een half uur terug varen in het pikke donker op zee.

Lekker nog een hapje eten bij Dos Aguas. Springrolls en empanadas. We nemen er een biertje bij van Club Colombia.